Mint tudjuk, az emberek világszerte nehéz nyelvnek ítélik meg a magyart, de anyanyelvünk tanulása sokszor mi magunknak is kihívást jelent. A beszéd és írás-olvasáskészségek elsajátítása és fejlesztése olykor igencsak megterhelő lehet egyesek számára. Miért ne kezdjünk el tehát minél korábban foglalkozni a magyar nyelvvel?
Téved, aki azt gondolja, hogy a magyar magánórák vagy egy magyar nyelvtanfolyam csak a diákoknak vagy felnőtteknek való, épp ellenkezőleg, ugyanis az anyanyelv tanulása a kisgyerekek számára is lehetővé teszi, hogy jobban kifejezzék magukat magyarul, de ez még korántsem minden: a rendszeres kezdő magyar nyelvtanfolyamok segíthetnek a gyerekeknek és a fiatal tinédzsereknek is, hogy javítsák a kifejezésmódjukat, csökkentsék a helyesírási és nyelvtani hibákat és javítsák az írott és a szóbeli nyelvhasználatukat.
Ezen okok miatt, és mivel iskolától vagy oktatástól függően sokféle tanulási módszer létezik, a magyar magánórák jó alternatívát jelenthetnek a gyermekek mindennapi életben való előrehaladásához.

A magyar nyelv és irodalom előnyei a gyermekek számára
Akár a házi feladat megoldásáról, akár az eddigiekben tanult tananyag átismétléséről vagy felzárkóztatásról van szó, a magyar nyelvvel kapcsolatos foglalkozások számos olyan előnyt nyújtanak a gyermekek számára, amelyek segítenek nekik abban, hogy megnyíljanak mások felé. Legyen szó azokról a diákokról, akik olyan tanulási nehézségekkel küzdenek, mint a diszlexia, vagy azokról a diákokról, akik nem rendelkeznek tanulási nehézségekkel, a magyar nyelvi foglalkozások által a gyerekek fejleszthetik a szóbeli kommunikációs, gondolkodási és szókincsbeli képességeiket.
A foglalkozások során minél több figyelem jut a gyerekek szóbeli és írásbeli magyar nyelvtudásukra, annál könnyedebben boldogulnak mind társadalmi, mind tanulmányi szempontból.
A gyerekek számos módon fejleszthetik magyar nyelvtudásukat, például a különféle egyesületek által szervezett tanfolyamokon, esti órákon vagy az iskolában, a megszokott iskolai környezetben. Továbbá természetesen magánórákat is vehetnek otthon vagy egy erre szakosodott intézményben:
- Tanfolyamok magánintézményben: a magániskolákban vagy szakintézményekben folyó magyar nyelvtanfolyamok előnye, hogy többféle lehetőséget kínálnak aszerint, hogy valaki egyéni vagy kiscsoportos foglalkozásokat szeretne, illetve hogy milyen intenzitású foglalkozásokra van szüksége. Amennyiben valaki ezt az utat választja, számolnia kell az ezzel járó költségekkel.
- Magyar magánórák: ez az alternatíva ideális, ha valaki személyre szabott tanulási módszereket keres az előző alternatívával szemben jutányosabb áron, amely egyben lehetővé teszik a tanulók számára a gyors és magabiztos fejlődést.
Magyar nyelv és irodalom az önbizalom növelésére
Ha egy gyermeknek nehézségei vannak az osztályban, nagy valószínűséggel feszengve ül az órákon, és úgy érzi, hogy folyamatosan előítéleteknek van kitéve. Az iskolai magyar nyelv- és irodalomórák alatt ezért nem sokat segít a hangos olvasás és a prezentációk bemutatása, ha a tanuló nem érzi jól magát, sőt néha akár be is zárkóznak, és nem mernek nyilvánosan beszélni, más szóval, elveszíti minden önbizalmát.

Más tantárgyakhoz hasonlóan a magyar nyelv is irodalom magánórák módszertanát és tanítási jellegét is alapvetően egy személyre szabott megközelítés határozza meg. A magyartanár tehát alkalmazkodik a gyermekhez, és az ő igényeihez igazítja a módszereit, hogy a gyermek a saját tempójában tudja teljes mértékben integrálni az új fogalmakat, és visszanyerje önbizalmát.
