A matematika az elme megdolgoztatása és a filozófiára való felkészülés.
Iszokratész
A matematika mint tantárgy megítélése a magyarországi diákok körében inkább negatív, mint pozitív. Ha ehhez még hozzáadódik egy-két rosszul megírt dolgozat vagy meg nem értett fogalom, a matek okozta szorongás akár matekfóbiává is alakulhat. Ez az önbizalom csökkenésétől kezdve a matektanulásra irányuló kevesebb figyelmen és motiváción át a romló teljesítményig igazi láncreakciót indíthat be.

Összeadás, szorzás, kivonás, szorzótáblák, halmazok, egyenletek és egyenlőtlenségek, függvények, algoritmusok, geometria, statisztika: az általános iskolától a középiskoláig a matektanárok minden tőlük telhetőt megtesznek, hogy a matematika világába bevezetve a tanulókat megszerettessék velük ezt a tantárgyat.
Középiskolába lépve ez még komolyabb kihívás: bár a 9. évfolyam a korábbi ismeretekre épít, komolyabb elméleti alapokat és bonyolultabb számításokat követel meg a tanulóktól, amikor már nemcsak kiszámolni kell valamit, hanem azt bizonyítani is tudni kell. Az absztraktabb matematikai tananyag és a középiskolába való átmenet buktatói (új környezet, közösség és tantárgyak, intenzívebb tanulási tempó, nagyon elvárások, növekvő önállóság igénye) komoly stresszhelyzetbe helyezheti a tanulókat.
Pánikra azonban semmi ok: a matek magánóráktól a strukturál gyakorláson át a csoportos tanulásig számos módszer létezik arra, hogy a 9. évfolyamra felzárkózz vagy hogy az eddigieknél is jobban teljesíts!
Matematika a 9. évfolyamon
A középiskola megkezdése minden iskolás számára mérföldkőnek számít. A már kényelmesnek érzett tantárgyakhoz újak érkeznek, más tanári kar vezeti az órákat, meg kell tanulnod önállóan dolgozni és megfelelően beosztani az időd, különösen ami a házi feladatokat, az értékelésekre való felkészülést, a jegyzetelést, a motiváció fenntartását és a tanulási szokások kialakítását illeti.
Bár a röpdolgozatok is ezt a rendszerességet próbálják ösztönözni, a tanárok nem tudják állandóan ellenőrizni, hogy biztosan folyamatosan tanulsz-e. A tanárok biztosítják számodra a rendszeresség kialakításához szükséges eszközöket, de a valódi tanulási szokások kialakítása a diákok felelőssége. Ezért minden diáknak meg kell tanulnia rendszeresen tanulni, hogy az értékelésre felkészülve ne a nulláról kezdve kelljen kapkodni. Ez nemcsak a jobb jegyek, hanem az alaposabb megértés, a hosszú távú tudás és a magabiztosság növelése miatt is fontos.

Ez különösen igaz a matematikára, ahol az alapok elsajátítása, majd az egymásra épülő elemek megértése nélkül gyorsan elveszíthetjük a fonalat. Függvények, geometria, statisztika, valószínűség-számítás: bár az általad választott középiskolától függően a matektanulás mélysége és intenzitása eltérhet, a matektanterv úgy van kialakítva, hogy mindenki számára megalapozza a matekérettségihez (középszintű vagy emelt matek) szükséges tudás megszerzését.
Kombinatorika, trigonometria, vektorok: a fogalmak barbárnak és bonyolultnak tűnhetnek, de a megfelelő módszerekkel és kitartással meglátod, hogy nem is olyan bonyolult, mint amilyennek látszik. Végezetül pedig ne feledd, hogy nem te vagy az egyetlen, akinek alkalmazkodnia kell ehhez az új tanulási környezethez és tantervez.
Szóval igen, matematikából is lehet fejlődni. Természetesen ez nem egyik napról a másikra történik, hanem egy hosszú távú folyamatról van szó. A fejlődés alapvetően bármilyen területen időt, türelmet és rendszeres munkát igényel. Mivel a matematikai készségek fokozatosan, gyakorlással és megértéssel épülnek fel, lehet, hogy csak néhány hónap elteltével fogod észrevenni, hogy a erőfeszítéseid megtérültek. Adj hát elég időt magadnak a vizsgára való felkészülésig!
A tanár jelenlétének kihasználása
Akármilyen magától értetődőnek is hangzik, az egyik legértékesebb tanács ez erős középiskolás matek kezdéshez az, hogy nem hagyod figyelmen kívül a tanárod jelenlétét. Bár a középiskola a tanuló önállóságának egy újabb állomása, ahol a tanulót egyre inkább a kreatív gondolkodásra és az önálló problémamegoldásra ösztönzik, a matektanárod továbbra is azért van ott, hogy pedagógiai módszerekkel segítse elő számodra a matek tanulását.

