Ha hallottál már Hendrix-dallamot, ráztad a fejed Metallicára vagy pogóztál a Sex Pistolsra, akkor biztosan ismered a metálgitárt, legalább hallomásból.
Persze, a fent felsorolt előadók régi referenciák; a zene sokkal változatosabb lett, nem igaz? De gondolnád, hogy a mai zene még mindig ezeknek a nagy neveknek (és másoknak) a hatásából merít?
A metálgitár a nagy társadalmi felbolydulás idején jött létre, amikor a fiatalok az Atlanti-óceán mindkét partján és Európa-szerte lázadtak szüleik zenei ízlése ellen.

A hangos, sikító, szinte diszharmonikus hangok, amiket ez a gitár adott ki, és amiket több mint 100 decibelre erősítettek, a kor forrongó dühét tükrözték, ami aztán a koncerttermekbe és az utcákra is kiáradt.
Izgalmas, felpezsdítő idők voltak ezek, tele veszélyekkel és felfedezésekkel, mindezt a metálgitár dallamára.
Tarts hát velünk, hogy együtt fedezzük fel a káosz eme csodás hangszerét, a felszabadulás fegyverét... a gitárt, ami egy generáció összes dühét jelképezi - és azt, hogyan változott a dallama az idők során.
A metálgitár története
Az egész a Big Band-korszakban (1933-47) kezdődött.
Ahogy nőttek a zenekarok, egyre több trombitással és más rézfúvós hangszerrel bővültek, így az akusztikus gitárokat, az akkori egyetlen elérhető gitártípust, gyakorlatilag elnyomták a hangosabb hangszerek.
Már korábban is terveztek elektromos gitárok prototípusait, de nem sok sikerrel. A korai elektromos gitárok, amiket a jazz együttesekben használtak, üreges testű, akusztikus gitártestek voltak, amikbe elektromos átalakítókat építettek be.
Az első kereskedelmi forgalomban kapható, sikeres erősített gitár 1931-ben készült; és később "serpenyő" (frying pan) néven vált ismertté.
Mire George Beauchamp, a National Guitar Corporation úttörő menedzsere szabadalmat kért elektromos húros hangszerre, más gyártók már saját elektromos gitárokat terveztek.
A szabadalmat végül 1937-ben adták ki, ha kíváncsiak lennétek.
Míg a Gibson ES-150 1936-os elektromos gitármodellje, ami egy egytekercses, hatszögletű "bar" hangszedővel rendelkezett, meglehetősen sikeres volt, addig Les Paul csak akkor kezdett igazán beindulni, amikor megépítette tömör testű "rönk gitárját" (log guitar).
A Gibson Les Paul 1952-ben mutatkozott be, és ezután a zene már soha többé nem volt ugyanaz.
Az 50-es és 60-as években forradalom zajlott a zenében; eltűntek a nagyzenekarok, helyükre a könnyűzene lépett.
Cliff Richard és a Shadows Move It című slágerét tartják az első brit rock'n'roll slágernek, amerikai stílusban. Ha jól megnézed a videót, észrevehetsz valamit a két gitáron...
Adunk egy tippet: hány húrjuk van? És azt tudod, hogy általában hány húrja van egy flamenco gitárnak?

A metál gitárok különböző típusai
Természetesen, amikor azt mondjuk, hogy "metál gitár", akkor a metál zenéhez használt gitárokat értjük - heavy metal, thrash, speed, grindcore, black, power, death és doom. Ezek a nevek elég baljósan hangzanak, de a zene valójában nem olyan sötét, mint amilyennek hangzik.
Ezek a metálzenei típusok, illetve az a sok más alműfaj, amt nem soroltunk fel, mind az elektromos gitárra támaszkodnak. A különbségek abban rejlenek, hogy milyen a felépítésük, hány húrral rendelkeznek, és milyen hanghatásokat képesek produkálni.
A tömör testű gitár például elektromos hangszedőkre és erősítőre támaszkodik a hang továbbításához. Ha van kéznél egy ilyen gitár, próbáld ki, hogy anélkül pengeted, hogy bekapcsolnád az erősítőt. A hangja lapos és üreges.
