A legnagyobb kockázat az, ha nem vállalsz semmilyen kockázatot. Egy gyorsan változó világban az egyetlen stratégia, ami biztosan sikertelen, az, ha soha nem kockáztatsz.

Mark Zuckerberg

Egy barát hozzáadása a Facebookon, egy fotó lájkolása az Instagramon, egy hír megosztása a Twitteren: a 2000-es évek eleje óta a közösségi hálózatok a kommunikációt új szintre emelve hódították meg a világhálót. Lehetővé tették, hogy emberek százmilliói világszerte azonnal kapcsolatba léphessenek egymással, új távlatokat nyitottak meg a marketing- és ügyfélszolgálat területén, de az ön- és véleménykifejezés, valamint a tanulás és a gyors információszerzés szempontjából is forradalmasították a mindennapjainkat.

közösségimédia-felületek
A közösségi média kialakulásának gyökerei a 90-es évekbe nyúlnak vissza.

A közösségi média kialakulása és elsöprő dominanciája nem a semmiből érkezett, hanem egy hosszú, évtizedes technológiai és társadalmi változások által tarkított folyamat eredménye. Ismerd meg a legnépszerűbb közösségi felületek történetét, valamint a használatuk előnyeit és hátrányait! És ha még új vagy a területen, a cikkünk végén található szójegyzék segít eligazodni az online dzsungelben.

A legjobb Informatika tanárok elérhetőek
Ákos
5
5 (25 vélemény)
Ákos
10000Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Dániel
5
5 (12 vélemény)
Dániel
8000Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Dénes
5
5 (18 vélemény)
Dénes
8000Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Dániel
5
5 (15 vélemény)
Dániel
3500Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Attila
5
5 (7 vélemény)
Attila
4000Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
István
5
5 (9 vélemény)
István
5000Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Mark mano
5
5 (8 vélemény)
Mark mano
7100Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Abel
5
5 (11 vélemény)
Abel
6990Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Ákos
5
5 (25 vélemény)
Ákos
10000Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Dániel
5
5 (12 vélemény)
Dániel
8000Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Dénes
5
5 (18 vélemény)
Dénes
8000Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Dániel
5
5 (15 vélemény)
Dániel
3500Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Attila
5
5 (7 vélemény)
Attila
4000Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
István
5
5 (9 vélemény)
István
5000Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Mark mano
5
5 (8 vélemény)
Mark mano
7100Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Abel
5
5 (11 vélemény)
Abel
6990Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Gyerünk!

A közösségi média története

A közösségi média (social media) ma ismert formájának gyökerei a 90-es évek végére nyúlnak vissza, nevezetesen a világ első közösségi hálózataként (social network) ismert SixDegrees.com megalakulásához (1997). Bár 2001-ben megszűnt, úttörőnek számított a későbbi profil- és hálózatalapú kapcsolatépítésnek, többek közt a világhálót felforgató Facebook (2021 óta hivatalosan Meta) számára is.

A 2004-ben Mark Zuckerberg által alapított közösségi felületet ma a tőzsdén jegyzik, és több mint
3 milliárd

felhasználóval a világ legelterjedtebb közösségi platformja.

A Facebook jelentősen formálta a későbbi közösségimédia-felületek fejlődését. Példáját követve 2005-ben megszületett a YouTube, ami 2,5 milliárd felhasználóval ma a legnagyobb videómegosztó platform. 2006-ban a Twitter is felkerült a közösségi médiák listájára. Miután 2022-ben Elon Musk felvásárolta, nevét hivatalosan X.com-ra változtatta, a kék madár logót pedig egy egyszerű X betű váltotta fel. Ha szeretnéd fejleszteni digitális készségeidet, érdemes lehet egy informatika magántanár budapest segítségét igénybe venni.

közösségi platformok
A legnagyobb közösségimédia-felület ma a Meta (korábban: Facebook).

A közösségi felületek történetében az Instagram megjelenése jelentett újabb mérföldkövet 2010-ben. A ma mintegy 2 milliárd felhasználót számláló platform örökre átformálta a képek készítésének, szerkesztésének és megosztásának folyamatát. Előre telepített effektusaival és szűrőivel bárki képes lett könnyedén profi és kreatív fotókat készíteni.

