A sakk egy olyan játék, ami öt perctől 55 percig vagy még tovább is eltarthat! Ez egy olyan társasjáték, ami sok mérlegelést és problémamegoldást igényel, így a játszmák néha elhúzódhatnak és egy egész délelőttöt vagy délutánt is igénybe vehetnek. Ez különösen a profikra, versenyzőkre igaz, akik több gondolkodási időkerettel, alapos elemzésekkel és nagy tétért játszanak.
A sakk hatása az agyra igen sokrétű, legyen szó a döntéshozásról, kreativitásról vagy a türelemről. Ha kezdő sakkozóként azonban egy egész délelőttnyi sakkozás túl sok időnek számít, a győzelem ízét bizonyos esetekben gyorsabban is megérezheted! Léteznek ugyanis olyan taktikai elemek, amivel akár két lépésben is zsebedben tudhatod a győzelmet. A sakkozók körében bolondmatt néven ismert kétlépéses matt ravaszságot, éberséget és egy nagy adag szerencsét, pontosabban az ellenfél gyenge védelmét és hibáit igényli. A bolondmatt célja, hogy az ellenfeled csapdába csalva gyorsan akcióba lendülj, amivel rekordidő alatt megpecsételheted a győzelmed, amire mindketten sokáig fogtok emlékezni.

Kíváncsi vagy erre a kétlépéses taktikára? Merülj hát bele a bolondmatt fortélyaiba cikkünk segítségével, hogy könnyedén kivitelezhesd ezt az alaptechnikát vagy épp felismerhesd, ha az ellenfeled így próbál átverni téged. Tedd próbára sakkozói képességeid és mutasd meg, mennyire ismered a sakkszabályokat ezzel az egyszerű, de gyors stratégiával!
Mi a bolondmatt?
A bolondmattal mindössze két lépésben adhatsz mattot az ellenfeled királyának. Ez a lehető leggyorsabb matt a sakkban. Azt azonban az elején fontos leszögezni, hogy mivel az ellenfél buta hibái szükségesek hozzá, a bolondmatt ritkán alkalmazható, mert a legtöbb játékos elkerüli az effajta hibákat.
Akkor miért érdemes egyáltalán ismerni a kétlépéses mattot?
Egyrészt azért, mert ha egy barátoddal sakkozol vagy egy kezdővel versenyzel, a csillagok együttállásával szinte pillanatok alatt befejezheted a játszmát. Másrészt segít megérteni a király védelmének fontosságát és az ellenfél hibáinak kihasználását, valamint felismerni az adott állásokban rejlő lehetőségeket. Nézzük meg, hogy is néz ki mindez gyakorlatban.
Megnyitás (világos játékos)
Az egyik alapvető dolog, amit tudnod kell, ha bolondmattot szeretnél adni, hogy csak akkor tudod sikeresen végrehajtani, ha fekete bábukkal játszol.
Miért?
Azért, mert a bolondmatt alapját a kezdőjátékos, vagyis a világos (fehér) bábukkal játszó fél gyenge megnyitása és lépései képezik. A varázslatos lépés, ami beindíthatja a nagy terved, az az ellenfél f gyaloggal való nyitása (f3 vagy f4). Ez a lépés nagyon meggyengíti a király védelmét, mert sebezhetővé válik az átlókon.
A király előtti f2 gyalog a király egyik alapvető védelmét képezi. Ha úgy döntesz, hogy megnyitásként egy vagy két mezővel előretolod, súlyos hibát követsz el, mert nyitva hagyod az utat a királyod előtt az ellenfél támadásaihoz.
Első lépés (sötét játékos): a gyalogod mozgatása
Az ellenfél bizonytalan f gyalog nyitásával itt az ideje, hogy te is megjátszd az első lépésedet és imádkozz, hogy azt az ellenfél újabb hibája kövesse. A bolondmatt több konkrét sakklépéstől függ, de az egész egy egyszerű gyaloglépéssel kezdődik.
