A kémiát több okból kifolyólag is a nehezen elsajátítható tantárgynak közé sorolják.

Ennek okaként legtöbbször olyan tényezőket sorolnak fel, mint a rengeteg különböző kémiai vegyület és reakció, amelyet a diákoknak mind ismerniük kell. Továbbá gyakran említik az oktatás minőségét, pontosabban hogy milyen hatékonyan tudja átadni tudását és hogy mennyire tudja ösztönözni diákjait egy-egy kémiatanár vagy -tanárnő a diákokat a kémia világában való elmerülésre.

Az a felfogás, miszerint a kémia egy bonyolult tantárgy, nem új keletű. A BBC még 2005-ben számolt be egy felmérés eredményeiről, amely szerint a tizenévesek 51%-a tartja a természettudományos órákat unalmasnak, homályosnak vagy nehéznek. A kérdés tehát, hogy hogyan lehetne a természettudományokat minden gyermek, és ami a legfontosabb, minden képességi szintű gyermek számára vonzóbbá tenni, már évek óta foglalkoztatja az embereket.

Szerencsére ez a kérdés nem maradt megválaszolatlanul. Bár gyakran úgy vélik, hogy az olyan természettudományok, mint a fizika, biológia és kémia esetében csak és kizárólag a tudományok területén kiemelkedően tehetséges diákok mint leendő vegyészek és tudósok teljesíthetnek jól, a kémia tanulása igenis minden képességszintű gyermek figyelmét magával tudja ragadni.

Ebben a cikkben azt vizsgáljuk meg, hogy hogyan lehet a kémiát szórakoztatóbbá tenni minden tanuló és gyermek számára. Még ha csak néhányat is alkalmazunk az alábbiakban felsorolt megközelítések közül, már az is segíthet megváltoztatni a diákok kémiával kapcsolatos felfogását. A tanulók például megtanulhatják, hogy:

  • Nem kell a legtehetségesebb tanulónak lenniük ahhoz, hogy jól teljesítsenek kémiából.
  • A kémia szórakoztató és érdekes tantárgy is lehet.
  • Attól, hogy valaki érdeklődik egy természettudományos tantárgy iránt az iskolában, még nem válik stréberré vagy kockává.
kémiai kísérletek gyerekeknek
A kémiai kísérletekkel könnyedén életre kelhetjük a kémiát mint tantárgyat, amely igazán felkelti a gyermekek figyelmét is.
A legjobb Kémia tanárok elérhetőek
Attila
5
5 (7 vélemény)
Attila
4000Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Kornélia
5
5 (10 vélemény)
Kornélia
7500Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Anita
5
5 (8 vélemény)
Anita
7500Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Nikolett
5
5 (8 vélemény)
Nikolett
12000Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Júlia
5
5 (5 vélemény)
Júlia
5000Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Marcell
5
5 (11 vélemény)
Marcell
6000Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Timi
5
5 (8 vélemény)
Timi
4000Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Marcell
5
5 (4 vélemény)
Marcell
5000Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Attila
5
5 (7 vélemény)
Attila
4000Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Kornélia
5
5 (10 vélemény)
Kornélia
7500Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Anita
5
5 (8 vélemény)
Anita
7500Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Nikolett
5
5 (8 vélemény)
Nikolett
12000Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Júlia
5
5 (5 vélemény)
Júlia
5000Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Marcell
5
5 (11 vélemény)
Marcell
6000Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Timi
5
5 (8 vélemény)
Timi
4000Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Marcell
5
5 (4 vélemény)
Marcell
5000Ft
/óra
Gift icon
1.óra ingyenes!
Gyerünk!

Hogyan tehetjük érdekessé a tudományokat a gyermekek számára?

Gyakori, de nem szabályszerű jelenség, hogy egyes diákok egy bizonyos életkorban elveszítik érdeklődésüket egy adott tantárgy iránt az iskolában. Az érdeklődés hiányának vagy csökkenésének hátterében számos tényező állhat, például:

  • A kémiatanár vagy -tanárnő nem tudja igazán felkelteni a gyermekek érdeklődését a kémia iránt, vagy nem tudja hatékonyan átadni a tananyag alapvető elemeit.
  • Az osztályban túl sok a zavaró diák, ami megnehezíti, hogy az osztály többi tagja a tanár mondandójára koncentráljon.
  • A tantárgy tanítása olyan sajátos módon történik, amelyet a tanulók unalmasnak vagy érdektelennek tartanak.

A gyerekeknek és a diákoknak azonban nem kell szenvedésként megélniük az unalmas kémia és egyéb órákat. Ha diákok tanulását megnehezítik az osztályban jelenlévő zavaró tényezők, akkor az órát követően érdemes kérdéseket feltenniük a tanárnak a tananyaggal kapcsolatban.

Hasonlóképpen, ha jobban érdekli őket a kémia egy bizonyos területe, például az anyagtudomány, a fizikai kémia vagy az atomszerkezetek, akkor is érdemes a tanárhoz fordulni, akitől többek közt olyan javaslatokat kérhetnek, amelyek segíthetnek többet tanulni az adott területről.

Emellett manapság már bármikor hagyatkozhatunk a technológiára is, ugyanis a mai digitális korban rengeteg különböző módja van a kémia megismerésének, akár az osztálytermen kívül is.