A tinédzserek körében egyik legnépszerűbb közösségi média, a Snapchat 2011-ben jött létre, ami abban különbözik a többi platformtól, hogy tartalma ideiglenes, és néhány óra elteltével eltűnik. Manapság már minden közösségi hálózat kínál hasonló lehetőségeket, de akkoriban ez elég innovatív volt!

A ByteDance 2016-ban indította útnak a TikTokot, ami mára az egyik legmenőbb közösségi felületté vált. A rövid videók megosztását lehetővé tevő platformnak jelenleg több mint 1,5 milliárd felhasználója van világszerte, amivel az 5. helyet foglalja el a leggyakrabban használt közösségimédia-felületek között.

cached
A közösségi média változó felhasználása

A közösségi média használata jelentős változáson ment keresztül a kezdetek óta. A bejegyzések gyors terjedése és az információkhoz való egyszerű hozzáférés teljesen átalakította a felhasználói szokásokat. Míg korábban főként arra szolgáltak, hogy megosszuk másokkal a személyes élményeinket, ma már a közös érdeklődés vezényelte véleménymegosztások, sőt társadalmi és politikai mozgalmak platformjaivá váltak.

A közösségi média 8 típusa

A közösségi média az online platformok széles kategóriáját jelenti, amelyek megkönnyítik a kommunikációt és az információ megosztását, míg a közösségi hálózatok kifejezetten az ezeken a platformokon kiépített kapcsolatokra és viszonyokra helyezik a hangsúlyt. Lényegében a közösségi hálózatok a közösségi média egy alcsoportját vagy egy speciális alkalmazását jelentik.

A közösségi média tekintetében ma 8 fő kategóriát különböztethetünk meg:

1. Közösségi hálózatok

A közösségi hálózatok igen sokrétűek, és lehetővé teszik a felhasználók számára a kapcsolatok létrehozását és fenntartását. Alapvetően kétirányú kommunikáció, például üzenetküldés, ismerősnek jelölés és kommentelés jellemzi. Ezek alapján ide sorolható a legnagyobb közösségi felületnek számító Facebook, de a tartalommegosztásra és -terjesztésre fókuszáló Instagram, YouTube és a TikTok is, ahol a felhasználók mindössze néhány kattintással fényképeket, videókat és információkat oszthatnak meg barátaikkal és családtagjaikkal vagy egy szélesebb közösséggel.

2. Online fórumok és közösségek

A fórumok lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy nyilvános beszélgetést folytassanak egy adott témában. A fórumok egy meghatározott érdeklődési terület köré épülnek, amelyeket moderátorok irányítanak, akik gondoskodnak arról, hogy mindenki betartsa a szabályokat.

közösségi média előnyei és hátrányai
A közösségi média megkönnyíti és felgyorsítja, ugyanakkor kockázatok elé is állítja az információszerzést.

3. Blogok és tartalommegjelenítési platformok

A blogok és tartalommegjelenítési platformok olyan online felületek, ahol a felhasználók személyes, szakmai, tematikus vagy akár vállalati célú tartalmakat (szöveges, képi, audio vagy video) hozhatnak létre és oszthatnak meg másokkal. Céljuk a kreatív tartalmak megosztásától és önkifejezéstől a tanításon és véleményformáláson át egészen a pénzkeresésig és ismeretség növeléséig terjed.

4. Közösségi linkmegosztás és tartalomgondozás

A közösségi linkmegosztó platformok (social bookmarking systems) tartalmak mentésére és megosztására szolgálnak. Ilyen például a Pinterest, ami egy népszerű vizuális inspirációs közösségi platform, ahol a felhasználók képeket, ötleteket és kreatív tartalmakat rendszerezhetnek tematikus táblákban. A tartalomgondozást (content curation) információk keresésére és tematikus, érdeklődési körhöz igazított tartalmak rendszerezésére és megosztására használják (Flipboard, Scoop.it).

