Az uniós országok által kötött egyezség alapján az volt a cél, hogy 2020-ra minden tagállamban 10% alá csökkentsék a korai iskolaelhagyók arányát a 18–24 éves tanulók körében. Az Eurostat 2020-as adatai alapján hazánkban a 18–24 éves diákok 13%-a végzettség nélkül hagyja el az iskolapadot. A 2030-ra kitűzött 9% alatti átlag eléréséért így Magyarországnak van még hová fejlődnie.

Bár az bizalomra ad okot, hogy hazánkban a 17–74 éves népességen belül az elmúlt 20 évben jelentős növekedés figyelhető meg a magasabb végzettség tekintetében, ezzel párhuzamosan pedig azok száma is csökkent, akik kevesebb mint nyolc osztályt végeztek el, a magyar oktatási és szakképzési statisztikák még mindig riasztóak, ha figyelembe vesszük, milyen nehéz manapság munkát találni még diplomával is.

iskolai nehézségek előtt
Ismerjük fel időben a lemorzsolódás jeleit, hiszen sok múlhat a további tanuálmányokon.

Az iskolai kudarc nagyon korán, már az általános iskolában, sőt egyes esetekben már az első osztályban elkezdődhet. Ebből kifolyólag nem szabad késlekedni: a lemorzsolódás megelőzése érdekében már a lemorzsolódás első jeleinél cselekedni kell.

A lemorzsolódás és a korai iskolaelhagyás csökkentésének eszközei közé tartozik az otthoni magánóra (házi korrepetálás) is. Az, hogy milyen gyakran szükséges magánórákat venni, számos tényezőtől függ, kezdve a tanuló életkorával.

Az iskolai kudarc továbbá nagyon gyorsan utat törhet magának egy diák életében. Vessünk csak egy pillantást Peti példájára (az anonimitás céljából más nevet használtunk), aki már az általános iskola első osztályban elveszettnek és oda nem illőnek érezte magát. Alig 18 éves korára már két éve nem volt része az oktatási rendszernek:

Kevés barátom volt az iskolában, nem volt felnőtt, akinek elmondhattam volna a nehézségeimet, egyedül éreztem magam.

Hogyan orvosolhatók az effajta problémák, hogy megakadályozzuk az iskolai kudarcot, ami végül az iskolával való teljes szakításhoz vezethet?

Első lépésként rá kell jönnünk, honnan ered a diák diszkomfortérzete. Az általános iskolában a kudarc gyakran tanulási zavarok, például diszlexia (olvasási zavar), diszpraxia (fejlődési koordinációs zavar), diszortográfia (helyesírási zavar), diszkalkulia (számolási zavar), figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD) vagy koraérettség miatt következik be.

A tanuló koncentrációhiányának és tanulási nehézségeinek első jeleinél fel kell keresni egy neuropszichológust, aki képes közelebbről is feltérképezni és megérteni a tanuló helyzetét, és szükség esetén speciális megoldásokat kidolgozni a számára.

Ilyenkor megoldást jelenthet a magántanár által vezetett korrepetálás is. Tanulási zavarok esetén ideális olyan oktatóhoz fordulni, aki tisztában van az adott zavarokkal, vagy aki erre szakosodott képzésben részesült. A tanulási módszereket minden esetben a gyermek sajátos igényeihez kell igazítani.

kamaszkori nehézségek
Az új közösségbe való beilleszkedés, az új elvárások és a kamaszkor nehézségei komoly kihívások elé helyezik a középfokú tanulmányaikat megkezdő diákokat.

Az órák számáról és gyakoriságáról közvetlenül az általunk kiválasztott magánoktatóval egyeztethetünk. Az első órák középpontjában az áll, hogy a tanár elbeszélget a gyermekkel, elemzi nehézségeit és javaslatot tesz egy programra, hogy a lehető legjobban elősegíthesse a gyermek fejlődését.

Az általános iskola első osztályában már heti fél óra korrepetálás is elegendő, különösen egy tanulási nehézségekkel küzdő gyermek számára, majd a tanév előrehaladtával akár heti kétszer fél óra korrepetálás is bevezethető. Bruno Devauchelle, a Poitiers-i Egyetem professzora mindenesetre azt ajánlja, hogy a legkisebbeknél a folyamatos korrepetálás során legfeljebb fél órát szánjanak a házi feladatokra, mert

a koncentráció ezt követően gyorsan csökkenni kezd.

Másrészt a rendszeresség is nagyon fontos: ha a gyermeknek nincs viszonyítási alapja, és egyik héten egy félórás magánórán veszt részt, majd egy hónapig semmilyenen, akkor nehéz lesz őt fejlődésre bírni. A korrepetálásnak a rutin részévé kell válnia, amely során a tanár is folyamatosan nyomon követheti a tanuló munkáját. Mindez lehetővé teszi számára, hogy jobban megismerje a tanulót, és így hatékonyabban elősegíthesse annak fejlődését.

