Nem elég magyar anyanyelvűnek születnünk, tanulnunk kell magyarul a sírig.
Nagy László
Mindenki ismeri és használja saját anyanyelvének nyelvtanát, még azok is, akik sohasem jártak iskolába vagy foglalkoztak mélyebben anyanyelvükkel, ez esetben a magyarral: önmagunk kifejezésére nemcsak szavakat teszünk egymás után, hanem azokat meghatározott sorrendbe helyezve meghatározott toldalékokkal és ragokkal látjuk el. A nyelvtani szabályok tehát segítenek rendszerezni és kifejezni a gondolatainkat.
A magyar nyelvtan és helyesírás szabályainak elsajátítása sok általános iskolást állít komoly kihívások elé kezdve a nyelvtani fogalmak megismerésétől és azok megnevezésétől egészen azok helyes alkalmazásáig, legyen szó a szófajokról, a toldalékolásról, az igeragozásról, a felszólító módról, a kiejtéstől eltérő helyesírású szavakról vagy magáról a helyesírásról.
Hangok és betűk, szótagok, névmások, névelők, szótő és toldalékok, a „j” hang kétféle jelölése, kis- és nagybetű, igeidők, cselekvést jelentő és történést kifejező igék stb.: a tanulóknak a magyar nyelvtan és helyesírás számos aspektusát kell elsajátítaniuk.
Íme néhány tipp a Superprof csapatától a magyar nyelvtan tanításához minden általános iskolás gyermek számára.

Magyar általános iskolai tantervek
Az alsó tagozatban tanult magyar nyelv és irodalom tantárgy fókuszában az anyanyelvi képességek fejlesztése áll, amely az 1–2. évfolyamban az írás, az olvasás-szövegértés és a helyes beszédképesség fejlesztésében nyilvánul meg.
Ezen célok megvalósítását a magyar oktatási rendszerben egy háromszintű tantervi szabályozás segíti (Nemzeti alaptanterv = NAT, kerettanterv és helyi tanterv), amely egyben az iskolai tanítás-tanulás tartalmát is előírja. A tantervi szabályozás legfelsőbb szintje a NAT.
Az írás, olvasás-szövegértés és a helyes beszédképesség fejlesztéséhez nagyban hozzájárulnak a nyelvtani ismeretek – a helyesírási szabályokkal együtt –, mert a nyelvtan lényegében egy olyan szabályrendszer, amely alapjaiban véve teszi lehetővé a mondatok létrehozását és ezáltal gondolataink kifejezését.
Magyar nyelv és irodalom első és második osztályban
Az általános iskola első két évében a magyar nyelv és irodalom egy különösen központi tantárgy, mert kulcsfontosságú szerepet játszik az anyanyelvi kommunikációs készségek és az önálló tanulás fejlesztésében, az olvasás megszeretésében, a kultúrai ismeretek megszerzésében stb. A magyar nyelv és irodalom továbbá más tantárgyakkal is kapcsolatban áll, ezért létfontosságú mind a magyar nyelv és irodalom, mind a más tantárgyakban való előrehaladáshoz.
Ahogyan már említettük, a magyar nyelvtanulás fő célkitűzései ebben az időszakban az olvasás-írásbeli kifejezés megtanulása, illetve a szóbeli kifejezés fejlesztése, de a tanterv emellett az alapvető nyelvtani és helyesírási szabályokat is hangsúlyozza, amelyek elsajátításával a gyerekek képesek lesznek azonosítani az egyszerű mondatok elemeit, vagyis pontosabban hogy mit mondanak és miről beszélnek.
Mindennek az a célja, hogy a tanulók megértsék a nyelvtani szabályok, illetve az írás és helyesírás szerepét a nyelvben a nyelv építőköveinek (hang/betű, szótag, szó, mondat stb.) elsajátításától kezdve a szótagoláson, a toldalékokon, a kijelentő és kérdő mondatokon, a „j” és „ly” használatán és a hagyomány szerinti írásmódon át egészen az írásjelek használatáig.