Próbálj hát a tanárodra úgy gondolni, mint egy nagyon értékes segítőre és nem mint a képességeid megítélőjére. A tanárod mindig ott van, hogy újra vagy másképp magyarázzon el egy-egy fogalmat. Persze ez csak akkor érvényes, ha az órán aktívan figyelsz és nem azért kéred meg, hogy ismételjen el valamit, mert az elmúlt 20 percben nem figyeltél semmire.
A munka legfontosabb része az órákon történik. Az órán való odafigyelés már a látottak és hallottak 90%-át rögzíti. Ez rengeteg munka, amit otthon nem kell elvégezned. Az órán való koncentráció és odafigyelés hiányában a füzetedet bújva egyedül kell megpróbálnod megérteni a leckét és a fogalmakat. Ez kétszer annyi szabadidődet fogja elvenni.
Az órán való aktív figyelem nemcsak a tanárod, hanem az osztálytársaid irányába is fontos. Hallgasd és kövesd figyelemmel az egész órát, még az osztálytársaid által feltett kérdéseket is. Előfordulhat, hogy azt hiszed, hogy megértettél egy fogalmat, de aztán valaki más kérdését hallgatva rájössz, hogy mégsem.
A legjobb módja annak, hogy kiderüljön, megértetted-e a leckét, az az, ha részt veszel az órán: tegyél fel kérdéseket vagy válaszolj a tanárod által feltett kérdésekre. Ha emelt matekérettségi-felkészítő tanár segít, akkor ő képes lesz kijavítani téged vagy rájönni a hibáidra. Nem utolsósorban ezekről az információkról jegyzetet is érdemes készítened!
Gazdálkodj okosan az időddel az értékelés napján
Az időbeosztás rendkívül fontos készség, mind a személyes életben, mind az iskolai pályafutásod során. Legyen szó az otthon végzett feladatokról és tanulásról vagy a dolgozat, érettségi írásáról, az időbeosztás alapvető készség a feladatok hatékony teljesítéséhez, a kapkodás megelőzéséhez és a magabiztossághoz.
Néha előfordul, hogy a diákok nagyon jól ismerik a tananyagot, de túl sokáig tart megoldani a feladatot, amivel értékes pontokat veszítenek. Ez hamar a jegyek romlásához vezethet. Ennek elkerülése érdekében fontos, hogy dolgozz a stresszkezeléseden és az időgazdálkodásodon.

