Ebben a cikkben segítünk neked elsajátítani az operaének egyik alappillérének számító énektechnikát, nevezetesen a vibratot.
A vibrato jelentősége az operaénekben valójában olyan, mint egy pörkölt vörösborral való megbolondítása.
Ahhoz, hogy valaki ki tudjon törni az amatőrök táborából és a névtelenségből az igazán lenyűgöző énekesek közé emelkedhessen, gyakran bizonyos technikai elemek elsajátítása szükséges, mint amilyen a vibrato is.
Ez az énektechnika nélkül az operaének kapui hamar bezárulnak előtted, és valószínűleg az énekversenyeken sem fogsz tudni kellőképpen teljesíteni.
Amennyiben még nem sajátítottad el a vibratot, de motivált vagy, akkor ne add fel a reményt, ugyanis most közösen fogjuk megpróbálni tanulmányozni és elsajátítani a vibrato ének legapróbb részleteit is. Az alábbi hasznos tippekkel megalapozhatod az éneklés területén folytatott gyakorlásod folyamatát.
Valójában mi a vibrato jelentése?
Mielőtt fejest ugranál a vibrato énektechnika felfedezésébe, el kell gondolkodnod azon, hogy tisztán énekelsz-e. Akkor, és csak is akkor leszel képes továbblépni a fejlődésedben, amennyiben a válaszod igen.
A szegycsont irányítása gyakran nagy kihívást jelent, mert nem könnyű mindig úgy irányítani, hogy egy hangot egyenletesen tudj megtartani. Fontos tudnod, hogy hogyan szabályozhatod a hangod, és hogyan őrizheted meg az egyenes testtartásod, vagy hogy szükség hogy illeszd azt az adott helyzethez.
Itt egyáltalán nem arról van szó, hogy úgy kell énekelned, mintha Natalie Dessay hangjával rendelkeznél, és nem is úgy, mint a remegő hangon beszélő aprócska öreg nénik, mert mindez igencsak fülsüketítő előadást eredményezne a közönség számára.
Ahhoz, hogy véletlenül sem fütyüljenek ki, úgy kell szabályoznod a légcsöved működését, mintha a hangod frekvenciája és a hangerősséged – vagyis a hangmagasságod – periodikusan és harmonikusan hullámozna.
Ezek a képességek nélkül minden erőfeszítés haszontalan erőlködés lenne!
Ez a vokális tremolo, amely általában az intenzitásra összpontosít, a polifónia (többszólamúság) csúcsa, és minden hangterjedelmet érint (kasztrált, kontratenor, mezzoszoprán), így egyetlen modern énekes sem nélkülözheti.
A vibrato mindenekelőtt veleszületett adottság, de mindez nem azt jelenti, hogy az emberi hang teljes potenciáljának kibontakoztatásához ne lenne szükség a későbbiekben énekórákat venni. Általánosságban véve minden szép és egészséges, jó formában lévő hang képes ennek a ritmikus modulációnak az éneklésére.
Azonban nem mindig arról van szó, hogy megtaláljuk a természetes vibratonkat, és hogy ahhoz alkalmazkodjunk. Minden a kibocsátott levegő áramlásának kérdése, s bár a mesterséges vibrato még mindig lehetséges, összességében kevésbé sikeres.
A vibrato a gége musculus thyreoarytenoideus, a hangszalagok melletti apró izom feszülése másodpercenként több hangmagasság-változással, amely során a rezgések értéke ideális esetben 4,3-7,2 Hz között helyezkedik el. Ügyelj arra, hogy a vibratod ne legyen túl lassú sem.
Ha még fiatal énekes vagy, akkor sincs semmi okod pánikra, ugyanis a vibrato gyermekkorban szinte nem is létezik, de a korral megjelenik és fel is erősödik.

Valójában ki kell várni a mutálás végét, amelyet követően a magán énekórák segítenek felkészülni a vígoperára.
A fejhang rugalmassága megteszi a többit, amelyet szükség esetén egy énekiskolában folytatott tanulmányokkal is kiegészítheted.
Ha az évek múlásával minden erőfeszítésed ellenére sem látsz eredményt a vibrátod fejlődését illetően, akkor valószínűleg a szubglottikus nyomással van problémád.