Végezetül pedig egy ismétlő tanfolyam megfontolása is hasznos lehet, különösen a felső tagozatba vagy középiskolába való átmenet előtt, amellyel elkerülhető, hogy a tanuló lépéshátrányban vágjon neki a tanévnek.

A legjobb Korrepetálás tanárok elérhetőek
Nikolett
5
5 (7 vélemény)
Nikolett
12000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Krisztina
5
5 (5 vélemény)
Krisztina
8000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Dorka
5
5 (4 vélemény)
Dorka
4500Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Nelli
5
5 (5 vélemény)
Nelli
4000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Rita andrea
5
5 (5 vélemény)
Rita andrea
7000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Hajnalka
5
5 (2 vélemény)
Hajnalka
6000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Márk
5
5 (1 vélemény)
Márk
4500Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Viktória
5
5 (1 vélemény)
Viktória
3500Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Nikolett
5
5 (7 vélemény)
Nikolett
12000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Krisztina
5
5 (5 vélemény)
Krisztina
8000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Dorka
5
5 (4 vélemény)
Dorka
4500Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Nelli
5
5 (5 vélemény)
Nelli
4000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Rita andrea
5
5 (5 vélemény)
Rita andrea
7000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Hajnalka
5
5 (2 vélemény)
Hajnalka
6000Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Márk
5
5 (1 vélemény)
Márk
4500Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Viktória
5
5 (1 vélemény)
Viktória
3500Ft
/Ft/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Gyerünk!

Iskolai kudarc felső tagozatban: milyen gyakran érdemes magánórákat venni?

Az általános iskolában felhalmozódó hiányosságok a középiskolában is lemaradáshoz vezethetnek. A középiskolában megélt iskolai kudarcok okai azonban nem feltétlenül függenek össze az általános iskolában eltöltött évekkel, ahogyan a felső tagozatban tapasztalt kudarcok sem feltétlenül összeköthetők az alsó tagozatban szerzett tapasztalatokkal. Előfordulhat ugyanis, hogy egy tanuló úgy érkezik az 5. osztályba, hogy minden alapja megvan, mégis kudarccal szembesül már a felső tagozat megkezdésekor vagy iskolai pályafutásának egy későbbi szakaszában.

Mindennek hátterében számos különböző ok állhat, például a serdülőkori krízis, egy olyan időszak, amikor a tanulókra nagy hatással vannak a nem szimpatikus tanárok megjegyzései, a tekintély elleni lázadás, a folytonos ellenkezések, a csoportnyomás, a szülőktől való függetlenedés, illetve a közösséghez való tartozás vágya stb. Az iskolai kudarcnak tehát sokféle oka lehet, ezért már az első figyelmeztető jelekre fel kell figyelni.

Ennek érdekében fontos szemmel kísérni a gyermekek iskolai eredményeit, hogy probléma esetén a lehető leggyorsabban tudjunk cselekedni. A személyre szabott, jóindulatú segítség hatékony módja annak, hogy a tanulók újra talpra álljanak, és újra tanulmányi sikereket érhessenek el.

jegyek javítása magántanárral
A magántanárok személyre szabott magánórákkal segítik a nehézségekkel küzdő diákokat újra talpra állni.

Alapvetően minden tanuló más és más, és értelemszerűen más nehézségekkel is néznek szembe, így mindegyiküknek személyre szabott magánórákra van szüksége. Mindehhez azonban óvatosan kell hozzáállni, mert a felső tagozatba való átmenet a túl sok korrepetálás okozta plusz teher nélkül is már önmagában stresszforrás. A korrepetálást a tanuló napirendjéhez kell igazítani, és nem fordítva, hogy a gyermek ne fáradjon el, ezáltal ugyanis a kívánttal ellentétes eredményt érnénk el. Bruno Devauchelle szerint a diákra kiszabott munkaterhelés és a feladott munkaterhelés időzítése tekintetében is körültekintően kell eljárni.

Az otthoni magánóráknak továbbá összhangban kell lenniük az iskolai munka többi részével. Ha a diáknak nehézségei vannak például matematikából, akkor ideális olyan napot választani a korrepetálásra, amikor az iskolában nincs matematikaórája. Ugyanez vonatkozik a többi tantárgyra is, legyen szó fizikáról, kémiáról vagy angolról, Devauchelle szerint ugyanis

"ez segít fenntartani a szokást és kiegyensúlyozni a tanulás ütemét. Nyilvánvalóan semmi sincs kőbe vésve, de ha van egy bizonyos határidő, például egy dolgozat vagy házi feladat, akkor ennek megfelelően jó ötlet lehet áttenni az órát egy másik időpontra".