Érvelési készségek fejlesztése
Bármilyen korú is a gyermek, a vele való beszélgetés, a mindennapi életéről való kérdezés vagy a beszélgetésre való ösztönzés segít az érveinek kibontakoztatásában. Minél többet beszélhetnek a gyerekek, és minél inkább hozzászoknak ahhoz, hogy részt vehetnek a beszélgetésben, annál inkább megtalálják a helyüket, és annál inkább ösztönzik a kommunikációt a családon belül és az iskolában is.
Ebből a szempontból a magyar nyelv és irodalom tantárgy sokat segíthet a gyermekeknek abban, hogy kíváncsiak legyenek, önbizalmat szerezzenek és fejlesszék elemzőkészségüket.
Az egyéni foglalkozások keretein belül egy személyesebb és magabiztos környezetben koncentrálhat a gyermek a szóbeli kommunikációra, amely ideális egy mélyebb beszélgetés és elmélkedés kialakítására, valamint az olyan félelmek leküzdésére, mint a nyilvános beszéd.
Egy magyar nyelvvel kapcsolatos foglalkozás lehet bármi egy beszélgetéstől kezdve egy film vagy egy friss hír elemzéséig.
A jó tanulók motiválása
A korrepetálás fogalmát hallva az első asszociációk gyakran az olyan diákok, akik olyan kihívásokkal találják szembe magukat, mint valamilyen tanulási nehézség vagy egy adott tananyaggal kapcsolatos fogalom nehezebb értelmezése, elsajátítása.
Ez azonban nem mindig van így! Egyes diákok (vagy szülők) folyamatos fejlődést szeretnének elérni, hogy a jövőre nézve a diákok elérhessenek egy bizonyos szintet. A magyar magánórák tehát egy már alapvetően kimagasló teljesítményű diák esetében is sokat segíthetnek, hogy tökéletesítse munkamódszereit, táplálja kultúraszomját, élesítse gondolkodását vagy jó jeggyel zárjon egy dolgozatot.
Ne felejtsük el továbbá, hogy egy nagyon magas teljesítményt nyújtó tanuló, csakúgy, mint egy nehézségekkel küzdő tanuló is érezheti magát az osztályban másnak, egyedül vagy elszigetelve.
Ha tehát a gyermek (vagy a szülő) úgy dönt, hogy korrepetálásra, magánórákra van szüksége magyar nyelvből, a tanára képes lesz alkalmazkodni az igényeihez és céljaihoz, és olyan témákat is kínálhat, amelyeket nem tanult az osztályban. Egy korrepetitor vagy magántanár továbbá figyelemmel kíséri diákjának kívánságait, emellett pedig az olvasmányait és szövegalkotását illetően is képes lesz megmutatni az irányt.

A tanulási kedv meghozása
Az olyan tényezők, mint az osztály légköre, az osztálytársak, a tanárok vagy a személyes környezet hatására a gyerekeknek néha egyszerűen túl sok az iskolarendszer. Néha egy tanár öt perc alatt megszeretteti a gyerekekkel a magyart vagy a matematikát, de akár ugyanilyen rövid idő alatt meg is utáltathatja velük azokat.
Mi is jól tudjuk, hogy mit is éreznek ilyenkor…
Természetesen nem a tanár áll minden ilyen és hasonló probléma mögött: ha az iskola nyomasztó légkörben zajlik nap mint nap (félelem a kudarctól, az ítélkezéstől, az erőszakos osztálytársaktól stb.), azt a tanuló is megtapasztalja és érzi, ami az iskolából való fokozatos kimaradáshoz vezet.
A magyar nyelv és irodalommal kapcsolatos foglalkozások segíthetnek a gyermekeknek koncentrálni, és újból kedvet adhatnak a tanuláshoz, miközben a tanár alkalmazkodik a tanuló beállítottságához, és figyelmesen meghallgatja.
Fókuszban az olvasás
A gyerekek az iskolai pályafutásuk során megtanulnak olvasni, majd az osztályokban haladva fejlesztik olvasási készségeiket.
