Az olvasás segíti az írást, az írás pedig további olvasásra ösztönöz, így ez a kettő egymást erősíti.
Carla Schiappa-Burdet
Az általános iskola alsó tagozatában, különösen az 1–2. évfolyamban az írás-olvasás elsajátítása az iskolai oktatás egyik alappillére, és minden tanuló számára döntő fontosságú szakasz, amely alapjaiban véve határozza meg a jövőbeli tanulmányi sikerüket.
Az oktatás tartalmát meghatározó Nemzeti alaptanterv (NAT) írásban rögzíti a magyar mint anyanyelv szerepét és ezáltal a magyar és irodalom tantárgy fontosságát:
Az anyanyelvnek életünkben, a felnövekvő diák személyiségének, gondolkodásmódjának fejlesztésében és így az iskolai nevelésben-oktatásban alapvető szerepe van. (...) Az anyanyelvi képzés átszövi a teljes oktatási-nevelési folyamatot. Keretében mindazokat az ismereteket tudatosítjuk, rendszerezzük és fejlesztjük, amelyeket a diák az iskolában és az iskolán kívül megszerzett. Az anyanyelvi képzés meghatározóan hat a többi műveltségi terület tanítására és elsajátításának színvonalára. (...)

A magyar nyelv és irodalom tantárgy tehát kulcsszerepet játszik a tanulók iskolai tanulmányaiban, ám sok diákot komoly kihívás elé állítja az írás-olvasáskészségek szilárd elsajátítása és a beszédkészség fejlesztése, amely már az oktatás első évében nagy szakadékot képezhet a diákok között.
Tóth Andrea az Anyanyelv-pedagógia szakfolyóiratban megjelent A tollbamondás értékelésének problémái az általános iskola felső tagozatában cikkében azt olvashatjuk, hogy a helyesírás egyfajta műveltségi mutatóként a társadalmi norma részét képezi. Ebben a cikkben ezért különös hangsúlyt fektetünk az írás és az írásbeli szövegalkotás szabályainak elsajátításának fontosságára, illetve az írás egyik hagyományos gyakorlási és értékelési módszerére, vagyis a tollbamondásra (diktálás), hogy felkészítsük a gyerekeket erre a feladattípusra.
A magyar korrepetálás során a diákok egyéni igényeit figyelembe veszik, amikor magántanárhoz fordulnak.
A tollbamondás célja és előnye az általános iskolai magyar nyelvben
A kisiskolások körében gyakran mumusnak számító tollbamondás kiváló gyakorlattípus az írás és helyesírás fejlesztésére.
A magán- és mássalhangzók időtartamának jelölése, a „j” hang kétféle jelölése, egybe- és különírás, kis- és nagybetű: a tollbamondás célja elsősorban a hiányosságok pótlása és az írott magyar nyelv elsajátítása azáltal, hogy a gyerekek pontosan rögzítik írásban a hallott szavakat vagy szöveget.
A tollbamondás rendszeres gyakorlása elősegíti a helyes írásmód automatizálását, mert ez a gyakorlat által a tanulók hozzászoknak a megfelelő eszközök használatához. Továbbá segíti a tematikusan összefüggő mondatok felépítését és az adott téma szókincsének felfedezését.
Első osztályban a tollbamondás kezdetben szavak diktálás utáni írásából áll, a tanév előrehaladtával pedig a diktált szöveg tartalma szókapcsolatokra, rövid mondatokra, illetve 5-8 soros szövegekre bővül.
A tollbamondás során minden gyermeknek:
- automatikusan kell írniuk a már ismert szavakat,
- képesnek kell lennie azonosítani és alkalmazni a már tanult nyelvtani szabályokat,
- feltételeznie kell az ismeretlen szavak helyesírását,
- újra kell olvasnia a szöveget a hibák javítására szolgáló eszközöket alkalmazva.
A gyakran előforduló hibák általánosan a nyelvtant és a szókincset érintik. A nyelvtani és helyesírási szabályok megfelelő alkalmazása magában foglalja többek közt a mondatvégi írásjelek helyes használatát az egyszerű mondatok végén, az igeidők, ragos és kiejtéstől eltérő írásmódú igék, felszólítást kifejező igealakok, igekötős igék, tulajdonnevek, fokozott melléknevek és számnevek, ragos névszók, névutós szerkezetek, betűvel írt számnevek és a „j” hang különböző szófajokba való jelölésének helyesírását, valamint a keltezés többféle formájának ismeretét.