Kezdd például azzal, hogy a feladatokat hierarchikus sorrendbe állítod. A dolgozat írásakor végezz egy gyors áttekintést és koncentrálj a legegyszerűbb gyakorlatokra. Ha a legkönnyebbekkel, vagy legalábbis az általad ismert feladatokkal kezdesz, az egyrészt segíthet néhány gyors pontot szerezni, másrészt ha tökéletesen ismered őket, nem fogsz időt pazarolni rájuk. Ez a technika csökkenti a stresszt is, hiszen ha már néhány feladattal megvagy, az megnyugtat.
Ezután be kell osztanod a többi feladat elvégzésére fennmaradó időt. Az egyes példákra fordítandó időt aszerint állapíthatod meg, hogy azok hány pontot érnek. Mindenekelőtt ne felejtsd el figyelmesen elolvasni a feladatot sem. Amikor mindennel megvagy, szánj 5–10 percet az érveléseid áttekintésére. Az óvatlan hibák néha végzetesek lehetnek.
A jól elvégzett feladatlap arról tanúskodik, hogy a tanuló megértette a módszert és a fogalmat. Szükség esetén írd le világosan a tételt és bontsd lépésekre a számítást. Míg néhány értékeléskor elég lehet bekarikázni a helyes választ, az érettségin a levezetés nélküli eredménnyel nem szerezheted meg a teljes pontszámot. Röviden tehát a sikeres feladatlap nemcsak a helyes választ tartalmazza, hanem azt is, hogy hogyan jutottál el a megoldásig.
Matektanulás önállóan
A középiskolába megérkezve nem elégedhetsz meg a tanárod által feladott feladatokkal. A matematikában való előrehaladás azt jelenti, hogy az iskolai órán kívül a szabadidődben önállóan is gyakorolsz.
Bárhol is tartatok a tananyaggal – gráfok, százalékszámítás, négyzetgyökös egyenletek, sorozatok, integrálszámítás, térbeli alakzatok –, mindig olvasd át az órán tanultakat, hogy megbizonyosodj arról, hogy mindent megértettél. Az újraolvasás segít felfrissíteni a memóriádat is. A tanév hosszú, és mivel a következő anyag mindig az előzőre épül, az alapok elsajátítása elengedhetetlen, ha a tantervvel összhangban szeretnél haladni.

A tananyag átolvasásával párhuzamosan a már elvégzett gyakorlatokat is érdemes újra elvégezni. Hogy miért? Nem azért, hogy untasd magad, hanem egész egyszerűen azért, hogy megbizonyosodj arról, hogy megértetted a módszert és gyakorlatban is alkalmazni tudod. Mindössze annyit kell tenned, hogy újra végiggondolod, hogyan jutottál el a megoldáshoz az első próbálkozásod során.
Ezután tovább fokozhatod az ismétlést új példák kidolgozásával. Ha önállóan, a saját idődben is dolgozol a matekodon, fontos következetesnek lenned. Vedd hasznát a tanárod, a tankönyvedben vagy az interneten található példáknak. Egy strukturált tanulási tervet követve nem fogsz eltévedni a tananyagban. Végezetül pedig ne térj át a következő témakörre, amíg magabiztosan el nem sajátítottad azt, amin éppen dolgozol.
Matek házi feladat egy magántanár segítségével
Tanulási szokások és stratégiák hiányában, az alacsony önbizalom következtében vagy éppen a még jobb eredmények érdekében néhány tanulónak különleges támogatásra van szüksége matekból. A magántanárral való matektanulás a középiskola első évében azok számára is előnyös, akik a lemaradásukat szeretnék behozni, de azok számára is, akik a matek iránti érdeklődésükből kifolyólag intenzívebben akarnak a matekkal foglalkozni.
Online matematika vagy személyes oktatás, heti rendszerességű órák, segítség a házi feladathoz, korrepetálás, matematika szóbeli tételek kidolgozása: bármilyen formában is történik a magánoktatóval való együttműködés, a külső segítséggel történő matektanulás új perspektívát ad a tanulónak.

Ha egy olyan személyre van szükséged, aki az iskolai tanárodhoz hasonló pedagógiai, de személyre szabottabb és rugalmasabb módszereket használ, mindenképp érdemes felkeresned egy magán matektanárt. A magán matektanárok általában szenvedélyesen szeretik azt, amit csinálnak, ami lehetőséget adhat arra, hogy a szenvedélyüket átadják a diákjaiknak. Ez azért is fontos, mert a tanár és a diák közötti összhang a fejlődés hajtóereje.
Amikor magántanárt keresel, a Superprof oldalán matek szakos egyetemi hallgatóktól kezdve a hivatásos matektanárokig rengeteg profillal találkozhatsz, amelyek mindegyike egyedi. Az igényeidtől függően – matematika 12. osztály tananyag, házi feladat, egyetlen témakör, matekérettségire való felkészülés – több tanárral is felveheted a kapcsolatot, hogy megtaláld azt a tanárt, akinek a tanulási stílusa legjobban megfelel a számodra.
Bármilyen pályát is álmodtál meg magadnak, a matematika nem szabhat határt annak elérésében!








