Azok a könyvek, melyek könyvtárad polcain szunnyadnak, még nem készek, vázlatosak, magukban semmi értelmük. Ahhoz, hogy értelmet kapjanak, te kellesz, olvasó.

Kosztolányi Dezső

Az általános iskola első, pontosabban az 1–2. évfolyamában az olvasás elsajátítása az iskolai folyamat döntő fontosságú szakasza, amely az írástanulás (az ábécé betűi és a fonetika) után következik, és sokszor még a középiskolában is komoly problémákat tud okozni. Az olvasás tanulási folyamata azonban már az óvodában elkezdődik.

A Statista oldalán szereplő 2023-as adatok szerint a magyarok 15%-a ragad magához könyvet napi szinten, 13-13%-uk olvas könyveket heti vagy havi rendszerességgel, 9%-uk negyedévente, 23%-uk alkalmanként, míg 28%-uk egyáltalán nem olvas.

Ami a kisdiákokat illeti, a 4. évfolyamon a tanulók szövegértési képességeit vizsgáló PIRLS-felmérés (Progress in International Reading Literacy Study) szerint 2021-ben a magyar diákok az európai átlag felett teljesítettek, míg a 15 éves diákok alapvető olvasási-szövegértési, matematikai és természettudományi ismereteiket vizsgáló PISA-felmérés (Programme for International Student Assessment) szerint 2018-ban Magyarország a szövegértés tekintetében az OECD-átlag (Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) alatt teljesített.

könyvet olvasó lány
Alsó osztályos kisiskolások jobban teljesítettek, mint a felsősök.

Ezeket a számokat figyelembe véve milyen olvasási módszer segíthet a gyerekeknek abban, hogy folyékonyan olvassanak és írjanak? Íme néhány technika a Superproftól.

A legjobb Magyar nyelv tanárok elérhetőek
Patrik
5
5 (103 vélemény)
Patrik
12000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Kata
5
5 (11 vélemény)
Kata
16000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Csenge
5
5 (7 vélemény)
Csenge
4000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Ágnes
5
5 (11 vélemény)
Ágnes
7000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Ádám
5
5 (7 vélemény)
Ádám
7500Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Kata
5
5 (5 vélemény)
Kata
7500Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Hanna
5
5 (8 vélemény)
Hanna
4000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Nikolett
5
5 (7 vélemény)
Nikolett
12000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Patrik
5
5 (103 vélemény)
Patrik
12000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Kata
5
5 (11 vélemény)
Kata
16000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Csenge
5
5 (7 vélemény)
Csenge
4000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Ágnes
5
5 (11 vélemény)
Ágnes
7000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Ádám
5
5 (7 vélemény)
Ádám
7500Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Kata
5
5 (5 vélemény)
Kata
7500Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Hanna
5
5 (8 vélemény)
Hanna
4000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Nikolett
5
5 (7 vélemény)
Nikolett
12000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Gyerünk!

Az ábécé tanulása egyénileg, hatéves kor előtt?

Régóta vita tárgya az olvasási folyamat megkezdése, pontosabban hogy mikor is kell nekilátni az olvasási készségek fejlesztéséhez, illetve hogy melyek a leghatékonyabb módszerek azok elsajátítására.

Sylvie d'Esclaibe, a Montessori-pedagógia (az önálló tanulásra és felfedezésre ösztönző, a gyerekek fejlődését és érdeklődését előtérbehelyező oktatási filozófia) franciaországi úttörője alapvető fontosságúnak tartja, hogy a gyermeket már az első osztály előtt tanítsák olvasni. Magyarországon is egyre több intézményben alkalmazzák a Montessori-módszeren alapuló megközelítést.

Olvasni tanulni már az óvodában?

Sylvie d'Esclaibe a Montessori-pedagógia lelkes támogatója és a franciaországi Montessori Oktatási Központ alapítója és igazgatója. A pedagógia névadója, Maria Montessori (1870-1952) megállapítása szerint a gyerekek hatéves koruk előtt élik meg azt a szenzitív periódust vagy érzékeny fázist, amikor az elméjük annyira stimulált, hogy az adott képesség(ek)et hirtelen könnyebben befogadják, beleértve az írott nyelvvel való ismerkedéshez és az ábécé betűinek elsajátításához, illetve dekódolásához is szükséges képességeket.

Ez alátámasztja a hangjegyek hétéves kor előtti megtanulásával kapcsolatos idegtudományi tanulmányokat, amikor a gyermekek neuroplaszticitása (az agy változásának, fejlődésének képessége) a legerősebb.

Sylvie d'Esclaibe véleménye szerint minden gyermeknek jobb lenne az olvasási szintje, ha már az általános iskola első éve előtt megtanulnák megkülönböztetni a betűket, jól olvasni és élvezni az olvasást.