Röviden, a tollbamondás nagyszerű módja a nyelvtan és a helyesírás fejlesztésének és azok felmérésének, miközben a tanulók szókincsét is bővíti. Amikor a tanulók egy felolvasott szöveggel szembesülnek, a szavak jellegének azonosításával és a helyes írásmód kiválasztásával fel kell ismerniük a lehetséges buktatókat.
Találós kérdés gyerekeknek: melyik a kakukktojás?
- szál, száll, áll, állarc
- tej, bejárat, harkáj, sirály
- kinéz, megnéz, meg fog nézni, fel néz
Kakukktojások: a) állarc, b) harkáj, c) fel néz
Hogyan gyakorolhat a gyermek az általános iskolás tollbamondásra?
A gyermek iskolában eltöltött első éve az elsődleges szocializáció döntő szakasza, amely során az anyanyelv tanulása rendszeres gyakorlást igényel, hogy a kisdiák magabiztosan tudjon megbirkózni a magyar nyelv és irodalom tananyagával és feladataival.
Íme néhány ötlet a diákokkal való munkához és a magyar nyelv tanításához:
A házi feladatként megoldott gyakorlatok remek források lehetnek a tollbamondás anyagához. Először is fontos, hogy a gyerek többször is elolvassa az adott szöveget, hogy megismerkedhessen az új dokumentummal.
A szöveg irodalmi szintjétől vagy a nyelv stílusától (pl. hétköznapi vagy hivatalos környezetben használt nyelv) függően a kisiskolások, különösen az első osztályba járó tanulóknak nehézségei lehetnek bizonyos bonyolult, még nem ismert szavakkal. Érdemes a gyerekeknek aláhúzni ezeket az ismeretlen szavakat, és egyenként kikeresni őket a szótárban. Egy vázlatfüzetben rendszerezve őket a gyerek ezáltal építi a szókincsét, amelyet rendszeres időközönként át is ismétel, például tanulókártyák segítségével. A felnőtt ezután hangosan felolvashatja a szöveget, amellyel lényegében elkezdődik a tollbamondás.
Annak érdekében, hogy a gyermek megszokja a tollbamondás módszerét és folyamatát, illetve hogy hosszú távon is megjegyezze a magyar helyesírás szabályait, a szülők vagy a tanárok ösztönözhetik a tanulókat, hogy többször is lemásolják a szöveget, és javítsák ki az általuk felfedezett helyesírási hibákat.
Egy szintén nem elkerülendő tényező, amit az egész tanév során szem előtt kell tartani, az az újraolvasás és a szép, olvasható kézírás – nem egyszer fordult már elő, hogy a bár helyesen, de macskakaparással írt szót helyesírási hibával rendelkező szónak minősítettek.
Sok általános iskolás fizetett már rá a csúnya kézírásért és veszített pontokat azért, mert nem olvasta újra az írását, vagy mert a tanár nem tudta eldönteni, hogy mit írt a diák: „n” vagy „m”, „v” vagy „u” stb.

A gyermekirodalom olvasása, az órán tanult szavak, helyesírási és nyelvtani szabályok memorizálása, valamint a mondatvégi írásjelek gondos használata egyértelműen ajánlott a jó jegy megszerzése érdekében. A találékonysággal és fantáziával teli gyermekkönyvekben elmerülve továbbá a kis olvasók felszabadíthatják kreativitásukat, miközben a szókincsüket is növelik.
Hogyan javíthatja a gyermek az általános iskolás magyar helyesírási ismereteit?
A helyesírási szabályok ismerete azt jelenti, hogy a gyermek ismeri a szavak és szókapcsolatok helyes írásképét, érti és alkalmazza a helyesírási szabályokat és képes alkalmazni a helyesírást szolgáló eszközöket (pl. kézikönyv).
