Egyformák vagyunk-e mindannyian a nyelvi készségek elsajátításában?

Az eredmény szempontjából talán igen, a szükséges erőfeszítés szempontjából azonban biztosan nem, ugyanis számos nehézség okozhat problémát a magyar nyelv használatában, mind idegen nyelvként, mind anyanyelvként.

Az ilyen problémák közé tartoznak az atipikus idegrendszeri fejlődés következtében kialakuló tanulási zavarok, amelyek közül az egyik leggyakoribb a diszlexia, a nyelv- és beszédtanulási, illetve olvasási képességekkel kapcsolatos részképességzavar, amelynek néhány ismertetője a lassú, hibával teli olvasás, a betűk kihagyása és felcserélése és nehézkes szövegértés.

diszlexia jelei
A diszlexiáról árulkodó jelek már óvodáskorban is felismerhetők.

Az iskolai pályafutásuk során akár az általános iskolában, akár a középiskolában vagy az egyetemen sokan találkozunk legalább egy diszlexiás gyermekkel vagy személlyel.

Mivel az anyanyelvi készségek elsajátítása az általános iskolában minden gyermek kognitív fejlődésének kulcsfontosságú szakasza, vizsgáljuk meg közelebből, hogy milyen előnyökkel jár a magyar nyelv tanulása a diszlexiás diákok számára.

A legjobb Magyar nyelv tanárok elérhetőek
Patrik
5
5 (103 vélemény)
Patrik
12000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Kata
5
5 (11 vélemény)
Kata
16000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Csenge
5
5 (7 vélemény)
Csenge
4000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Ágnes
5
5 (11 vélemény)
Ágnes
7000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Ádám
5
5 (7 vélemény)
Ádám
7500Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Kata
5
5 (5 vélemény)
Kata
7500Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Hanna
5
5 (8 vélemény)
Hanna
4000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Nikolett
5
5 (7 vélemény)
Nikolett
12000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Patrik
5
5 (103 vélemény)
Patrik
12000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Kata
5
5 (11 vélemény)
Kata
16000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Csenge
5
5 (7 vélemény)
Csenge
4000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Ágnes
5
5 (11 vélemény)
Ágnes
7000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Ádám
5
5 (7 vélemény)
Ádám
7500Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Kata
5
5 (5 vélemény)
Kata
7500Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Hanna
5
5 (8 vélemény)
Hanna
4000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Nikolett
5
5 (7 vélemény)
Nikolett
12000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Gyerünk!

A diszlexia különböző típusai

Fontos leszögezni, hogy a diszlexia nem betegség, hanem egy elsősorban az olvasás elsajátításának nehézségében megnyilvánuló tanulási zavar, amely magyar diákok ezreit érinti.

Különbséget kell tenni azonban a diszlexia mértékét illetően, mert tünetei és a tünetek mértéke egyénenként eltér: az érintettek között találhatunk például olyan személyeket, akik egészen mást olvasnak a leírt betűkből, míg másoknak csak az új szavak okoznak gondot.

Mindez komoly megpróbáltatások elé állítja az oktatási rendszert, ugyanis a diszlexiás gyermekek nem megfelelő felismerésének és kezelésének következményei a későbbiekben akár a felnőtt életben és az egyén szakmai életében is hátráltathatják az illetőt. Jó hír azonban, hogy a megfelelő módszerekkel orvosolható a diszlexia.

A diszlexia definíciója eltérhet a különböző tudományágak megközelítése szerint nemcsak itthon, hanem nemzetközi szinten is. A Gyógypedagógiai lexikonból vett definíció szerint a diszlexia

az intelligenciaszinttől független olvasási és helyesírási gyengeség. Hátterében a központi idegrendszer sérülései, organikus eltérései, érési késése, működési zavara, örökletesség, lelki és környezetei okok különböző összefonódásában található meg, valamelyik tényező dominanciájával. Az olvasás sok képesség harmonikus működését feltételezi. Hiányosságaik (a látási, hallási észlelés, a sorozatelrendezés, a mozgásos összerendezettség, az irányok, a téri tájékozódás eltérései) a diszlexia kiváltó tényezői lehetnek. (…)

Fontos kiemelni tehát, hogy a diszlexia nem az intelligencia mutatója és nem szellemi visszamaradottság jele.

diszlexiás gyerek olvas
Gyógypedagógus segíthet a diszlexiás gyerekeknek.