Ez az álláspont ellentétes a magyar és sok más európai, például a francia oktatási rendszer hagyományos megközelítésével, amely a koraérett gyermekeket egy osztályba sorolja azokkal a diákokkal, akik olyan tanulási nehézségekkel küzdenek, mint a diszgráfia (írászavar) és/vagy diszlexia (a nyelvvel, a beszéddel és az olvasástanulással kapcsolatos részképesség zavar).

Ahogy említettük, az utolsó (2018-as) PISA-felmérés Magyarországot szövegértés-eredménye alapján bár nem sokkal, de az OECD-átlag alatt teljesítő országok közé sorolja.

A Montessori-módszer – amelyet legtöbbször azért ítélnek el, mert több mint 100 éve dolgozták ki – azzal vonja kérdőre a hagyományos oktatási megközelítéseket, hogy ha a gyermek nem elég felkészülten ül be az iskolapadba, nem lesz képes követni az átlag gyerekekre összeállított tervet, és le fog maradni. Másrészt a kiemelkedő teljesítményű diákok előrehaladását korlátozza a kötött tanterv.

olvasás kezdése
Az olvasási folyamat megkezdésének ideje és módszere régóta vita tárgya.

Ezért fontos biztosítani a gyermekek számára minden olyan módszert és eszközt, ami az anyanyelvi kompetenciák tökéletes elsajátításához szükséges, és amellyel együtt azt az alapelvet is elsajátítanák, miszerint egy-egy betű vagy betűcsoport egy hangnak felel meg. Ez azt is jelenti, hogy el kell sajátítaniuk a szabályokat a beszélt és az írott szótagok között.

Az olvasás egyéni tanulási folyamat?

Még mindig Sylvie d'Esclaibe gondolatainál tartva az olvasástanulás első osztályban csak egyéni cselekedet lehet.

Végül is, a könyvolvasás amúgy is egy önmagunk által végzett tevékenység, nem?

A kisgyermekek olvasással való megismertetése lehetővé tenné, hogy minden egyes tanuló a saját memorizálási módszeréhez alkalmazkodva tanuljon meg olvasni ahelyett, hogy a csoportos órákon, egyszerre, azonos iskolai tempóban haladnának és azonos olvasástanulási módszereket alkalmaznának, néhány gyermek ugyanis lassabban tanul meg olvasni első és második osztályban, ezért más módszerekre van szükségük. Míg egyesek a vizuális tanulási módot részesítik előnyben, addig mások az auditív vagy a kinesztetikus tanulók csoportjába tartoznak.

Más szóval, az olvasástanuláshoz nem egyetlen legjobb módszer létezik, hanem inkább többféle módszer. Ez annál is inkább fontos, mivel az olvasás segíthet megelőzni a tanulási zavarokat, és kulcsfontosságú tényező a gyermek iskolai sikerességében.

Tippek az olvasás elsajátításának felgyorsítására

Ha a gyerek tud olvasni, az nemcsak a kognitív fejlődését, hanem az iskolai tanulmányait is elősegíti. De hogyan tanítsuk meg olvasni?

Különféle gyakorlatok elvégzése

Az általános iskola első évétől kezdve ideális növelni az olvasási gyakorlatok számát, hogy a gyerekek megfejtsék és felismerjék az egyes szavak helyesírását, legyen szó a magán- és mássalhangzókról vagy a kis- és nagybetűkről.

Ezek a gyakorlatok segítenek a gyerekeknek abban, hogy jobban megjegyezzenek minden egyes helyesírási szabályt, és bizonyos értelemben már kisgyermekkortól kezdve ügyesen kezeljék azokat.

olvasás megszerettetése
A gyermekirodalom széles körű kínálata közt minden kisdiák számára akad valami, amellyel növelheti a gyermekek olvasás iránti szeretetét.

Ennek érdekében a Superprof digitális platformon arra ösztönözzük magántanárainkat, hogy vezessék be a gyerekeket a hangos olvasásba, az írott szövegek lemásolásába és a tollbamondás gyakorlásába és fejlesztésébe. Ehhez olvasási játékok és a korai tanulást segítő oktató játékok is alkalmazhatók.

Milyen területekkel hozható összefüggésbe az olvasástanulás?

A gyermekek nem csak a magyar órák keretein belül tanulnak meg olvasni. Már az általános iskolában tanulnak matematikát, történelmet, földrajzot, zenét és művészetet, és minden tantárgy esetében az olvasás a kulcs az elhangzottak megértéséhez.

Az olvasási készségek fejlesztése ezért egy több tantárgyon átívelő tanulási folyamat, amely lehetővé teszi, hogy a gyerekek a különféle tantárgyakat tanulva is élvezhessék az olvasást.