Felső tagozatban az otthoni magánóráknak, legyen szó akár franciáról, akár matematikáról vagy angolról, nem szabad túl intenzívnek lenniük a tanév során. A tanév ideje alatt a heti egy-két egyórás korrepetálás ideális,  a szünidőben pedig beiktatható egy intenzívebb korrepetálási program, például egy kétórás házi korrepetálás öt egymást követő napon.

Jó ötlet lehet továbbá igénybe venni egy magántanár segítségét augusztusban, a következő osztályba való átmenet előtt, hogy a tanulók a lehető legjobban felkészülhessenek az új tanév kezdetére. Így nyugodtabban indul az új év, az előző év tananyagának felfrissítésével ugyanis a diák fejében minden szükséges információ ott van. Hasonlóképpen – bár a korrepetálás egyik alapvető szerepe az iskolai anyag kiegészítése –, a 8. év tavaszi szünetében a magántanár a középfokú felvételire való felkészülésben is segíthet.

Iskolai kudarc középiskolában: intenzívebb magánórák?

A középiskolában csábító lehet egy magánórákkal zsúfolt órarend összeállítása a dolgozatok vagy az érettségi előtt. Ez az intenzív tempó azonban nem feltétlenül hatékony a tizenévesek tanulása szempontjából. Az új közösségbe való beilleszkedés, az új elvárások és a kamaszkor nehézségei komoly kihívások elé helyezik a középfokú tanulmányaikat megkezdő diákokat.

Míg az általános iskolában például a diákok nagy segítséget kapnak a jegyzeteléshez, a középiskolában ez már nem feltétlenül így működik – egy másik rendszerrel és új tantárgyakkal kell megbarátkozniuk. A diákoktól elvárt fejlődés ráadásul a 9–12. évfolyam alatt sokkal nagyobb és gyorsabb, mint az 5–8. évfolyamban. Középiskolában továbbá már elvárják a diákoktól, hogy önállóan tervezzék meg munkájukat és osszák be idejüket. Mindehhez el kell sajátítaniuk egy bizonyos módszertant, és tudniuk kell, hogyan kell memorizálniuk, hogy időt takarítsanak meg.

serdülőkori krízis
Az iskolai kudarc hátterében a serdülőkori krízis is állhat.

Ez azonban nem mindig nyilvánvaló a diákok számára. Ilyenkor jó ötlet lehet a házi korrepetálásra támaszkodni, amely segíthet a diákoknak sikeresen átlendülni ezen a kihívásokkal teli szakaszon, miközben egy olyan módszertant sajátíthatnak el, amely elősegíti a hatékonyabb tanulást.

A sikeres felvételit követő és a középiskolai tanulmányokat megelőző nyári szünetben is érdemes ismétlő tanfolyamokon részt venni. Az intenzív tanfolyamok azonban nemcsak a nyári szünidőben ajánlottak, hanem a tavaszi, őszi vagy téli szünetben is. Ez egy rendkívül hasznos módja a tananyag rendszeres átismétlésének, különösen akkor, ha lassan meg kell kezdened az érettségire való felkészülést. Legyen szó közép- vagy emelt szintű érettségiről, így elkerülhető, hogy mindent a vizsga időpontja előtti néhány hétben kelljen megtanulni. Az intenzív magánórákat érdemes több egymás után követő délelőttre betervezned, így egy magas szintű oktatás keretein belül ismételheted át az alapokat.

A tanulási nehézségekkel küzdő középiskolás tanulók ideális esetben maximum heti két-három egyórás korrepetálás keretein belül egész évben igénybe vehetik a magánórákat. Bármilyen szintű iskolásról is van szó (általános iskolás, középiskolás vagy egyetemista), és bármilyen nehézséggel is küzd a gyermek, mindenki megtalálhatja az igényeinek megfelelő tanárt.

Az otthoni magánórák összességében tehát segítenek abban, hogy az általános iskolás tanulókból olyan középiskolások váljanak, akik magabiztosabbak a tudásukban és kevesebb iskolai nehézséggel küzdenek.

A Superprof előnyei közé tartozik többek közt, hogy tanáraink képzettségi szintjük, tapasztalataik és a tanuló tanulmányi szintje, illetve igénye alapján határozzák meg óradíjaikat, és általában ingyenes első órát kínálnak.

Most már te is tudod, hogy milyen kritériumokat kell figyelembe venni a magánórák mennyiségét illetően.

Tetszett ez a cikk? Értékeld!

5,00 (1 rating(s))
Loading...

Klaudia

Idegen nyelvek és kultúrák, utazás, sport: lelkes felfedezőként ezért is szeretek fordítóként dolgozni, mert így számtalan új dolog és szakterület egy kis darabkáját tudhatom én is a magaménak.