A kamrás gitár kvázi akusztikus hangzást biztosít, miközben megtartja a kamrátlan gitár alapvető jellemzőit és hangzását. További előnye, hogy gyakran egy kicsit könnyebb, mint a tömör testű gitárok.
A fél-akusztikus gitár nagyjából ugyanolyan mélységű, mint egy tömör testű gitár, de a teste üreges, és az elektronikus hangszedők nem beépítettek, hanem a testen vannak.
Az akusztikus változatához hasonlóan a félig akusztikus gitár is vékony falemezekből készül. Bár akusztikai tulajdonságai nem elegendőek egy élő koncert előadásához, a gitáros kihúzhatja az erősítőt, és úgy pengetheti, mint egy klasszikus gitárt.
Ha egy "unplugged" koncerten kell játszanod, akkor valószínűleg érdemes egy teljes üreges testű gitárt választanod. Ezeket az elektromos gitárok közé sorolják, mert felszerelt hangszedővel rendelkeznek. És a fél-akusztikus gitárokhoz hasonlóan f-alakú hanglyukakkal rendelkeznek.
Egy elektromos-akusztikus gitár többféleképpen is felszerelhető: piezoelektromos hangszedővel a hangszer hídja alatt vagy a híd rögzítőlemezén, vagy kondenzátoros mikrofonnal a gitár testén.
Ez a fajta elektromos gitár inkább tekinthető akusztikus hangszernek, mint elektromosnak, mivel a hangszedők inkább a gitártest, mint a húrok rezgését továbbítják.
A metál gitár technikai aspektusai
A tömör testű gitárokat a nevükhöz méltóan tömör fadarabból készítik, míg mások hagyományosabb módon, falapokból és merevítőkből állnak. A kamrás gitár tömör fatömbből készül, de a kamrákat a gitár készítése során kivágják.
A hangszedőket azért hívják így, mert érzékelik a húrok rezgéseit. Ezek elhelyezhetők a hídnál, a nyaknál vagy mindkettőnél.
Maga a híd két féle változatban létezik: lehet a gitártesthez rögzített vagy rugós. Ez utóbbi konstrukció lehetővé teszi egy olyan eszköz hozzáadását, amit több néven is ismernek: vibrato bar, tremolo bar vagy, gitáros szlengben, whammy bar. A gitárosok ennek aktiválásával torzíthatják a hangokat vagy akkordokat.
A gitár nyaka háromféleképpen rögzíthető: beültetve (ragasztással), átmenő nyakkal (neck-through), illetve csavarozással. Ez utóbbit elég könnyű elképzelni, de az átmenő nyakat talán nehezebb .Ebben a konstrukcióban a nyak nemcsak végigfut a gitár teljes hosszán, hanem a test megemelt gerincét is képezi.
A beültetett nyakak a testhez vannak ragasztva, kicsit úgy, mint a hagyományos gitárnál.

Húrok elektromos metál gitárosoknak
Míg egy klasszikus gitáron általában csak 6 húrnak van hely a fogólapon és a fogólap fején, a fémgitár fogólapjának átlós elrendezése lehetővé teszi egy további húr hozzáadását.
Az akusztikus gitárok általában nem tartalmaznak hetedik húrt; a brazil és az orosz gitárok kivételével a héthúros akusztikus gitárok nem túl gyakoriak.
A hetedik húr célja, hogy növelje a játék terjedelmét; azzal, hogy hozzáad egy alsó H-t anélkül, hogy feláldozná a magas hangokat. Bizonyos esetekben a hozzáadott húr növelheti a magassági hangtartományt, miközben megtartja a hathúros basszus hangtartományát.
A metálgitárok hangolása – akár hat, akár hét húros hangszerrel van dolgunk – alapvetően ugyanúgy működik, mint a hagyományos gitároké. A hét húros változatnál a gitáros egyszerűen hozzáad egy mélyebb B hangot, így a hangolás B1–E2–A2–D3–G3–B3–E4 lesz. Ha hathúros gitárod van, akkor ez a mély B1 húr egyszerűen kimarad.
