A közösségi média előretörésével alapjaiban változtak meg a kommunikációs és információkezelési szokásaink. A változás a nyelvhasználatot sem kerülte el: a gyors információáramlást számos rövidítés segíti, ami egy igazi mémkultúrával és az angol nyelv felerősített szókincsbővítő hatásával párosult. Like, follow, DM, algoritmus, hashtag: a közösségi hálózatok létrejöttével egy új, szakkifejezéseket és zsargont ötvöző szótárunk is lett.
Azok a generációk, akik már a digitális korba születtek, könnyedén beillesztik ezeket a szavakat a nyelvhasználatukba. Az online térben kevésbé tájékozottak számára azonban komoly fejtörést okozhat ezeknek a kifejezéseknek a megértése, aminek hátterében nemcsak a kevés digitális világban szerzett tapasztalat áll, hanem a gyorsan változó nyelvhasználat, a zsargon és a sokat használt irónia és mémek is. Emellett az informatika oktatás hozzájárulhat a digitális műveltség további fejlesztéséhez.

Hogy segítsünk eligazodni a közösségi médiában, összeállítottunk egy szójegyzéket a közösségi hálózatokon leggyakrabban használt szavakból, amelyekkel a közösségi oldalak működéséről is többet megtudhatsz.
Szakkifejezések a közösségi médiában
A social media jelentése (ejtsd: szosöl média) túlmutat a közösségi oldalak egyszerű használatán: a felhasználók körében népszerű kifejezések nagy része mára beépült a mindennapi nyelvhasználatba, de jelentésük sokak számára nem mindig egyértelmű. Az alábbiakban közérthetően tisztázzuk a leggyakrabban használt szakkifejezéseket.
Algoritmus
Az algoritmus (algorhythm) olyan kritériumok összessége, amik meghatározzák a felhasználók által látogatott közösségi hálózatokon megjelenő tartalmakat. Amikor például bejelentkezel az Instagramra vagy a Facebookra, a posztok a hálózat algoritmusa által kiválasztott sorrendben jelennek meg. Ez az algoritmus a te szokásaid és ízléseid szerint rendezi a tartalmakat, és választja ki a kezdőlapod, üzenőfalad szervezését, amit hírfolyamnak nevezünk (de erre még visszatérünk).
Avatár
Az avatár (avatar) egy olyan kép vagy grafikus ábrázolás, ami a felhasználót a közösségi hálózatokon ábrázolja. Az avatárokat gyakran használják videójáték-platformokon, de használatuk mára más közösségi hálózatokra is átterjedt. A Bitmoji alkalmazás például lehetővé teszi, hogy a felhasználó saját képével személyre szabott avatárt hozzon létre.
A 16–64 éves korosztály naponta átlagosan majdnem 2 és fél órát tölt a közösségi médiában!
Bio
A bio (életrajz) egy kis szöveg a felhasználó profilján, ami bemutatja őt. A bio teljesen testre szabható, használhatsz benne emojikat és hashtageket, tartalmazhat személyes információkat, vagy egyszerűen csak leírhatja, hogy mi található a fiókodban.
Aktivitás
Az aktivitás (engagement) arra utal, hogy a felhasználók milyen mértékben lépnek interakcióba egy tartalommal (fotók, videók, szövegek) a különböző típusú műveleteken keresztül:
- 👍 Lájkok (pl. Facebook, Instagram)
- 💬 Hozzászólások / kommentek
- 🔁 Megosztások (pl. retweetek, storyba emelés)
- 👀 Megtekintések (pl. videóknál)
- 📌 Mentések (pl. Instagram-posztoknál)
- 📲 Átkattintások (pl. egy linkre vagy profilra)
- 🧠 Reakciók: például egy szavazáson való részvétel vagy egy kérdés megválaszolása
Az aktivitási mutatók a közösségi hálózatok népszerűségének valódi jelzői, mivel minél nagyobb az aktivitás egy adott tartalom esetében, annál nagyobb annak sikere.
Hírfolyam
A hírfolyam (home, feed, news feed, timeline) megnevezése a közösségi platformtól függően változhat (kezdőlap, üzenőfal, idővonal), funkciója azonban ugyanaz: ez a közösségi hálózat főoldalán megjelenő információk és tartalmak összessége, ami akkor jelenik meg, amikor belépsz a fiókodba.
Amikor például megnyitod az Instagramot, az idővonaladon megjelenik az összes olyan ember által közzétett fotó és videó, akiket követsz. A hírfolyamon való navigáláshoz egyszerűen csak felfelé vagy lefelé kell görgetned a képernyőn.

