A sakk az egyetlen játék, amely teljesen kivonja magát a véletlen zsarnoki uralma alól.
Stefan Zweig
A több mint ezeréves történelemmel rendelkező sakk a világ egyik legnépszerűbb asztali társasjátéka. Népszerűsége és az agyat stimuláló természete révén igazi sportággá nőtte ki magát néhány olyan nagymesterrel kiemelkedve, mint Kaszparov, Capablanca, Aljechin, Aronjan, Anand és Carlsren, a mesterséges intelligencia tekintetében pedig a Deep Blue.
Ebben a játékban a sakkfiguráké a főszerep. Minden játékosnak egy 16 figurából álló kis sereggel kell felvennie a harcot az ellenféllel egy fekete-fehér négyzetekből álló sakktáblán, hogy mattot adva megpróbálja foglyul ejteni az ellenfél királyát. Tehát az a játékos nyer, akinek sikerül csapdába ejtenie az ellenfél királyát, más szóval sakk-mattot adni neki.
Ebben a cikkben betekintést nyerhetsz a híres sakkfigurák világába, hogy megértsd eredetüket és hogy milyen szabályok szerint léphetsz velük. Emellett elsajátíthatsz néhány hozzájuk kapcsolódó különleges technikát is, valamint az értékeiket. Amennyiben jó sakkozó szeretnél lenni, akkor itt a helyed!
Vezér: a sakkfigurák legerősebbike
Az ellenfél figuráinak tekintetében a vezér az, amitől van okod tartani, ugyanis ez a bábu a játék legerősebbike. A vezér, vagy néha királynőként is emlegetett sakkfigura feltehetően az arab vizír, vagy persza ferz (királyi miniszter vagy tanácsadó) elnevezésből alakult ki, amely akkor még hímnemű alakot öltött, és gyenge figurának számított: mindössze egy átlós lépést tehetett.

A sakkjáték királynő figuráját mint a modern vezér megfelelőjét a középkori spanyol történelmet meghatározó kasztíliai Izabelláról mintázták, aki maga is lelkes sakkozó volt. Izabella katolikus királynő uralkodásának tetőpontján foglalták először írásba a sakk szabályait, amely lehetővé tette, hogy az eddigiektől eltekintve a királynő ne csak egyet léphessen, hanem vízszintesen, függőlegesen és átlósan is kvázi szabadon mozoghasson.
A vezér átlagos értéke kilenc, amellyel a legerősebb a mezőnyben és egyidejűleg csak egy ilyen figurával rendelkezhetsz a sakktáblán. Általánosan ettől a figurától tartanak a legjobban az ellenfelek, ezért ajánlatos minél tovább megtartanod, kivéve egy olyan villámmatt esetén, mint a bolondmatt.
A nős férfiak szerint az élet olyan, mint egy sakkjátszma: minden a királynőn múlik.
Ilja Katsneson
Komolyra fordítva a szót, a ma már főként világos és sötét vezérként emlegetett sakkfigura számos lépéskombinációban játszik kulcsfontosságú szerepet, például a susztermattban vagy a halál csókjában (kiss of death). A játék gyors megnyerésének érdekében akár fel is áldozhatod a híres vezércsel keretében.
A vezér alapos megismerésével biztosan tátva marad majd az ellenfeleid szája!
A király használata és különösen a védelme
Ha már elkönyveltél legalább egy sakkjátszmát, akkor biztosan tudod, hogy a király a játék legfontosabb és egyben a sereged legsebezhetőbb figurája is. Mivel valójában a királyon keresztül tudnak téged is sakkban tartani, ezért fontos, hogy okosan használd a királyodat.
Ebben a társasjátékban a királyod nem kerülhet olyan helyzetbe, ahol le lehet őt ütni, ami gyakorlatilag azt jelentené, hogy sakkban vagy. A királyod mozgathatod vagy meg is védheted, azonban ha nem tudod kivédeni a sakkot, akkor sakk-matt, vagyis veszítettél.