Természetesen más módon is lehet hangolni ezt a gitárt; például egy héthúros jazzgitáros kedveli a drop-A hangolást (A1-E2-A2-D3-G3-B3-E4); a metálzenészek azért választják ezt az opciót, mert így könnyebben játszhatóak a power akkordok.
Az utolsó adalék lehet, hogy nyilvánvaló, de azért elmondjuk: nem vásárolhatsz egy hat húros csomagot, és emellé egy véletlenszerű hetediket. Ha héthúros gitárod van, akkor 7 húrból álló húrcsomagot kell venned. Gitároktatás gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt elérhető, és magánoktatóval biztosan nagyobb tudásra tesznek szert.
Híres Metál gitárosok
Ahogy a cikk elején említettük, az elektromos gitár forradalmasította a zenét, és új zenei műfajokat hozott létre. Manapság egy tipikus metálzenekarban - legyen szó bármilyen típusról - általában nem egy, hanem két gitáros van: egy ritmus- és egy szólógitáros.
A metál gitár szólós gyakran a zenekar középpontjában áll. Ő az, aki előadja a gitárszólókat,eljátsza a fülbemászó riffeket és a legütősebb gitárszólamokat.
A következő nevek minden idők legjobb metál gitárosai közé tartoznak (a lista természetesen nem tekinthető teljesnek):
- Randy Rhoads (Quiet Riot, Ozzy Ozbourne)
- Tony Iommi (Black Sabbath)
- Eddie Van Halen (Van Halen)
- Slash (Guns'n'Roses)
- Ace Frehley (Kiss)
- Yngwie Malmsteen
- Dave Mustaine (Megadeth)
- Brian May (Queen)
- Jeff Beck
- Vivian Campbell (Def Leppard)
Természetesen sok-sok más nagyszerű gitáros is van, akik mindenféle gitártípuson játszanak. Ha véletlenül kihagytuk a kedvencedet, nyugodtan javíts ki minket egy hozzászólással!
Metálgitár leckék
Az 50-es évek végétől a 90-es évek közepéig tartó időszak igazi aranykor volt a zene szerelmeseinek.
Szinte naponta új műfajok jöttek létre; valószínűleg nem volt olyan tizenéves, aki ne kacérkodott volna legalább a zenekaralapítás gondolatával, vagy ne csatlakozott volna egy létező zenekarhoz.
Ez még ma is igaz lehet, annak ellenére, hogy ma az elektronikus zene korszakát éljük.
Mégis, jelentős értéket képvisel, ha valaki nem csak a Guitar Hero-ban tépi a húrokat, hiszen egy valódi hangszer érzése és melegsége, a testhez közel tartva, felemelőbb, mint egy szoftveres kiadás.
Ha valóban szeretnéd lenyűgözni a közönséget agitározásoddal és az pengetéseddel, akkor bizony meg kell tanulnod gitározni.
Mivel jár ez? Meg kell tanulnod a pentaton skálát és az akkordmeneteket, arpeggiókat játszani, és el kell sajátítanod a pengetési mintákat.
Bár igaz, hogy sokat tanulhatsz az online gitárleckékből - például a YouTube-on található videós oktatóvideókból -, ezek sajnos nem tökéletesek, mert nem tudnak visszajelzést adni.
Honnan fogod tudni, hogy mit csinálsz jól vagy rosszul, ha nincs gitároktatód, aki eligazít?
A legjobb módja annak, hogy megtanulj gitározni annak minden aspektusával együtt, beleértve a tabulatúra olvasását is, ha találsz egy képzett oktatót. Ha magán gitárleckéket szeretnél, a legjobb helyre jöttél! Például egy gitár oktatás Budapesten?
A Superprof több száz tucat tanárral rendelkezik országszerte. Akár kezdő gitároktatásra van szükséged - például meg kell tanulnod az alapokat a gitártrükkök előtt, akár kifejezetten elektromosgitár tanácsokat szeretnél, a Superprofnál megtalálod a megfelelő gitártanárt.