Válaszként az e gyalogod kell játékba hoznod (e6 vagy e5), amivel a futód és a vezéred előtt is megnyitod az utat, hogy szabadon mozoghassanak. Az e5 mezővel a központi pozíció megszerzéséért is sokat teszel. Mindeközben a legjobb pókerarcodat kell felvenned és mindent meg kell tenned, hogy ne árulj el semmit egy enyhe vigyorral vagy mosollyal, amiről az ellenfél leolvashatná a szándékaid.

Ettől a ponttól kezdve egyáltalán nincs garancia arra, hogy a taktikád működni fog, mert a sikert az ellenfél következő lépése határozza meg. Még ha az első szükséges rossz lépést meg is tette és te a megfelelő lépéssel válaszoltál, ha az ellenfél következőnek nem a g gyaloghoz nyúl, akkor bizony taktikát kell változtatnod!
Világos játékos második lépése
Ez az a döntő lépés, ami megpecsételheti az ellenfél sorsát. A g gyalog g4-re való előretolásával az ellenfeled úgy áldozza fel magát, mint egy légy vénusz légycsapójával. Ez a döntés még jobban meggyengíti a király körüli védelmet, mert az f2 és g2 mezők is teljesen nyitották válnak. Ezen a ponton a következő lépéseddel megnyerheted a játékot.
Sötét játékos második lépése
A kétlépéses matt utolsó lépése, hogy a vezéred h4-re tolod, amivel sakk-mattot adsz az ellenfél királyának. A világos játékos semmit sem tehet:
Az f gyalog már nem védi a királyt.
A sötét vezér túl messze van a királytól, hogy az le tudja ütni.
A vezér sakkját ebben az esetben semmilyen más bábuval nem lehet kivédeni.
Ha ezt olvasva arra gondoltál, hogy ez hihetetlenül könnyűnek hangzik, akkor igazad van. A bolondmatt pofonegyszerű, de csak akkor tudod kivitelezni, ha az ellenfeled engedelmeskedik, ami nem túl gyakran fordul elő, ha az illető valamennyit is ért a sakkozáshoz. Előfordulhat, hogy ellenfeled időnként megteszi a bolondmatthoz szükséges nyitólépést, de hogy utána a következő rossz lépést is megtegye, az sokkal ritkább. Ezért is hívják ezt a taktikát bolondmattnak, mert bolondnak kell lenned ahhoz, hogy bedőlj neki (vagy kezdőnek, aki csak most ismerkedik a sakk alapjaival).
Ettől függetlenül nem árt tisztában lenni az ilyen és hasonló taktikákkal, hogy elkerülhesd, hogy esetleg téged is ezzel a módszerrel próbáljanak csőbe húzni!
Három lépéssel is lehet bolondmattot adni?
Ha már sikerült megtanulnod a sakk alapjait (bábuk mozgása, matt fogalma), a bolondmattal és annak variációival jobban megismerheted a sakk alapvető taktikáit és a sakk végjátékának szépségét. Bár időbe telik megtanulni és megjegyezni az effajta taktikákat, érdemes tudni őket, mivel néhány jól időzített lépéssel és az ellenfél hibáival korán győzelmet szerezhetsz velük.
Ha azon töprengsz, hogy vajon kezdőjátékosként is van-e lehetőséged néhány lépésből mattod adni, a bolondmatt mintájára három lépésből a világos figurákkal is gyorsan behúzhatod a győzelmet! Ezt a mattot fordított bolondmattnak nevezik.
A fordított bolondmatthoz tehát neked kell kezded a játékot. A kétlépéses matthoz hasonlóan a fordított bolondmatt is akkor a leghatékonyabb, ha az ellenfél sokat hibázik és rosszul védekezik, így egy tapasztalt veterán ellen, aki tudja, mit kell keresnie nem éri meg alkalmazni.