A játék iróniája, hogy bár a király minden irányba mozoghat – felfelé, lefelé, oldalra és átlósan –, mindössze egy lépést tehet csak meg. Amire fontos figyelned, hogy a királyoddal nem léphetsz az ellenfél királyával szomszédos mezőre, viszont a királyodat sakkban tartó bábut bármikor leütheted, ha van rá lehetőséged.
A királyhoz általában nem rendelünk értéket, ugyanis ebben az esetben nem üthető figuráról van szó. A végjátékban azonban hasznos lehet a gyalogjaid kísérésére vagy az ellenfél gyalogátváltozás (átalakulás, gyalogcsere) megakadályozására. A királyt a különleges sáncoló lépéssel hatékonyan meg tudod védeni.
Légy azonban óvatos, mielőtt ezt a lépést alkalmaznád, ugyanis a sáncolással védett királyodat a hátsó sor matt (matt hátsó rangban, folyosói matt, back-rank checkmate) legyőzheti, ha a bástyáddal már kimozdultál.
A sakk alapos elsajátítása nem csak azt jelenti, hogy meg tudod védeni a királyodat a vereségtől, hanem hogy azt az ellenfél legyőzésére is eredményesen tudod használni, különösen a játszma végén. Ha abban reménykedsz, hogy egy nap olyan versenyeken vagy bajnokságokon veszel majd részt, mint Magnus Carlsen, akkor elengedhetetlen a király figurájának tökéletes használata.
Huszár: a megnyitások királya
A sakkban minden bábunak megvan a maga mozgási lehetősége, más szóval minden figura más hatótávolsággal rendelkezik. A huszár különösen jó példa ennek az elvnek a demonstrálására, amely sajátos mozgásával bizonyos helyzetekben nagyon hasznos figura. Az alábbiakban mindent megtudhatsz, amit a sakkban huszárnak nevezett paliszanderfából készült lófejről tudnod kell.

A huszárt lónak vagy csikónak is nevezik. A sakkjátszmát minden játékos két huszárral kezdi, amelyek mozgása nagyon különleges és egy L-alakzatként határozható meg: két mezőt léphet vízszintesen vagy függőlegesen, majd egy mezőt merőlegesen. Ideális ezért a tábla közepére helyezned, hogy kihasználhassa a nyolc négyzetnyi mozgásterét.
Fontos tudnivaló, hogy a huszár átléphet (átugorhat) a bábukon anélkül, hogy leütné őket, így az első lépést egy gyalog helyett akár egy huszárral is elvégezheted. Következtetésként a huszár sok megnyitásban szerepel, ilyenek például a:
- Réti- vagy Zukertort-megnyitás
- Aljechin-védelem
- Nimzowitsch-védelem
- Kéthuszáros védelem
- Petrov (Orosz) védelem
- Királyindiai védelem
- Benkő-csel
Bár a huszár átlagos értéke mindössze három, mégis nagyon hasznos és sokoldalú sakkfigura. A játszma végén azonban lehetetlen csak huszárral és királlyal mattot adni. Egy jó szintű játékkal a huszárnak arra kell szolgálnia, hogy a játék során többször is mattot adj az ellenfél királyának.
Hogyan bánj a bástyával a sakktáblán?
A sakk egyik legértékesebb figurája a bástya. Amennyiben sakkvilágbajnoki címekről álmodozol, akkor létfontosságú, hogy megtanuld, hogy pontosan hogyan is irányíthatod ezt a bábut. Ezért ajánlott megismerkedned a bástya eredetével és tulajdonságaival, hogy a sakkjátszmából te kerülj ki győztesen.
A perzsák eredetileg nem bástyával, hanem egy szekér (rukh) kinézetű figurával sakkoztak. A franciák a roc (szikla), míg az olaszok a rocca (erőd, vár) kifejezésekre fordították, mielőtt végül a várak őrtornyaira emlékeztető bástya lett belőle.
