A hangokat szárnyaikkal kell elfogni repülés közben, más különben süket fülekre találnak.
Eugène Ionesco
Egy jó minőségű mikrofon, egy zajszűrős fejhallgató, egy keverőpult, néhány hangszóró, és úgy tűnik, hogy máris készen állsz arra, hogy felvételeket készíts az otthoni stúdiódban! Vagy talán mégsem? Bizony, kimaradt a hangkártya, ami egyenesen nélkülözhetetlen, ha a zenei tevékenységeid a számítógépen szeretnéd megjeleníteni!

A hang digitalizálásában az egyik legnagyobb mérföldkő a CD megjelenése volt 1979-ben, amellyel a digitális hangrögzítés és -lejátszás széles körben elérhetővé vált. Ezzel párhuzamosan a számítógépes technológia fejlődésével az 1980-as években hamarosan megjelentek az első hangkártyák is, amelyek lehetővé tették a digitális hang feldolgozását, szerkesztését és rögzítését.
Ha az éneklés, zenélés és zenehallgatás mellett az is érdekel, hogy felvételeket készíts, akkor egy külső hangkártya az otthoni stúdiód elengedhetetlen tartozéka! De hogyan válaszhatod ki a megfelelő hangkártyát a felvételhez? Útmutatónkkal gyorsan megértheted, hogy miért is van szükséged hangkártyára, valamint hogy milyen szempontokat érdemes fontolóra venned egy hangkártya vásárlásakor.
Mire jó a külső hangkártya?
Joggal merül fel benned a kérdés, hogy miért kell még egy külső hangkártyára is pénzt költened, mikor ma már a számítógépek többsége rendelkezik beépített hangkártyával. Bár ezek a hangkártyák tökéletesen megfelelnek az olyan mindennapi tevékenységekre, mint a zenehallgatás vagy a videónézés, elsődleges céljuk nem a digitalizálás, ezért ha otthoni felvételeket akarsz készíteni, mindenképp szükséged lesz egy hangkártyára.
Miért?
Azért, mert a külső hangkártya az AD/DA (analóg-digitális, digitális-analóg) átalakító segítségével a hangod, vagyis az analóg jelet digitálissá alakítja, amelyet szintén rajta keresztül a stúdiómonitoron ismét analóg jelként visszahallgathatsz. A hangkártya tulajdonképpen egy kis dobozra hasonlító eszköz egy vagy több ki- és bemenettel, potméterrel és gombbal. Szokás még audiointerfészként is hivatkozni rá.

A hangkártya minősége döntő szerepet játszik a felvétel tisztaságában és részletességében. A számodra ideális hangkártya kiválasztásakor mindenképp mérlegeld a hangminőséget, a csatlakozási módot és a csatlakozók (ki- és bemenetek) számát. Emellett a profi énekhangképzés hozzájárul ahhoz, hogy a hangod a lehető legteljesebb mértékben kiteljesedjen.
A hangkártya kiválasztásának kritériumai
Hangkártya csatlakoztatása a számítógéphez
A legjobb hangkártya kiválasztásához fontos figyelembe venned a számítógéphez való csatlakozási módját, amelyből többféle is létezik, például:
USB (PC) vagy USB3 (Mac): leggyakrabban használt hangkártya a nagy kompatibilitása révén.
FireWire: gyorsabb és biztonságosabb technológia, de kevésbé kompatibilis.
A Mac mellett szól az Intel és az Apple által fejlesztett Thunderbolt is, amely az USB hangkártyákhoz képest jóval gyorsabb, és alacsonyabb késleltetést biztosít. Az USB-k előnye, hogy kompatibilisebbek, jobb ár-érték arányt kínálnak, és egy jól optimalizált USB hangkártya is remekül megfelelhet az igényeidnek.