Bár a helyesírási szabályok tudatos elsajátítása az iskolában történik, ahogyan az Antalné Szabó Ágnes szintén az Anyanyelv-pedagógia szakfolyóiratban megjelent A helyesírási kultúra fejlesztésének régi-új technikái című cikkében olvasható, a helyesírás és a helyesírási szabályok megtanulása nem csak a magyarórákra korlátozódik: több formában is szembejönnek velünk, gondoljunk csak az utcai plakátokra, az otthon, újságokban és tévében látható-hallható szövegekre vagy a ma már mindent átszövő digitális szövegekre.
Ezekkel a különféle szövegekkel, a könyvekkel és mesékkel a gyermek (jó esetben) már az iskolás évei előtt is találkozik. Mindebből jól látható, hogy a gyermek, és valójában általánosan az emberek életét az iskolai környezeten kívül is végigkíséri a helyesírás.
A gyerekeket ezért otthon is fontos ösztönözni a helyesírási készségek fejlesztésére:
- Hívjuk fel a gyermek figyelmét azokra a szavakra, amelyek valószínűleg problémát okozhatnak („j” vagy „ly”, kis- vagy nagybetű, külön- vagy egybeírás, hangok időtartama stb.).
- Játszunk! Válasszuk ki a gyakorolni kívánt magánhangzókat, és tegyük őket sorrendbe. A rövid magánhangzónál koppintson az asztalra a gyermek, a hosszúaknál csapjon tenyérrel az asztalra, vagy helyezzen pálcikákat a hosszú és korongokat a rövid magánhangzók alá. A mássalhangzók időtartamának differenciálására használhatunk olyan kártyákat, amelyek eltérő időtartamú mássalhangzókat tartalmaznak (pl. sok-sokk). Írjunk mondatokat a szópárokkal. Az nyer, aki ötletesebb mondatokkal áll elő!
- Ne feledjük, hogy az írás és az olvasás kölcsönösen fejlesztik egymást. Amellett, hogy az olvasás növeli a tudást, javítja a memóriát és a koncentrációs képességeket miközben még jól is érzi magát az ember, a korosztályukkal, érettségükkel, tudásukkal és az érdekeltségi körükkel, valamint a tanagyag témakörével összhangban olvasott anyagok nagyban hozzájárulnak a gyermekek helyesírási készségeinek fejlesztéséhez is.

Ha a gyermek nem tud egy ötsoros szöveget helyesírási hibák nélkül megírni, nincs semmi szégyellnivalója, csak azt jelenti, hogy a magyar nyelv tanulása egy kicsit tovább tart.
Milyen források állnak a gyermekek rendelkezésére a tollbamondás otthoni gyakorlásához?
A gyermekek számára a magyar nyelvtan és szókincs elsajátításához már kiskoruktól kezdve számos digitális forrás áll rendelkezésükre az interneten, amelyekhez a számítógépen, telefonon vagy táblagépen is hozzáférhetnek. A YouTube-videók és az olyan portálokon található tollbamondási és helyesírási feladatok, mint a Sulinet Tudatbázis vagy a Nemzeti Köznevelési Portál (NPK) remek alternatívát nyújtanak a gyors és ingyenes fejlődésre.
YouTube
A YouTube-on számos oktatóanyag található a magyar nyelv és irodalom (és más tantárgy) ismereteinek megszilárdításához. Pavelka Lívia csatornáján például a magyar nyelvtant és az olvasást elősegítő videók mellett a tollbamondásról is találhatsz tartalmakat. A videókban megismerkedhetsz a helyesírás elméleti oldalával, ezt követően pedig tollbamondásban ellenőrizheted a tudásodat. Az 1–4. osztályos tollbamondásra fókuszáló videók a megoldásokat is tartalmazzák. Többek közt a helyesírás olyan területeit gyakorolhatod itt velük, mint:
- a „j” hang kétféle jelölése
- a hangok időtartamának differenciálása
- kiejtéstől eltérő helyesírás
- igék
- tulajdonnevek
- számnevek és névmások
Ezen a csatornán szavak és rövid szövegek tollbamondását is gyakorolhatod.
Sulinet Tudatbázis
A Sulinet Tudatbázis oldalát sok más tantárgy mellett a magyar nyelv és irodalomból szerzett tudásod elmélyítésére is alkalmazhatod: amellett, hogy magyarázatokat találsz egy adott témakört illetően, az elméleti tudásodat gyakorlatban is alkalmazhatod az oldalon található helyesírási és tollbamondási feladatok segítségével.