Bár a kétlépéses és fordított bolondmatt nagyon egyszerű taktikák, amik az ellenfél hibáira alapoznak, amellett, hogy gyors győzelmet hozhatnak vagy felismerheted, ha éppen ellened próbálják végrehajtani, segítenek megérteni a taktikai gondolkodás lényegét és a király elleni támadások mechanizmusát (pl. király körüli gyalogok gyengítésének kockázata, ellenfél hibáinak kihasználása).
Íme hát a fordított bolondmatt egy lehetséges forgatókönyve, ami az ellenfél hibáira épít.
Megnyitás
A háromlépéses matt elve ugyanaz, mint a bolondmatté, így ha ismered az egyik stratégiát, a másik is könnyen fog menni. Ezek alapján a nyitólépésként az e gyalogod az e4-es mezőre kell tolnod, amivel egyrészt fontos pozíciót szerzel meg a sakktábla központi részén, másrészt szabaddá teszed az utat a vezéred és a futód mozgása előtt. Természetesen a vezéred felszabadítása csak egy része ennek a stratégiának, és szükséged lesz arra is, hogy az ellenfeled engedelmeskedjen és felfedje a királyát.
Az ellenfél válasza
Ahhoz, hogy működjön a taktikád, elengedhetetlen, hogy ellenfél az f gyalogjával f6-ra lépjen, ami csökkenti a g8 huszár mozgásterét és gyengíti a király pozícióját.
A második lépésed
A d gyalogod 4-es mezőre tolásával növelheted a tered a tábla közepén, miközben a másik futód előtt is megnyitod az utat.
Az ellenfél válasza
A győzelmed ez a lépés hozhatja meg, ezért nagyon kell figyelned. Ha az ellenfeled sikerül egy újabb gyalog kimozdítására kényszerítheted, és a g gyalogját g5-re tolja, a következőkben már nem tudja kivédeni a vezér sakkját.
Sakk oktató program gyerekeknek magántanárral, egy remek lehetőség rejlik benne, hiszen nincs jobb a személyre szabott tanításnál.

A harmadik lépésed
Valószínűleg már kitaláltad, hogy mi lesz az utolsó lépésed, mivel ennek a taktikának az a célja, hogy a vezéreddel sarokba szorítsd az ellenfél királyát. Ha még nem rajzolódott ki benned teljesen, a királynődet h5-re kell tolnod. Ezen a ponton az ellenfeled már semmit sem tud tenni, hogy kiszabaduljon a jól elhelyezett csapdádból.
Természetesen akárcsak a bolondmatt esetében, ez a stratégia is teljes mértékben az ellenfél néhány olyan naiv lépésétől függ, amit egy tapasztalt játékostól nem várnál el. Mivel az f gyalogot csak a király védi, ezért nem szabad vele túl korán kimozdulni, mert azzal korán támadhatóvá válik a király. Másrészt ha a g7 gyaloggal g6-ra lép az ellenfél, már meg is akadályozta a fordított mattot.
Egy másik lehetséges fogatókönyv, hogy az ellenfél az f gyaloggal f5-re lépve ütőtávolságba kerül a te gyalogodhoz. Ha második lépésként a gyalog leütését választod d4 helyett, azzal szintén g5-re ösztönözheted az ellenfeled, amivel a következő lépésed (h5) követően nem marad lehetősége a királya védelmére.
Láthatod hát, hogy az ellenféltől nagyon gyenge döntések és alapvető hibák szükségesek a bolondmatt kivitelezéséhez, legyen szó két vagy három lépésről, így csak a nagyon kevés sakktudással rendelkezők körében lehet kihasználni őket. Ettől függetlenül sokat segíthetnek az alapvető sakkelméleti fogalmak (királybiztonság, támadás, védekezés) megértésében és rögzítésében. Ezen kívül fejleszti a játékosok taktikai képességeit, és előkészíti a komplexebb kombinációk felismerését is.