Tanácsok a magyar mint anyanyelv esetében

Az általános iskola alsó tagozatában, különösen az 1–2. évfolyamban az írás-olvasás elsajátítása az iskolai oktatás egyik alappillére. Nem meglepő módon így a diszlexia leggyakrabban az általános iskola első éveiben mutatkozik meg, amikor a gyermekek szembesülnek az írott nyelv elsajátításának és használatának kihívásával. A legnehezebben leküzdhető akadályok közé tartozik például a betűk sorrendjének megváltoztatása, a nehézkes, lassú olvasási tempó és a szövegértés.

A diszlexia mint részképességzavar jelei, például a késői beszédfejlődés, késői és/vagy lassú mozgásfejlődés, a beszéd és a mozgás területén jelentkező ritmuszavar, új szavak és mondókák nehéz megjegyzése stb. azonban már óvodáskorban is megfigyelhetők. Bár ezek a jelek nem mindenképp utalnak diszlexiára, fontos azonosítani őket, mert hátráltathatják a gyermekek fejlődését, iskolai eredményeiket és néha a külvilággal való kapcsolataikat is.

A tanulási nehézségek megelőzése érdekében ezért elengedhetetlen a megfelelő intézkedések végrehajtása. Az önkormányzati óvodákban az ötéves gyermekek körében logopédusok, orvosok, pszichológusok, pedagógusok és gyógypedagógusok végeznek diszlexia-veszélyeztetettséget vizsgáló szűréseket. A diszlexia időben való kiszűrésével a gyermek igényeinek megfelelő terápiát felállítva nemcsak az olvasáshoz szükséges képességek fejleszthetők, hanem a mozgás vagy térbeli tájékozódás, a memória és a szókincs is.

Általánosságban véve elmondható, hogy fontos, hogy a gyermekeket ne zárják be az iskolai oktatás túlságosan szigorú világába, ahol a négy fal között állandóan leküzdhetetlen akadályokkal kell szembenézniük.

Továbbá fel kell ismerni a diszlexiás tanulók törekvéseit: találjunk nekik egy olyan hobbit, amit szeretnek, amely nemcsak menekülést és egy pillanatnyi kikapcsolódást biztosít, hanem a diszlexiától való elrugaszkodást is jelenti, mert mindez a személyes előnyükre válik. Ez egyúttal arra is egy remek módszer, hogy megtanulják irányítani a diszlexiájukat, így jobban együtt tudnak élni vele, és kevésbé szenvednek tőle az oktatás és a munka világában.

A legjobb Magyar nyelv tanárok elérhetőek
Patrik
5
5 (103 vélemény)
Patrik
12000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Kata
5
5 (11 vélemény)
Kata
16000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Csenge
5
5 (7 vélemény)
Csenge
4000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Ágnes
5
5 (11 vélemény)
Ágnes
7000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Ádám
5
5 (7 vélemény)
Ádám
7500Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Kata
5
5 (5 vélemény)
Kata
7500Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Hanna
5
5 (8 vélemény)
Hanna
4000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Nikolett
5
5 (7 vélemény)
Nikolett
12000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Patrik
5
5 (103 vélemény)
Patrik
12000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Kata
5
5 (11 vélemény)
Kata
16000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Csenge
5
5 (7 vélemény)
Csenge
4000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Ágnes
5
5 (11 vélemény)
Ágnes
7000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Ádám
5
5 (7 vélemény)
Ádám
7500Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Kata
5
5 (5 vélemény)
Kata
7500Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Hanna
5
5 (8 vélemény)
Hanna
4000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Nikolett
5
5 (7 vélemény)
Nikolett
12000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Gyerünk!