A sakk szabályai szerint a bástya vízszintesen és függőlegesen is annyi mezőt léphet a táblán, amennyit csak akar, viszont a huszárokkal ellentétben nem ugorhat át bábukon, a futókkal ellentétben pedig nem mozoghat átlósan.
A bástya értéke öt, amellyel a vezér után a legfontosabb és egyben egy nagyon érdekes fegyver is. Minden játékosnak két bástya áll a rendelkezésére, amelyek a kezdőállás során a bábusor két végén, a huszárok mellett helyezkednek el.
Íme néhány hasznos tipp a bástya használatához:
- A bástya lehetővé teszi a sáncolást a király védelme érdekében (rövid vagy hosszú sáncolás), amely során az alapsorban elhelyezkedő király helyet cserél az egyik bástyával, hogy kiszabadítsa magát a bezártságából. A sáncolás egy védekező stratégia, de a támadásban is hasznos lehet.
- A bástya ideális helye egy nyitott vagy félig nyitott terület, amelyet nem akadályoznak a gyalogok.
- A bástya különösen hasznos a sakkjátszma végjátékában, mivel hatótávolsága lehetővé teszi, hogy gyorsan mattot adj az ellenfél királyának.
- A Philidor- és a Lucena-pozíció, illetve az ernyő védekező technika (ombrelle) mind a bástyán alapszanak.

A végjátékban betöltött szerepe miatt a bástya különösen nagy tekintélyt élvez a sakknagymesterek körében. Ha te is meg akarsz tanulni úgy sakkozni, mint a sakkvilágbajnokság játékosai, akkor érdemes elsajátítanod a világos és sötét bástya taktikáit.
Futó: az átlók mestere
A sakktáblán a király és a királynő melletti két mezőt a két futónak nevezett sakkfigura tölti ki. A futók számos taktika rendkívül hasznos részét képezik, amelyekkel bizonyos felállásokban sakk-mattot adhatsz az ellenfél királyának. Ahhoz, hogy használni tudd őket, először meg kell tisztítanod előttük az utat a gyalogok során keresztül.
A sakk történetében a futó az arab alfil és a perzsa pîl kifejezésekből jött létre, melyek jelentése elefánt. Akkoriban két mezőt átlósan átugorva tudott mozogni, amely megnehezítette a leütését. Ahogy azonban a sakk nyugat felé haladva is egyre népszerűbbé vált, ez az elefánt nevű figura futóvá vált a király futárára asszociálva.
Ezt a figurát nem csak a püspöksüveg teszi érdekessé. A futó az egyedüli nem katonai figura a sakktáblán, amelynek jelenését és eredetét máig rejtélyek veszik körül.
A futók értékes helyet foglalnak el a sakktábla soraiban. A világos futó csakis világos mezőkön mozoghat, míg a sötét futó csakis a sötét mezőkön. Továbbá mozgásuk nem lehet sem vízszintes, sem függőleges, csak és kizárólag átlós. Mindeközben annyi mezőt léphetsz vele, amennyit szeretnél.
A futópár ezért nagyon veszélyes lehet a sakkjátszmákban, köztük pedig gyakran jó és rossz futóként tesznek különbséget:
- A jó futónak nincs gyalog az útjában.
- A rossz futó kilátását gyalogok akadályozzák.
A futó hármas értékével igencsak fontos figurának számít. Bár önmagában nem tudja leütni a világos vagy a sötét királyt, de egy futópáros már igen. Gyakori lépés, hogy egy futót feláldoznak egy azonos vagy magasabb értékű bábu leütéséért.
Sakk gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt elérhető magántanárainkkal!
Cikkünk végéhez érve betekintést nyertél a sakk figuráinak világába. Ha többet szeretnél megtudni a sakk szabályairól, olvasd el a többi sakkal kapcsolatos cikkeinket vagy válogass kedvedre a Superprof oldalán, hiszen sakkóra online elérhető.