5. Streaming platformok

Lehetővé teszik az élő tartalmak megosztását és a médiatartalmakhoz való azonnali, valós idejű hozzáférést. Ilyen például a YouTube, a Netflix, a Spotify vagy a Twitch.

6. Azonnali üzenetküldés

WhatsApp, Messenger, Telegram: az ingyenes azonnali üzenetküldő felületek lehetővé teszik a valós idejű szöveges, hang- és videókommunikációt a világ bármely pontján.

7. Podcast- és audiotartalom-platformok

Az olyan felületeken, mint a Spotify, Apple Podcasts vagy Google Podcasts különféle tematikus hanganyagok, beszélgetések és interjúk találhatók, amelyek kényelmes és az érdeklődési körnek megfelelő tartalomfogyasztást tesznek lehetővé.

8. Üzleti közösségi hálózatok

Az üzleti közösségi hálózatokat többek között álláskeresésre, kapcsolatépítésre és a szaktudás népszerűsítésére tervezték. Legismertebb és legelterjedtebb példája a világszerte több mint 1,2 milliárd felhasználót számláló LinkedIn.

közösségi média veszélyei
A hitelesség és az adatok védelmezése érdekében alapvető fontosságú a közösségi media tudatos használata.

A közösségi média előnyei és hátrányai

A közösségimédia-felületek egyedülálló lehetőségeket kínálnak a kommunikációra, az információcserére és a tájékozódásra. A közösségi média intenzív használata a mindennapjainkban azonban nem marad következmények nélkül, és a tudatos igénybevételének hiányában a közösségi hálózatok előnyei mellett komoly kockázatok is fenyegetnek.

A közösségi média fő előnyei

  • Megkönnyíti a kapcsolatépítést: lehetővé teszi a gyors és széles körű kommunikációt, a hozzád közel állókkal fenntartott folyamatos kapcsolatot és a hozzád hasonló érdeklődést mutató felhasználókkal való ismerkedést. Ezáltal erősítik a társadalmi kapcsolatokat, és összekötik az embereket.
  • Ugródeszka a vállalkozások és a foglalkoztatás számára: elősegítik a termékek és szolgáltatások népszerűsítését, a célközönség jobb megismerését és erős közösségek építését, és megkönnyítik az álláskeresést.
  • Növeli az információhoz és oktatáshoz való hozzáférést: az információ pillanatok alatt, könnyen és szabadon hozzáférhető mindenki számára, amivel a tudás azonnal kéznél van.
  • Ösztönzi a kollektív társadalmi szerepvállalást: új távlatokat nyit a társadalomban való aktív szerepvállalásban azáltal, hogy összehozza a hasonló értékeket képviselő embereket.
üzleti közösségi média
A közösségi média a munkakeresési és a vállalkozói szokásokat is átalakította.

A közösségi média főbb hátrányai

  • Mentális egészségre gyakorolt hatás: szorongás, depressziós zavarok, elszigeteltség – a közösségi média használata által generált összehasonlítás káros következményekkel járhat a mentális egészségre, különösen a fiatalabbak esetében. A valóságot nem tükröző tartalmak az önbecsülés csökkenéséhez vezethetnek.
  • Függőség és csökkent koncentráció: az algoritmusok és a végtelen görgetés dopamint szabadítanak fel az agyban, ami túlzott fogyasztáshoz, majd a közösségi hálózatoktól való függőséghez vezethet. Az intenzív használathoz kapcsolódó viselkedési problémák elkerülése érdekében célszerű korlátozni a képernyőidőt.
  • Álhírek és dezinformáció terjesztése: az álhírek olyan hamis információk, amelyeket széles körben terjesztenek a közösségi médiában. Céljuk az emberek félrevezetése, ami gyakran tömegesen ér célba. Az ellenük való védekezéshez elengedhetetlen a gondos olvasás és a források keresztellenőrzése.
  • Titoktartás és a magánélet megsértése: a személyes adatok gyűjtése valódi problémát jelent, ugyanis tömegesen adják el őket harmadik feleknek, akik azokat kereskedelmi célokra használják fel. A közösségi médiában való láthatóság az online zaklatás kockázatának is kiteheti a felhasználókat.