Felirat
A felirat (caption) a felhasználó által közzétett fénykép vagy videó alatti kis szöveg. Használható például a kép leírására, egy gondolat vagy hír megosztására, vagy kérdések feltevésére. A felirat tartalmazhat hashtageket vagy emojikat.
Görgetés
A görgetés (scrolling) arra az műveletre utal, amivel a felhasználók navigálnak a hírfolyamukban. Ez gyakorlatilag a tartalmak felfedezését vagy a hírfolyamban való lapozást jelenti az ujjak vagy az egér felfelé vagy lefelé mozgatásával. Minden közösségi hálózat a görgetés elvén működik, mivel ahhoz, hogy az összes közzétett tartalmat lássák, a felhasználóknak görgetniük kell, amivel új információk jelennek meg.
Viral
A viral (vírusos) a közösségi médiában a vírusként, futótűzként terjedő tartalmakra utal, vagyis a gyorsan és tömegesen megosztott, azonnal népszerűvé, felkapottá váló tartalmakra. Ezek azért jelentősek, mert hatalmas közönséghez jutnak el akár reklám, kampány vagy személyes poszt esetén is, minimális erőfeszítéssel.
Megtekintés
A megtekintések vagy nézettség (views) azt jelenti, hogy egy internetfelhasználó hányszor tekint meg egy tartalmat. Ez a mutató arról árulkodik, hogy egy tartalom mennyire népszerű egy közösségi hálózaton. A megtekintések számítása a közösségimédia-felülettől függően eltérő módon történik. A YouTube például a platformon közzétett videó 30 másodperces megtekintésétől számít 1 megtekintést.

Szókincs a közösségi médiában való interakciókhoz
Most, hogy már megismerkedtél néhány szakkifejezéssel, áttérhetünk a felhasználók közötti interakciók során megjelenő szavakra is.
Letiltás
Az a felhasználó, akit letiltasz (block), többé nem férhet hozzá a profilodhoz és az általad közzétett tartalmakhoz, és nem írhat rád, mert a platformon nem tud privát üzenetet küldeni neked. Ez a funkció hasznos lehet a magánélet védelme érdekében, különösen zaklatás (cyberbullying) vagy vita esetén – bizony, a közösségi média az előnyei mellett a kockázatokból sem szenved hiányt!
Hozzászólás
A hozzászólás vagy komment (comment) egy bejegyzés alatt hagyott üzenet, legyen az fotó, videó vagy szöveg. A közösségi hálózatokon ez a legfontosabb módja a másokkal való interakciónak. Bár a kommenteket lehet bátorításra, támogatásra vagy véleménymegosztásra használni, a kommentháborúk gyűlöletkeltésbe, sértegetésbe és zaklatásba is torkollhatnak.
DM
A DM a direct message (közvetlen üzenet) rövidítése, ami a felhasználók által a közösségi hálózatokon egymásnak küldött privát üzenetekre utal. A hozzászólásokkal ellentétben a DM-ek egy bizalmas privát üzenetküldő rendszerben tárolódnak, amelyhez csak a felhasználó férhet hozzá.
Emoji
Az emoji egy kis kép vagy digitális ikon, ami érzelmeket, tárgyakat, helyeket, karaktereket vagy valamilyen cselekvést ábrázol. Korábban smiley faces (szmájli, mosolygó arc) néven ismerték őket. Általában a beszélgetések gazdagítására és egy gondolat vagy érzelem könnyebb kifejezésére használják őket.