Hangkártyabemenetek: mikrofon és hangszerek
Az énekfelvételek készítése általában egy USB interfészhez kötött mikrofonnal történik. Ha csak az éneket akarod felvételezni, általában egyetlen XLR csatlakozó elegendő, de lényegében annyira lesz szükséged, ahány mikrofont és/vagy hangszert szeretnél bevonni a felvételbe.
Milyen csatlakozó az XLR?
A Jack dugók mellett az XLR is rendkívül elterjedt, amely egy kör alakú, általában három pólusú csatlakozó. Leginkább mikrofonok, keverőpultok és hangszórók csatlakoztatására használják, amely a szimmetrikus jelátvitelnek köszönhetően zajmentes, tiszta hangátvitelt biztosít, különösen hosszú kábelek esetében.
Mivel az éneklést gyakran kísérik különféle hangszerek, érdemes olyan hangkártyát választani, amely több XLR csatlakozóval is rendelkezik. A hangszer típusától függően többféle bemenet is létezik:
Jack (például elektromos és basszusgitárok);
digitális (digitális hangszerek és effektek);
Jack vagy XLR (billentyűs hangszerek, dobok).
Hangkártyakimenetek: fejhallgatók és stúdiómonitorok
A hangkártyák kommunikációja oda-vissza történik. Ez azt jelenti, hogy nemcsak az analóg jelet alakítja digitálissá, hanem a digitálist analóggá is. Ez teszi lehetővé, hogy az eredményt meghallgathasd fejhallgató vagy egy stúdiómonitor (hangfal, monitor) segítségével. Fontos, hogy a hangot késleltetés nélkül, valós időben halld, hogy pontosan tudd, hogy mit énekelsz és szükségszerűen reagálhass.

A tiszta és torzításmentes hangátvitel érdekében kulcsfontosságú a kimeneti és bemeneti csatlakozók összhangja. Bár léteznek adapterek, a professzionális eszközök általában XLR vagy TRS Jack csatlakozók találhatók, mert ezek biztosítják a legjobb hangátvitelt és megbízhatóságot. A hangerő kényelmes és természetes szabályozása érdekében érdemes olyan kimenetet választani, amely forgatható hangerőszabályzóval rendelkezik.
Bár elsőre nem gondolnánk, a megfelelő hangkártya ugyanolyan fontos, mint maga a hang! Még ha jó is az ének, a technikai háttér alapjaiban véve befolyásolja annak felvételét és visszahallását is.
A hangkártya AD/DA átalakítója
Ahogy már említettük, a hangkártya az AD/DA (analóg-digitális, digitális-analóg) átalakító (konverter) segítségével az analóg jelet, vagyis a hangod digitális jellé alakítja, amelyet aztán a stúdiómonitoron vagy fejhallgatón keresztül ismét analóg jelként visszahallgathatsz.
A hangminőségnek a legjobbnak és legtisztábbnak kell lennie, amelyet aztán az átalakító igyekszik a lehető leghűségesebben visszaadni. Ez a folyamat tulajdonképpen egy fényképezőgép digitális érzékelőjéhez hasonlítható. Olyat kell választani, amelyik a legnagyobb felbontású. Ehhez két fő paraméter van:
- A mintavételi frekvencia vagy mintavétel, amely a másodpercenkénti minták számának felel meg. Általánosságban elmondható, hogy a 44,1 kHz-es frekvencia elegendő a jó hangminőségű énekléshez.
- A bit mélység, amely a dinamikatartományt mutatja. Minél nagyobb a bitek száma, annál közelebb van az amplitúdó számértéke az eredeti értékhez, azaz a te hangodhoz. Felvételkor különösen ügyelj arra, hogy ne torzuljon a hangod! A konkrét felhasználástól függően legtöbb esetben elég a 16 bites (CD) formátum, de a nagyobb pontosságért a 24 bites vagy a 32 bites lebegőpontos formátumot ajánlják.
Mi az a késleltetés a hangkártyáknál?