A közösségi média szójegyzéke

A közösségi média berobbanásával nemcsak a kommunikáció, hanem a nyelvhasználat is jelentősen átalakult. A gyors információáramlás számos rövidítést szült, nemcsak mémeket, hanem igazik mémkultúrát hozott létre, és az angol nyelv szókincsbővítő hatását is felerősítette. Íme hát egy rövid válogatás a közösségi médiában leggyakrabban használt szavakból.

Algoritmus

Az algoritmus (algorhythm) egy olyan szabályrendszer, ami a felhasználó szokásai és ízlése szerint, személyre szabottan határozza meg az egyes felhasználók számára kínált tartalom típusát és a platformon való megjelenés sorrendjét.

DM

A DM a direct message rövidítése, és a közösségi hálózatokon küldött privát üzenetekre utal. Ezeket az üzeneteket egy privát és bizalmas üzenetküldő rendszerben tárolják, amihez csak a felhasználó férhet hozzá.

közösségi média előnyei
A közösségi média elérhetőbbé tette az oktatást és az információszerzést.

Hírfolyam

A hírfolyam (feed, news feed, timeline) a közösségi média kezdőlapja, ahol a tartalom megjelenik, amikor a felhasználó bejelentkezik. Olyan fiókok bejegyzéseit tartalmazza, amelyekre a felhasználó feliratkozott vagy akiket követ.

Követés

A közösségi médiában a követés (az angol follow igéből) a felhasználó egy másik felhasználó vagy egy oldal tartalmaira való feliratkozását jelenti. Ha bekövetsz egy ismerőst vagy egy oldalt, a frissítéseik megjelennek a saját hírfolyamodban, így naprakész maradhatsz a kedvenc hírességeid, márkáid vagy a barátaid tevékenységeivel kapcsolatban.

Reels

A reels az Instagram és a Facebook videómegosztó platformja, ahol 15–90 másodperces videókat lehet létrehozni és megosztani. Ezek a videók tartalmazhatnak szöveget, zenét vagy különféle vizuális effekteket, hogy magával ragadja a közönséget és növelje a megtekintéseket.

Görgetés

A görgetés (scrolling) arra a műveletre utal, amivel a felhasználók navigálnak a hírfolyamukban. Ez gyakorlatilag a tartalmak felfedezését vagy a hírfolyamban való lapozást jelenti az ujjak vagy az egér felfelé vagy lefelé mozgatásával.

Történet

A történet vagy sztori (story) egy rövid fotó vagy videó, amit az Instagramon, a Facebookon vagy a Snapchaten tesznek közzé. Különlegessége, hogy csak 24 órán keresztül látható, és nem jelenik meg állandóan a felhasználó fiókjában.

Trending

A magyarul trendi, felkapott jelentésű trending a közösségi médiában népszerű, vírusszerűen terjedő publikációkra utal. Ez lehet egy tánc, egy zeneszám vagy egy tevékenység, ami sok interakciót generál rövid időn belül, és amiket az internetezők tömegesen reprodukálnak a maguk módján.

A közösségi média rohamos fejlődése gyökereiben változtatta meg a kommunikációs, kapcsolatépítési és információszerzési szokásainkat. Számos előnye mellett azonban a tudatos használata nélkül a hitelességet, az adatvédelmet és a mentális jólétet is könnyedén kockázatok elé állítja. Ha nem akarunk eltévedni a jövő digitális tereiben, a technológia fejlődése mellett az emberi méltóság és felelősség iránytűjét kell irányadónak vennünk.

Tetszett ez a cikk? Értékeld!

5,00 (1 rating(s))
Loading...

Klaudia

Idegen nyelvek és kultúrák, utazás, sport: lelkes felfedezőként ezért is szeretek fordítóként dolgozni, mert így számtalan új dolog és szakterület egy kis darabkáját tudhatom én is a magaménak.