Mire jó az énekhang lebegtetése, avagy a hangszalagok rezegtetése?
Nincs egyetlen olyan zeneiskola sem, ahol a vibrato ne létezne. Minden hangszerjátékos ismeri ezt a fogalmat, beleértve a zongoristákat is, akik a zongoraórákon a tremolohoz két ujjal játszanak a zongorán, amellyel két hangot hozzanak rezgésbe.
Példaként említhetnénk még a harmonikát, csellót, elektromos gitárt, trombitát stb., a lényeg viszont, hogy mindegyik hangszer esetében érdemes megfontolni a magánórákat, hogy a lehető legtöbbet hozhasd ki a benned rejlő zenei adottságokból, és hogy csiszolhasd tudásod a rossz szokások eltüntetéséhez.
Mégis szinte mindig a trillák felé vesszük az irányt, amely során a frekvenciák mesterséges és valamelyest erőltetettnek tűnő variálása sokkal fontosabb, mint a vibratoban, amelynek a lehető legközelebb kell maradnia az alaphanghoz.
Ha jó éneklésről van szó, a vibratonak megvan a helye a kóruséneklésben és az operaénekben (pl. tenor) egyaránt, de több zenei stílusban is feltűnhet, akár a jazzben vagy az egyházi énekekben is.
Az egyetlen betartandó követelmény, hogy a ritmus viszonylag egyenletes legyen, különben kevés idő maradna arra, hogy vibratoval mint díszítő elemmel adjunk új lendületet az előadásunknak.
A vibrato előnyei közé tartozik, hogy túlmutat egy szimfonikus zenekaron, és hogy valamelyest kevésbé tisztán is énekelhetsz, ami még mindig nem bizonyul hamis éneklésnek.
Egyszerű tippek a hangod lépésről lépésre való lebegtetéséhez
- Nyisd ki a szád, mintha ásítanál.
- Lazítsd el teljesen az izmaid, különösen a gégeizmokat.
- Figyelj az egyenes testtartásra.
- Ellenőrizd a légzésed.
- Énekelj a rekeszizmodból.
- Lazítsd el teljesen az izmaidat.
- Próbálj meg finom lenni, a legszebb vibratok gyakran a legkönnyedebbek.
- Fejleszd fokozatosan az énektechnikádat.
- Légy magabiztos a hangodban.
Ami a legfontosabb, hogy a vibrato a hangszín enyhe ingadozását jelenti, amely a jól kiénekelt hang természetes funkciója.
Hogyan tökéletesítheted a vokális vibratot?
A bemelegítés alapvető fontosságú ahhoz, hogy a legkisebb izomhúzódás nélkül találjuk meg az optimális hangunkat. A hangszálaink megőrzésének egyik előfeltétele tehát a hangi bemelegítés, hogy úgymond a rezonancia eszközeinek teljes birtokában legyünk.
Mindemellett a pihenés is létfontosságú, a hangunk pihentetése ugyanis jót tesz az izomzatnak és a hangréseknek is.
A harmonikus énekléshez allegróban (gyorsan, vidáman) kell énekelned, különösen ha a magas hangok határát súrolod.
Azonnal hallani lehet a különbséget egy feszülten éneklő kórus és az olyan tagokból álló kórus között, akik tudják, hogyan kell próbálni anélkül, hogy elfáradnának és idegesek lennének, amely túl magas pulzusszámot és ezáltal a garat zeneiségének és amplitúdójának csökkenését eredményezi.

Egy dal eléneklése mindig nagy mértékben függ az énekes fizikai állapotától. Bármilyen keményen is dolgozol, a különféle dalok, például egy francia mű előadása sok kellemetlenséget okozhat, ha nem tartod szem előtt a dal finom és érzékeny részleteit.
A színészi vagy szónoki beszédtanfolyamok a legfélénkebbeknek is segíthetnek abban, hogy legyőzzék félelmeiket, és minden zenei stílusban a megfelelő dallamot dúdolják.
Egy másik fontos szempont, amiből előnyt kovácsolhatsz, az a jó artikuláció és a rekeszizmod hangszínének szabályozása, hogy elkerülhesd a mássalhangzók okozta buktatókat például egy a capella előadásmód alatt.