Az éneklés kontextusában a hangkártya késleltetése az az idő, amely alatt a hangkártya (a számítógép kíséretében) a kibocsátott hangot reprodukálja. Az éneklés és a felvételek során nyilvánvalóan minél kisebb ez az idő, annál jobb.
Szerencsére a késleltetés módosítható a hangkártya szoftverével a puffer méretének beállításával. Ha túl kicsi a puffer, a rendszer nem képes elég gyorsan feldolgozni a hangot, ami zajokat vagy hangszakadásokat eredményezhet. Viszont ha túl nagy, az növelheti a késleltetést, ami zavaró lehet az élő felvételek vagy éneklés során. Egy 10 ms alatti késleltetés szinte észrevehetetlen, mégis problémát jelenthet az énekhangnál, ahol fontos a valós idejű reakció és a pontos visszajelzés.

A hangkártya használata
A hangkártyák között számos változatot találni. Elsősorban a hangkártya használata határozza meg, hogy számodra melyik lesz a befutó. Ha egyedül szeretnél felvételt készíteni, vagy csak a saját hangodat rögzítenéd hangszeres kíséret nélkül, akkor egy kétbemenetes hangkártya elegendő lehet. Ebben az esetben a két bemenetet használhatod két külön mono jel rögzítésére, vagy egyetlen sztereó hangsáv felvételére.
Ha azonban több emberrel szeretnél egyszerre felvételt készíteni, vagy ha egy teljes hangszeres szettet szeretnél rögzíteni az énekkel együtt, akkor jóval több bemenetre lesz szükséged. A pontos bemenetszámot az énekesek és/vagy hangszerek száma határozza meg. Továbbá az ének oktatás felnőtteknek debrecen keretében további gyakorlati tippeket is meríthetsz.
Fontos, hogy az általad használt – gyakran a hangkártyához mellékelt – szoftver támogassa az egyidejű többsávos felvételkészítést. A hangkártya vásárlásakor mindenképp ellenőrizd a szoftver kompatibilitását és teljesítményét, mert egy hangkártya kb. 12 000 Ft-tól akár 600 000 Ft-ba is kerülhet! A hangstúdiód felállítása egy valódi befektetés, és valószínűleg nem akarsz olyan kiadásokba menni, amelyeket először nem gondoltál át alaposan.
Néhány hangkártya felvételek készítéséhez
Néhány hangkártya kifejezetten a felvételek készítésére lett tervezve, amely az otthoni stúdiók számára is ideális lehet. Ahogy a hangkártyák modelljei között, úgy az árkategóriában is sok különbséggel találkozhatsz. Íme egy rövid, nem teljes lista, hogy segítsünk eligazodni és tudatosan választani:
- Behringer U-Phoria UMC22: 2x2, USB, 48 kHz, ultraalacsony késleltetés, csúcsminőségű alapanyagok és masszív tervezés;
- Native Instruments Komplete Audio 6: 4+2, kombinált XLR/Jack, 20 Hz - 20 kHz, 24bit / 192 kHz;
- Focusrite Scarlett 2i2 (4. generáció): 2x2 USB, 192 kHz, 120 dB, az egyik legnépszerűbb audiointerfész termékcsalád a világon;
- Creative Sound Blaster X-Fi HD: 2x2 USB, 96 kHz, 114 dB,
- PreSonus AudioBox iTwo: 2+3 USB, 96 kHz, késésmentes monitorozás.
A hangkártya kiválasztása összetett, de izgalmas folyamat. A legfontosabb kritériumok a felhasználási céljaid, a hangkártya csatlakozási módja, a ki- és bemenetek száma, valamint a mintavételi frekvencia és a bitmélység, amelyek alapjaiban véve befolyásolják a hangminőséget. A hangkártya mellett a minőségi mikrofon is a felvételek alapvető kelléke! Tájékozódj alaposan, és rendezd be az otthoni stúdiód, hogy mihamarabb nekivághass az énekléssel és felvételezéssel kapcsolatos álmaidnak!