A tanulók az első és második osztályban többek közt tehát az ábécé hangjaival, a kis- és nagybetűkkel, a magán- és mássalhangzókkal, a korosztálynak megfelelő szókinccsel és annak helyesírásával és az igeidőkkel ismerkednek meg, amelyek memorizálásához a tanár számos nyelvtani gyakorlattal járul hozzá.

Összefoglalóul tehát a nyelvtant illetően az első két év tananyagának elsajátításával a gyermek képes lesz felismerni és megnevezni a nyelvtani fogalmakat és alkalmazni a helyesírási szabályokat az általa ismert és gyakorolt szókincs keretein belül, mindez pedig egy nélkülözhetetlen alap a beszéd-, illetve az írás-olvasáskészségek további fejlesztéséhez.
Superprof magánórák a magyar nyelvtan tanulásához
Az általános iskolai tanároknak gyorsan kell cselekedniük, és viszonylag rövid időn belül kell nagy eredményeket elérniük a gyerekekkel. Nyilvánvaló, hogy senki sem tudja öt év alatt elsajátítani a magyar nyelvet, de sok 50 év feletti szülő sem tud hibátlanul írni és olvasni, sőt a gyerekeik néha még náluk is magasabb szinten vannak.
Itt jönnek a képbe a Superprof tanárai: mi lehetne jobb, mint az otthon kényelmét élvezve venni néhány magánórát magyar nyelvből, hogy mélyreható, magas színvonalú módszertani oktatásban részesüljön a tanuló? A magyarórák valóban segítenek a mindennapi életben.
A Superprof magántanárhálózatán 389 online magyartanár és 457 magyar irodalom és nyelvtantanár dolgozik Magyarország-szerte, akik a helyesírás és a nyelvtan alapjainak elsajátításában is tudnak segíteni.
A Superprof tanárai minden tanuló egyéni igénye és szüksége szerint, játékos módon próbálják elősegíteni a magyar nyelvkészségek fejlesztését, illetve a magyar nyelv és nyelvtan megkedvelését, akár tanulási nehézségekről, akár felzárkózásról vagy egy dolgozatra való felkészülésről van szó.
Bármilyen céllal is vesszük igénybe a magánórákat, a magyar nyelvtanulásnak csak egy módja van: a magyar nyelvtani feladatok rendszeres gyakorlása. Mindezt a Lénárd Sándortól vett alábbi idézet is jól tükrözi:
A magyar nyelv olyan, mint egy hangszer: aki játszani akar rajta, annak minden áldott nap gyakorolnia kell.
Hogyan tanulhatják a gyerekek otthon a magyar nyelvtant?
A magyar nyelvtan otthoni fejlesztéséhez és gyakorlásához többféle oktatóanyag is alkalmazható az interaktív gyakorlatoktoktól kezdve az oktató játékokig, amelyekkel többek közt a következőket ismételheti át a gyermek:
- a hang és betű megkülönböztetése
- magánhangzók és mássalhangzók időtartamának jelölése (akar-akár, hal-hall stb.)
- szótő és toldalékok (pl. „t” tárgyrag)
- kiejtéstől eltérő helyesírású szavak (maradsz, adta)
- mondatalkotás
- kis- és nagybetű
- külön- és egybeírás
- „j” hang kétféle jelölése
- cselekvést jelentő és történést kifejező igék
- szótagolás

Az átfogó nyelvtani ismeretek ahhoz is nagyban hozzájárulnak, hogy a diák jól teljesítsen az általános iskola egyik hagyományos gyakorlattípusán, nevezetesen tollbamondásból, amelynek célja a magyar helyesírás gyakorlása és ellenőrzése.
Online nyelvtani gyakorlatok gyerekeknek
A magyartanárok egy rendkívül széles skálán keresgélhetnek a különféle taneszközök között kezdve az ingyenes PDF-ektől a nyelvtani leckéken és digitális oktató játékokon át a gyerekeknek szóló gyakorlatokig. Az online felületeket azonban otthoni gyakorlásra is érdemes használni.