Az általános iskola első, pontosabban az 1–2. évfolyamában az olvasás elsajátítása az iskolai folyamat döntő fontosságú szakasza, ám a gyermekek nem csak a magyarórák keretein belül tanulnak meg olvasni, sőt az olvasás tanulási folyamata már az óvodában elkezdődik.
A könyvek lapozgatásával és a meseolvasással töltött idővel a szülők segítenek a gyermekeknek az olvasásra összpontosítani, amellyel táplálják kreativitásukat és bővítik szókincsüket, amellyel párhuzamosan jobban tudják értelmezni és elemezni az írott szövegeket. A szókincs bővítése és az olvasási készségek fejlesztése közt kölcsönös kapcsolat van, mert minél többet olvasnak a gyerekek, annál gazdagabb lesz a szókincsük, és minél gazdagabb a szókincsük, annál jobban meg tudják érteni, amit olvasnak. Nem utolsósorban pedig a változatos, gazdag szókincs és a rendszeres olvasás rendkívül jótékonyan hat a helyesírási és a nyelvtani szabályok megismerésére és fejlesztésére.
Csoportos órákon, korrepetáláson vagy egyéni oktatáson keresztül a gyerekek megkérhetik a tanárukat, hogy tanulmányozzanak egy adott könyvet, dolgozzák át együtt, majd beszéljék meg közösen. Mindez különösen nagy segítséget jelent, ha a gyermek otthon, szülői biztatás nélkül nem olvas, és akkor is, ha az osztályban nehezen megy neki az önálló olvasás.
A magyar nyelvtanfolyam külföldieknek magántanár segítségével segít a mindennapi kommunikációban.
Új munkamódszerek elsajátítása
Még akkor is, ha évekig az iskolában tanulnak magyarul, a gyerekek az egyéni vagy csoportos magánóráknak köszönhetően új munkamódszereket tanulhatnak.
Egy húsznál több tanulót számláló osztályban a tanárnak nem feltétlenül van ideje vagy lehetősége arra, hogy a nehézségekkel küzdő egy-egy tanulóval külön foglalkozzon.

A magyar nyelvvel kapcsolatos foglalkozások segíthetnek a gyermekeknek, hogy saját tempójukban fejlődjenek egy nyugodt és kellemes környezetben egy elkötelezett tanár támogatásával, aki meghallgatja az igényeiket, és személyre szabott, a nehézségeket okozó területekre összpontosító módszert alkalmaz.
A helyesírási hibák csökkentése
Tóth Andrea az Anyanyelv-pedagógia szakfolyóiratban megjelent A tollbamondás értékelésének problémái az általános iskola felső tagozatában cikkében azt olvashatjuk, hogy a helyesírás egyfajta műveltségi mutatóként a társadalmi norma részét képezi, amely nemcsak a gyermekek, hanem valójában minden emberek életét végigkíséri az iskolai környezeten kívül is, gondoljunk csak az utcai plakátokra, az újságokra vagy az internetre.
Az alapos anyanyelvi ismeretek a fiatal tanulók jövője szempontjából nagy jelentőséggel bír, ugyanis személyes, társadalmi és szakmai szempontból is sok ajtót nyit meg előttük.
Bár a helyesírás tudatos tanulása az iskolára összpontosul, a gyerekeknek az iskolai tanulás során és azon kívül is törekedniük kell a helyesírási készségeik folyamatos gyakorlására és fejlesztésére. Ha időről időre a kezükbe veszik a helyesírási kézikönyvet, tollbamondást írnak, könyveket olvasnak és néhány magánórát is vesznek, a helyesírási ismereteik rendkívüli fejlődést produkálhatnak.
A magyar nyelv és irodalommal kapcsolatos foglalkozások tehát ideálisak a gyerekek tanulásának elősegítésére, mert a személyre szabott feladatokon keresztül képesek megszilárdítani az iskolában tanult módszereket.
Röviden tehát – mint láthattuk –, a magyar nyelv és irodalom tantárgy illetve az iskolán kívüli magyar nyelvvel kapcsolatos foglalkozások segíthetnek a gyerekeknek javítani a jegyeiken, visszanyerni az önbizalmukat és új módszereket tanulni a motiváció és a türelem segítségével.