Magánfoglalkozások és diszlexia

A diszlexiások számára a magyar nyelv- és irodalomórák fáradságosak, és aggodalommal tölti el őket, hogyan fogják megtanulni egyrészt értelmezni az írott szöveget, másrészt ők maguk is írásban kifejezni a gondolataikat, mert a diszlexia általában kéz a kézben jár a diszgráfiával, vagyis az írászavarral.

Mivel a diszlexiával és diszgráfiával küzdő diákoknak az osztálytársaikkal szemben sokkal több időre van szükségük egy-egy készség elsajátításához, ezért érdemes felkeresni egy olyan tanárt, aki jártas a területen, hogy segítsen a házi feladatokkal és korrepetálással, valamint támogatást nyújtson a gyermeknek a tanulmányaiban. A legfontosabb, hogy a gyermek és a nevelő között kölcsönös megértés legyen.

játék és pihenés
A rendszeres fejlesztési gyakorlatok mellett fontos, hogy játékra és pihenésre is jusson idő.

A tanítási módszerek, amelyeket ezeken az egyéni foglalkozásokon alkalmaznak, eltérhetnek az osztályteremben eltöltött óráktól. Ez a személyre szabott megközelítés megkönnyíti az aktuális problémák felismerését és a megfelelő megoldások megtalálását.

Azáltal, hogy a tanuló apró, egymást követő javulásokat ér el a magyar nyelvben, fokozatosan növelheti önbizalmát, ami az egyik leghatékonyabb módja a diszlexia kezelésének, és hogy olyan sikereket érjen el, mint egy jó eredménnyel zárt dolgozat.

A logopédus munkájának középpontjában is ez áll, aki a gyermek tanulási nehézségeinek megfelelő értékelésével és kezelésével egy multidiszciplináris megközelítéssel támogatja a gyermek fejlődését.

Gyakorlatok a diszlexia kezelésére

Néhány évvel ezelőtt a felismerés, a terápia és a tanítás területén dolgozó szakemberek olyan speciális gyakorlatokat kezdtek kidolgozni, amelyek segítenek a diszlexiásoknak bizonyos területek, például a nyelvtan vagy a számtan alaposabb elsajátításában.

A könyvesboltokban számos könyv és kézikönyv kapható ebben a témában, amelyekben minden korosztálynak és minden szintnek megfelelő források találhatók, például matematikai és tollbamondási feladatok. Nem utolsósorban az interneten rendelkezésre álló szabadon hozzáférhető források sem elhanyagolhatók, például a kimondottan diszlexiára szakosodott weboldalak.

Mindemellett számos egyesület is létrejött a családok támogatása, tanácsadása és segítése céljából, hogy útmutatást adva felhívja a közvélemény és a média figyelmét ezekre a specifikus kognitív, nyelvi és tanulási zavarokra.

Íme néhány otthon is alkalmazható eszköz és gyakorlat a diszlexia kezelésére:

  • játékos mozgásfejlesztő gyakorlatok, hogy a gyermek feloldódjon és ne érezze magát teljesítménykényszer alatt, pl. ugróiskola, célba dobás, egyensúlyi gyakorlatok
  • találós kérdések: „Látok valamit…”: ami „t” hanggal kezdődik; ami ugyanazzal a hanggal kezdődik, mint a torta; ami rímel arra, hogy tánc; ami „t” hangra végződik.
  • esti mesék a memória, szókincs, szövegértés és képzelet fejlesztésére
  • gyermekdalok előadása és azok bemutatása a dalhoz illő játékokkal, rímek keresése a szövegben előforduló szavakra
  • interaktív olvasási és helyesírási feladatok az interneten

Ne felejtsük el megdicsérni a gyermeket és észrevenni azokat a területeket, amelyekben az átlagnál jobban teljesít!