Az olvasási készségeket az első osztály befejeztével sem szabad elhanyagolni

Ahogy azt már többször elmondtuk, a magyar nyelv tanulása nem csak az általános iskolásoknak szól: a tizenévesek és a felnőttek egész iskolai és szakmai életük során fejleszthetik az anyanyelvi kompetenciáikat.

Hogy miért, a válasz egyszerű: az olvasás serkenti a kreativitást, a képzeletet és a koncentrációt, és növeli a szókincset.

Ezért a magyarórák és a tanórán kívüli magyar nyelvvel kapcsolatos foglalkozások hasznosak a gyermekek fejlődésének elősegítése szempontjából. A Superprof magyar nyelvtanfolyamai és magánórái amellett, hogy segítenek megelőzni vagy csökkenteni a tanulmányi kudarc kockázatát, az olvasás szeretetének átadására is nagy hangsúlyt fektetnek.

A gyermekirodalom széles skáláján interaktív könyvek, gyerekkönyvek és ifjúsági könyvek között minden gyermek megtalálhatja a számára megfelelő forrást az olvasáshoz, amelyek elősegítik a könyv, illetve az olvasás és a kisdiákok közti barátság kialakulását.

A gyerekek figyelmének felkeltésében a képzelet szőtte világ a nyerő, ezért jobb, ha olyan könyveket adunk a kezükbe, amelyek hozzájárulnak az olvasás- és szövegértéshez ahelyett, hogy a televízió elé ültetnénk őket, így csökkenthető az olvasási nehézségek és tanulási zavarok kialakulásának lehetősége.

A magyar nyelv tanulás során különösen fontos, hogy a gyermekek érdeklődését fenntartsuk, és olyan interaktív, izgalmas anyagokkal dolgozzunk, amelyek segítenek elsajátítani a nyelvet és fejleszteni az olvasási készségeiket. A Superprofon elérhető magántanárok személyre szabott órákkal segítenek abban, hogy a gyerekek könnyedén, élvezetesen tanuljanak magyarul, miközben megszeretik az olvasást is.

Játékok az olvasástanuláshoz

Szerencsére van egy egyszerű módja annak, hogy az általános iskolás gyerekek javítsák olvasási készségeiket, ezek pedig nem más, mint a játékok és a szórakoztató tevékenységek. Egy olyan korban, amikor még mindig a semmittevés a napirend, miért is fosztanánk meg a gyerekeket a játszástól és a játékoktól?

játékos tanulási módszerek
A játékos feladatok remek lehetőségeket kínálnak a gyermekek érdeklődésének felkeltésére.

A játék és a tanulás ötvözése segít a gyerekeknek, hogy nyomás nélkül jegyezzék meg az új ismereteket.

Míg az iskolában a gyerekeknek meg kell csinálniuk a házi feladatot, és gyakran nem csinálnak attól többet, addig a Montessori-módszerrel a tanulók önállóságának és kezdeményezőkészségének ösztönzése a cél a személyes fejlődésük, valamint a tanulás megkönnyítése és motiválása érdekében.

Íme egy lista néhány játékról, amit a Superprof diákjainak szoktuk javasolni:

  • Írj egy egyszerű mondatot egy papírra, és a tanuló olvassa fel hangosan, majd kérd meg, hogy a papír elrejtésével ismételje meg mindazt, amit megjegyzett belőle.
  • Írj cselekvést jelentő igéket egy papírra, és kérd meg a diákot, hogy végezze el a leírt cselekvést.
  • Tegyél fel egyszerű kérdéseket (Milyen színű a házad? Mi a neved? Süt a nap odakint? stb.).
  • Oldjatok meg találós kérdéseket, rejtvényeket.
  • Játszatok a Pictionary Air társasjátékhoz hasonló játékokat.
  • Gyakoroljátok az olvasást egymást felváltva.
  • Játszatok akasztófajátékot: ez a játék segít tökéletesíteni a grafémák dekódolását, miközben arra ösztönzi a tanulókat, hogy gyorsan találják ki az ellenfél szavát, mielőtt az akasztófa teljesen meg lenne rajzolva.
  • Játsszatok betűkockákkal és kártyákkal: ismételjétek át a helyesírási szabályokat szórakoztató módon!

Alternatívaként számos olyan online játékkal is játszhattok, ahol a tanulási folyamat fokozatos, például az egyes betűk, szótagok, szavak, majd mondatok tanulmányozása esetében.

Tanuljunk jó kedvűen olvasni!

Ha szívesen olvasnál még a magyar nyelvtanulásról, vess egy pillantást a magyar nyelvtan elsajátításáról szóló cikkünkre is!

Tetszett ez a cikk? Értékeld!

5,00 (1 rating(s))
Loading...

Klaudia

Idegen nyelvek és kultúrák, utazás, sport: lelkes felfedezőként ezért is szeretek fordítóként dolgozni, mert így számtalan új dolog és szakterület egy kis darabkáját tudhatom én is a magaménak.