Követés
A követés az angol follow igéből származik. A közösségi hálózatokon – különösen az Instagramon, a Twitteren vagy a TikTokon – követni valakit azt jelenti, hogy feliratkozol valakinek a profiljára. A követőd tehát az, aki feliratkozott a profilodra, amivel láthatja a közzétett tartalmaid és az aktivitásod, és interakcióba léphet veled hozzászólás vagy DM révén.
Hashtag
A hashtag egy „#” jellel ellátott kulcsszó, amit a közösségi hálózatokon az azonos témájú posztok tematikus összegyűjtésére használnak. A hashtagre kattintva a felhasználók megtekinthetik az összes olyan tartalmat, ami ugyanazt a hashtaget tartalmazza. Ez egyrészt nagyban megkönnyíti a tematikus böngészést, másrészt a láthatóság növelésében is segít. Például az Instagramon a #vanlife hashtag segítségével az összes olyan tartalom elérhető, ami a furgonos utazásról szól.
Megemlítés és megjelölés
A megemlítés (mention) vagy megjelölés (tag) funkcióval utalhatsz valakire vagy valamire a tartalmadban, a hozzászólásaidban vagy a bejegyzéseidben. Ehhez általában a @ szimbólumot kell lenyomnod, majd a személy, márka vagy vállalat nevét kell beírnod utána. Az említett vagy tagelt felhasználó értesítést kap, és láthatja azokat a tartalmat, amikben megjelölted. Ez egy módja a felhasználó bevonásának, egy fiók népszerűsítésének, de az elérhetőség növelésére vagy köszönetnyilvánításra is használják.
Értesítés
Az értesítés (notification) a platform által küldött üzenet, ami arról tájékoztatja a felhasználót, hogy egy őt érintő művelet történt. Ez lehet egy komment, egy üzenet, egy említés vagy egy új tartalom a követett fiókok egyikéből. A felhasználók konfigurálhatják értesítéseiket, például aktiválhatják vagy kikapcsolhatják azokat. Azt is kiválaszthatják, hogy milyen típusú értesítést szeretnének kapni.
Népszerű tartalmak és formátumok
Körhinta
A körhinta (carousel) olyan funkció a közösségi felületeken, például az Instagramon, ami lehetővé teszi több fénykép vagy videó megosztását egyetlen közzétett tartalomban. A körhinta megtekintéséhez a felhasználóknak a oldalon jobbra vagy balra kell húzniuk, lapozniuk a tartalmat. Ez a formátum azért olyan népszerű, mert egyszerre több tartalom megosztását teszi lehetővé, és nagyobb figyelmet igényelve növeli az aktivitás lehetőségét.
Szponzorált tartalom
A szponzorált tartalom általában egy termék, szolgáltatás vagy vállalat népszerűsítését szolgáló fényképek, videók vagy cikkek. Ezeket a tartalmakat maguk a márkák is készíthetik, akik fizetnek azért, hogy a hirdetés megjelenjen a célközönségük hírfolyamában, de készíthetik influenszerek is, akiket azért fizetnek, hogy elkészítsék a hirdetést, és megosszák azt a saját profiljukban. Ez egy nagyon népszerű módja a figyelemfelkeltésnek és az ismertségnövelésnek.

Élő közvetítés
Az élő közvetítés (live) egy élőben sugárzott videó a közösségi hálózaton. Az élő közvetítés, avagy live-ozás számos platformon, többek között az Instagramon, a Facebookon, a YouTube-on és a TikTokon is történhet. Ez lehetővé teszi a felhasználókkal való valós idejű interakciót, ami növeli az elkötelezettséget és a láthatóságot.
Reels & shorts
A reels egy rövid videó, amivel az Instagramon vagy a Facebookon találkozhatsz. A videó maximum 90 másodpercig tart, és lehetővé teszi, hogy kifejezd a kreativitásodat. A videókat szövegek, szűrők vagy zenék beillesztésével teheted gazdagabbá és vonzóbbá. A platformon a Reels fülre kattintva új videókat fedezhetsz fel. A shortsok ugyanúgy működnek, mint a reelsek, azzal a különbséggel, hogy a YouTube-ra kerülnek fel.
Történet
A történet vagy sztori (story) egy rövid fotó vagy videó, ami csak 24 órán át jelenik meg a profilodban. Az Instagram, a Facebook és a Snapchat mind rendelkezik ilyen funkcióval. A történeteket általában spontánabb tartalmak megosztására használják, de ideálisak többek között ötletek továbbadására, események népszerűsítésére vagy szavazások lebonyolítására is.
Trend
A trend (trend) olyan típusú tartalom, ami egy adott időszakban kiemelkedik és nagyon felkapottá válik a közösségi hálózatokon. A trend általában egy futótűzként terjedő videó, de lehet egy zeneszám, egy téma, egy szűrő vagy egy tevékenység is. A trendeket tömegesen osztják meg, és sok internetező sorra reprodukálja őket. A TikTok-on gyakran táncos kihívások vagy teljesítendő feladatok formájában jelennek meg.
Ezzel a szókinccsel zökkenőmentesebben igazodhatsz, hatékonyabban kommunikálhatsz, és gyorsabban kapcsolódhatsz másokhoz a digitális világban, amivel összességében jobban kihasználhatod a platformok kínálta lehetőségeket.