Szeretnéd, ha gyermekednek jobban menne a szótagolás vagy a helyesírás, de túl drágának tartod a magánórákat? Az internet arra is használható, hogy a gyerekek alacsony költségek ellenében fejlesszék képességeiket! A magyar nyelv tanulás segítségével a tanulók könnyedén hozzáférhetnek különféle gyakorlatokhoz és oktatóanyagokhoz, amelyek segítenek az alapok elsajátításában és a készségek javításában.
Íme néhány online felület, ahol az (általános és közép-) iskolások gyakorolhatnak, természetesen amennyiben szüleik beleegyeznek, hogy a számítógép vagy okostelefon képernyője elé ültessék őket.
Nemzeti Köznevelési Portál (NPK)
Az NPK egy digitalizált tankönyveket, digitális tananyagokat, multimédiás anyagokat és teszteket tartalmazó teljesen ingyenesen elérhető és könnyen navigálható oktatási portál. Bár regisztráció nélkül is hozzáférhetünk az oldal tartalmának nagy részéhez, a díjmentes regisztrációval további funkciók válnak elérhetővé, amellyel többek közt nyomon követhető a fejlődés, saját anyagok és tesztek készíthetők, emellett pedig óravázlatok letöltésére is lehetőség nyílik.
Az alapok elsajátításához és átismétléséhez érdemes a következő fejezetekre kattintani:
- Beszédhangok és betűk (A magyar ábécé, Magánhangzótörvények, Mássalhangzótörvények, Szavak elválasztása stb.)
- A szavak szerkezete (A nyelv építőegységei, Toldalékok – A képzők és a jelek, Toldalékok – A ragok stb.)
- A magyar helyesírás alapjai stb.
A platformon található okostankönyvek, szöveggyűjtemények, videók, animációk és interaktív feladatok (kakukktojás, kvíz, mondatkiegészítés, keresztrejtvény, memóriajáték stb.) egy játékos, interaktív környezetben segítik elő az önálló, személyre szabott tanulást.
Sulinet Tudatbázis
Ezen a portálon csak bizonyos szolgáltatásokhoz férhetsz hozzá regisztráció nélkül, például cikkek olvasásához és néhány publikus tananyaghoz és leckéhez. Egy egyszerű és gyors, ingyenes regisztrációt követően azonban hozzáférhetsz a szükséges tananyaghoz a Sulinet Tudatbázisban, megoszthatod dokumentumaidat és az érdeklődési köröddel összhangban csoportokat hozhatsz létre, vagy már meglévő csoportokhoz csatlakozhatsz.
A portál kínálta tesztek, kísérletek, videók, fényképek és sok más hasznos tartalom segít megalapozni és aktívan tartani a tudásodat. A magyar nyelv és irodalomtól kezdve a fizikán át az informatikáig számos tantárgy tanulásához látogathatod meg a Sulinet Tudatbázist.
Wordwall
A Wordwall használatához szintén regisztráció szükséges, ingyenes (alapvető) és előfizetéses (standard vagy pro) csomagokat is kínál. A felületen lehetőség van feladatok készítésére vagy már meglévő feladatok gyakorlására, amelyek egyénileg, csoportosan és tanári irányítással is végezhetők.

A diákok a Wordwallnak köszönhetően interaktív feladatokkal egy kellemes, játékos környezetben frissíthetik fel tudásukat. Amennyiben már meglévő feladatokat gyakorolnak, ám azok nem felelnek meg teljesen az igényeiknek, lehetőség van a feladat testreszabására, amelyet aztán nyilvánossá téve másokkal is megoszthatnak. A Wordwall összességében egy sokoldalú, könnyen kezelhető feladatkészítő program.
YouTube videóanyagok
Nem utolsósorban a YouTube-on is számos oktatóanyag található a magyar nyelv és irodalom (és más tantárgy) ismereteinek megszilárdításához. Pavelka Lívia csatornája például segít az olvasás tanulásában első osztályban, hozzájárulhat a nyelvtani és helyesírási készségek fejlesztésében második osztályban, de a tollbamondásról is sok mindent elárul.