Amennyiben úgy érzed, hogy ki kell engedned a gőzt, látogass el egy dobórára, de a gitározás is segíthet kialakítani egy könnyed stílust.
Egy szintén nélkülözhetetlen szempont a vibrato tökéletesítéséhez a jó légzés. A hasi légzés a kórusének középpontjában áll. Fontos, hogy nem szabad lefaragni a kilégzés folyamatából, még akkor sem, ha ez rengeteg gyakorlatot igényel, mert az rontja a légzés minőségét. Ráadásul a legjobb vibrato is a hasból jön.
Nem utolsó sorban pedig bármikor igénybe veheted a magántanárok segítségét. Legjobb esetben egy olyan énektanárral fogsz együttműködni, aki jó pedagógusként és logopédusként a zeneismereti elméleti tudásod alapján képes lesz alkalmazkodni az igényeidhez.
A magánórák és az otthon elvégzett gyakorlatok a fejlődésed alapjait kell, hogy képezzék.
Egy minőségi énekpedagógus képes lesz megmutatni a zenei hangképzésedhez szükséges légzőgyakorlatokat. Emellett egy ilyen tanár magánóráival valódi színpadi tudást is szerezhetsz.
Az olyan oldalakon, mint amilyen a Superprof oldala is, első leckeként általában egy próbaleckét hallgathatsz meg, amely tiszteletben tartja a különböző tudásszinteket. Oldalunkon ráadásul nem csak énekórákat vehetsz, de elsajátíthatod akár az akusztikus gitárt, a brácsát vagy a szaxofont is.
A magánórák mellett ne habozz egy kórushoz is csatlakozni. Azonban mielőtt te is kórustaggá válnál, fontos, hogy olyan közösséget válassz, amelynek stílusa hasonló a saját énektechnikádhoz, akár kontratenor, alt, vagy basszbariton vagy.
Ahogy már korábban is említettük, a vibrato természetes és veleszületett mellkasi képesség, de meg kell tanulnod a működésének és az egyensúlyának az irányítását.
A vibratonak szentelt énekórák elsődleges célja a megfelelő kifejező hangmagasság megtalálása és a szabályos beszédtechnika tudatosítása kell, hogy legyen.
Egy intenzív tanfolyam során néhány gyakorlat segíthet ezeknek a céloknak az elérésében, mind a magas, mind a mély hangok esetében.
Néhány inspiráló éneklési példa
A történészek elemzéseiben jól láthatjuk, hogy a napóleoni vagy bonapartista himnuszként emlegetett Chant du départ („Induló dal”) forradalmi/háborús dal egy olyan vidám hangulatú szerzemény, hogy az embernek kedve támad énekelni.
Mégsem tudja mindenki olyan jól elénekelni, ugyanis nyilvánvaló, hogy nem minden énekes egyforma, sőt, nem is minden híres előadó utánozható. Ennek felismeréséhez azonban szükség van a jó hallásra és egy szilárd zenei alapműveltségre, amellyel meghatározhatjuk, hogy mely előadók műveivel próbálkozhatunk meg mi is.

A hagyományos zene nagy klasszikusainak hallgatása nagyon fontos szerepet tölt be minden híres énekes pályafutásának kezdetén, amely egyben a saját előadásmódjuk kialakítását is elősegíti.
A következő lépés az, hogy megpróbáld átvenni és beépíteni Rossini A sevillai borbélyában, Mozart Figaro házasságában vagy Wagner A Nibelung gyűrűje tetralógiájában hallott összes énektechnikát a saját énekhangodba.
A Händel-operák is nagyon jó anyagnak számítanak az éneklés megtanulására.
A kortársak között – anélkül, hogy egészen Verdiig visszamennénk – megtaláljuk Whitney Houstont, Mariah Careyt és Susan Boyle-t, akik énekhangjukkal és a magánhangzók sajátos módon történő cifrázásával maradandót alkottak a modern társadalomban.
A tét nem más, mint hogy belőled váljon Az Éj királynője, az új Luciano Pavarotti vagy Plácido Domingo (ízlés kérdése)!