Idegen nyelv tanulása és diszlexia

A diszlexiás gyermekeket és szüleiket az idegen nyelvek tanulásának lehetősége gyakran aggodalommal tölti el. Egy diszlexiás számára két vagy három nyelv elsajátítása azt jelenti, hogy kétszer-háromszor annyi erőfeszítést kell tennie, két-három fonológiai rendszert, két-három nyelv szókincsét stb. kell elsajátítania.

gyerekek dicsérete
Fontos minden sikert megjutalmazni és megdicsérni a további előrehaladás ösztönzése érdekében.

Bár minden nyelvnek megvannak a maga sajátos lexikai, nyelvtani, mondattani és logikai jellemzői, ezeket az agy ugyanazon területe dolgozza fel, tehát a nyelvtanulási mechanizmusok minden nyelvben közösek, például az első ötven szót nagyjából minden anyanyelven azonos idő alatt sajátítják el a gyermekek.

A diszlexia és diszgráfia az idegen nyelvek elsajátítását is lassítja, amely során ugyanazok a tanulási nehézségek figyelhetők meg, mint az anyanyelv esetében, például a betűk sorrendjének felcserélése a szóban, szókihagyások, nehéz szövegértés és a szöveg tartalmának nehézkes felidézése. További akadályokat jelent a diszlexiás magyar diákok számára a magyar nyelvtől eltérő betűkapcsolatok kiolvasása és leírása pl. németben a „sch” kiejtése és leírása, továbbá a németnél maradva a szigorú szórend, amelyet nagyon nehezen képesek megjegyezni.

Az effajta nehézségek ellenére is van lehetőségük a diszlexiás gyermekeknek az idegen nyelvek elsajátítására. Mindennek kiindulópontja az anyanyelv esetében jelentkező zavarok kezelése szakemberrel, amellyel egyidejűleg az adott idegen nyelv is tanulható.

Amennyiben további támogatásra van szüksége a nyelvtanulási nehézségek leküzdéséhez, érdemes konzultálni egy magyar mint idegen nyelv tanár-ral.

Összefoglaló

A diszlexia (olvasási zavar) és diszgráfia (írászavar) nem betegségek, hanem tanulási nehézségek, részképességzavarok, amelyek nem tükrözik a gyermek intelligenciáját. Korai felismeréssel és a megfelelő tanulási környezet kialakításával megteremthetők a gyermek írás-olvasáskészségeinek gyors fejlődéséhez szükséges feltételek.

A tanulási zavarok mindenkinél máshogy jelentkeznek, ezért minden terápiának egy személyre szabott, speciális megközelítésen kell alapulnia. Ne felejtsük el motiválni és támogatni a gyermeket: szánjunk elegendő időt a mindennapokban a fokozatos és rendszeres fejlesztésre, de a játékra és pihenésre is. A fejlesztéshez a szakértővel folytatott foglalkozásokkal párhuzamosan otthon is tanulhatunk egyszerű eszközökkel, játékosan: az interneten található interaktív források mellett olvashatunk együtt szöveget mondatonként felváltva, helyes sorrendbe helyezhetjük a szótagokat és rímeket kereshetünk a dalszövegben található szavakra.

Bár a diszlexia és diszgráfia komoly kihívás elé állítják a diákokat, tanárokat és szülőket egyaránt, megfelelő segítséggel és erőforrásokkal a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek is sikeresen veszik az akadályokat.

Tetszett ez a cikk? Értékeld!

5,00 (1 rating(s))
Loading...

Klaudia

Idegen nyelvek és kultúrák, utazás, sport: lelkes felfedezőként ezért is szeretek fordítóként dolgozni, mert így számtalan új dolog és szakterület egy kis darabkáját tudhatom én is a magaménak.