Olyan helyesírási nehézségekbe ütköztél, mint az egybe- és különírás? Nem tudod eldönteni, hogy „j” vagy „ly”? Ezen az oldalon feleletválasztós kérdések és hanganyagok segítik a helyesírási és nyelvtani szabályokról szerzett ismereteid felmérését, hogy jó eredményt érj el a következő tollbamondás során!
NPK
Az NPK portálon átismételheted az iskolában tanult tananyagot, azt követően pedig interaktív feladatokkal próbálhatod gyakorlatba ültetni a tudásodat.
Egészítsd ki a szöveget, írj mondatokat, rendezd csoportokba a szavakat néhány kattintással, tekintsd meg az animációkat és videókat vagy versenyezz az osztálytársaiddal egy társasjáték keretein belül, hogy szórakozva sajátítsd el a magyar helyesírás szabályait.
Megjegyeznénk, hogy a magyar nyelvtani ismeretek fejlesztéséhez mobilalkalmazásokat is használhatunk, például a Helyesírás kvízt, amely gyerekeknek, fiataloknak és felnőtteknek egyaránt hasznos lehet.
Magánórák magyar nyelvtanárral
A tollbamondás kihívására való felkészülés elősegítése érdekében lehetőség van arra is, hogy a tanulók az iskolai órák között magántanárhoz forduljanak segítségért. A ma már egyre gyakrabban online zajló magánoktatás nagyon egyszerű, és gyorsan megtérül az eredmények tekintetében.
Az otthoni vagy online magánórákat illetően ideális lehet a világ számos országában jelenlévő Superprof magántanárhálózat, amely vonzó árakat kínálva hozza egyszerűen és gyorsan kapcsolatba a diákokat a területükön tanító oktatókkal. Bárhol is tartózkodik a diák Magyarországon, a weboldalunkon biztosan találni fog magyar nyelvtanárokat: országszerte 389 online magyartanár és 457 magyar irodalom és nyelvtantanár kínál magyar nyelvi fejlesztő foglalkozásokat élőben és online, amely valóban jó megoldás a diákok számára.
A magánórákon a diák természetesen a tollbamondás gyakorlását is kérheti a tanártól, amely során a tanár képes lesz kijavítani a gyermek esetleges hibáit, és felbecsülhetetlen értékű nyelvtani és ragozási szabályokat tanítani számára, amellyel garantált a felkészülés a tollbamondási feladatokra.
Miért ne csatlakoznál te is ahhoz a több millió diákhoz, akik a Superprofot választották az előrehaladás érdekében?

Gyakori helyesírási hibák az általános iskolai magyarórákon
Zárásul összegyűjtöttünk néhány gyakran előforduló helyesírási hibát az általános iskolások körében:
- igekötők: megcsinálni vs. meg tudja csinálni és nem megtudja csinálni,
- „j” és „ly” felcserélése: muszáj és nem muszály,
- hangok időtartamának differenciálása magánhangzók (kar vs. kár) és mássalhangzók (szál vs. száll) esetében is,
- felszólító mód (tanul-tanulj, néz-nézz, mond-mondd, kér-kérd),
- kiejtéstől eltérő helyesírású szavak (maradsz, ponty),
- hasonló alakú szavak (egyelőre vs. egyenlőre),
- tulajdonnevek (Kovács, Földközi-tenger, Nemzeti Múzeum),
- mondatvégi írásjelek elhagyása,
- számnevek (ezernyolcszáznegyvennyolc, ötezer, ötezer-tíz, 5. osztály, 5.-be jár) stb.
Az interneten és az online tanfolyamokon számos más példa is található a gyakori helyesírási hibákra, amelyeket a gyermekek áttekinthetnek és megpróbálhatnak memorizálni a különféle oktatóanyagok és játékos feladatok segítségével, hogy többé ne kövessék el azokat a hibákat!
Olvasd el a többi magyar nyelvvel kapcsolatos cikkünket is, például a diszlexia és magyartanulásról szóló írásunkat!