Ha már a YouTube-on keresgélsz, a Videotanár – digitális tananyag csatornán is hasznos forrásokra lelhetsz, különösen a felső tagozatos tananyagokat illetően.
Tippek a gyerekeknek, hogyan legyenek jók nyelvtanból az általános iskolában
Édes jó anyanyelvünkben biztosan nem véletlenül termett hasonlóra ez a három szó: a könyvek, a könnyek és megkönnyebbülés.
Rácz Zsuzsa
Az írásbeli magyar nyelv elsajátítása érdekében megismerkedtethetjük gyermekeinket a még mindig működő jó öreg módszerrel, vagyis a nyelvtan- és helyesírási könyvekkel.
Ma már azonban számos más módszerrel egészíthetjük ki a nyelvtankönyvből való tanulást annak érdekében, hogy a gyerekek fokozatosan elsajátítsák a nyelvet.
Íme néhány tipp, amelyek segítik az általános iskolás gyerekek magyar nyelv és irodalomban való előrehaladását:
- Tollbamondás: ez a magyar nyelv fejlesztésének fontos és hagyományos gyakorlata segít a tanulóknak memorizálni a helyes szóhasználatot és szóalkotást.
- Gyermekek bátorítása: a helyesírási és nyelvtani hibák néha az önbizalomhiányból fakadnak, ezért fontos minden sikert megjutalmazni.
- Gyermekkönyvek olvasása: a gyermek korosztályának megfelelő magazinok, digitális gyermekkönyvek, képregények stb. olvasása.
- A nyelvtani és helyesírási szabályok alkalmazásának játékos megközelítése: egy következetes és rendkívül tanító jellegű módszer a korlátok nélküli tanuláshoz.
- Felolvasás: a gyermek ösztönzése, hogy másoknak olvasson fel, például a testvérének.
- Írás: a gyermek bátorítása rövid történetek írására, amellyel a nyelvtani, szókincsbeli és helyesírási készségeit is fejlesztheti.
- Napló írása.
- Magyar dalok hallgatása a kreativitás kibontakoztatására és a költészet felfedezésére.

A gyakorlási módszerek széles skálájának ellenére nem szabad túl intenzív munkára kényszeríteni a gyermeket, mert ezzel azt kockáztatjuk, hogy megutálja a magyar nyelvet. Alkalmazzuk inkább a szakaszos ismétlés módszerét és a jutalmazási rendszert, például hagyjuk, hogy egy nyelvtani feladat elvégzése után egy szabadon választott tevékenységet végezzen.
Definíciók: általános iskola és magyar nyelvtan
Zárásul íme egy emlékeztető a cikkben használt kifejezések meghatározásáról, hogy könnyebb legyen megérteni, miről is beszéltünk.
Mi az általános iskola?
Az Európai Bizottság oldalára hivatkozva Magyarországon 6-16 éves korig tankötelezett a gyermek, és 6-14 éves korukban alapfokú nevelés-oktatásban vesznek részt.
Az alapfokú oktatás intézménye az általános iskola, amelynek rendszere két szakaszra bontható:
- 1–4. évfolyam: alsó tagozat, nem szakrendszerű, néhány (általában kettő) pedagógus foglalkozik az osztályokkal. Szaktanárok akkor tanítanak az alsóbb évfolyamokon, amennyiben az adott tantárgy a képzés részét képezi (pl. ének-zene).
- 5–8. évfolyam: felső tagozat, szakrendszerű, a szaktárgyakat különböző szaktanárok tanítják.
Mi a magyar nyelvtan?
A magyar nyelvtan egy olyan szabályrendszer, amely alapján mondatokat létrehozva rendszerezhetjük és kifejezhetjük gondolatainkat. Általános értelemben a magyar nyelvtan a magyar nyelven való helyes kifejezés szabályainak összessége, amely olyan területeket foglal magában, mint a szavak szerkezete, a mondatfajták vagy a szófajok.
Olvasd el a többi magyar nyelvvel kapcsolatos cikkünket is, például a diszlexia és magyartanulásról szóló írásunkat!