Ha tehát többet szeretnél megtudni a kémiáról, akkor ezt a szabadidődben is könnyen megteheted, például:

  • kémiakönyvek olvasásával
  • kémiai, fizikai vagy biológiai ismeretterjesztő műsorok megtekintésével
  • podcastek meghallgatásával

Bár a gyermekek életkora és a kémiai ismereteik befolyásolják, hogy milyen típusú forrásokat használhatnak majd a tudásuk fejlesztéséhez, a lehetőségek széles skáláján válogathatnak, hogy megtalálják a számukra legmegfelelőbb módszert a kémia tanulására.

Ezen felül akár egy saját kémiai készletet is elkészíthetsz, amelyeket otthoni tudományos kísérletekhez használhattok. Bár egy főzőpohár, egy lombik, néhány kémcső és talán még egy mikroszkóp is segíthet néhány tudományos kísérletben, jó eséllyel ezek nélkül otthon is létrehozhatsz egy viszonylag egyszerű kémiai készletet, amelyekkel képes leszel kísérleteket végezni.

Elvégre egy lufi felfújásához, amelyet valaki hajához vagy egy falhoz dörzsölve megnézheted, hogyan működik a statikus elektromosság, vagy hogy megtapasztald, hogyan működik egy mágnes, nem szükséges, hogy egy teljes értékű otthoni tudományos laboratóriummal rendelkezz.

Még ha nincs is kémiai készleted, akkor is megismerkedhetsz a kémiai folyamatokkal otthon, például a sütéssel, amely során sokféle összetevőt kell összekeverni, amelyek kombinációi különböző kémiai reakciókat idéznek elő.

Emelt kémia felkészítőre nem ár magántanár segítéségét kérni.

Látványos kémiai kísérletek gyerekeknek

Előfordul, hogy a tanulók nem találják különösebben vonzónak a természettudományokat, mert unalmas és olyan tantárgynak tartják őket, amelyekhez tények hosszú listáját kell bemagolniuk.

Ezen a felgofáson azonban könnyedén felülkerekedhetnek, ha megpróbáljuk a természettudományos tantárgyakat, beleértve a kémiát is, szórakoztatóbbá és figyelemfelkeltőbbé tenni, ami minden tanulót kíváncsivá tesz. Ezt könnyen elérhetjük azzal, ha az iskolai órákon kémiai kísérleteket vezetünk be.

kémiai készlet
Otthoni környezetben kísérleti eszközök nélkül, egyszerű, otthon megtalálható anyagokkal is kísérletezhetünk.

A kémiai kísérletek használata az órákon, legyen szó akár csak az alapvető kémiai reakciók bemutatásáról, akár egy nagyobb kísérlet elvégzéséről, nagyszerű módja annak, hogy a kémia életre keljen, mivel rávilágít az elemek és vegyületek egymás közötti reakcióinak hatásaira.

További okok, amiért az alapvető kémiai kísérletek csodálatos tanítási eszközként használhatók az órákon, a következők:

  • A diákok képességszintjétől függetlenül minden diák figyelmét felkelti, amely során több szempontból is megfigyelhetik a kísérletet.
  • A kísérletek a tanítás vizuális módszerei közé tartoznak, amellyel a diákok fellélegezhetnek a tankönyvek és munkafüzetek sokaságából.
  • Néha könnyebbnek (és hatékonyabbnak) bizonyul egyes természettudományos kísérlet bemutatása, mint kizárólag a szóbeli ismertetése.

Még ha az iskolában nem is adódik alkalmuk annyi kísérlet megtekintésére, mint amennyit valójában szeretnének, semmi akadálya annak, hogy otthon is elvégezzenek néhány tudományos vagy kémiai kísérlet, feltéve persze, hogy a kísérletek és a felhasznált anyagok biztonságosak.

Rengeteg különböző eszköz áll a rendelkezésünkre, amelyek segítségével érdekes kísérleteket találhatunk a gyerekek számára. A leggyakrabban végzett kísérleteket útmutatók segítségével lépésről lépésre követhetünk. Ilyen például a kémiai vulkán, amelynek lépései viszonylag könnyen megtalálhatók egy gyors kereséssel a böngészőben.

Az ilyen házi készítésű kísérletekhez szükséges hozzávalók olcsón beszerezhetők. Ráadásul gyorsan elvégezhetők, még akkor is, ha az összetevők kiméréséről van szó, így remek módja annak, hogy a gyermek az osztálytermen kívül is többet tudhasson meg a kémiáról.

Tehát akár saját slime-ot szeretnél készíteni, akár a láthatatlan tintát szeretnéd megfigyelni működés közben, akár vulkánt szeretnél készíteni, hogy buborékok törjenek fel, legyen szó a szódabikarbóna-ecet vagy a Mentos-Diet Coke módszeréről, nem túl nehéz beszerezni a háztartási alapanyagokat, amelyekkel életre keltheted ezeket a szórakoztató tudományos kísérleteket.

Mielőtt bármilyen kísérletbe kezdenétek azonban győződj meg róla, hogy minden tudományos kísérlet biztonságos, és hogy a gyermek szükség esetén megfelelő felügyelet alatt végzi azokat.

Miért hasznos a gyerekeket a kémia megismerésére ösztönözni?

Egy másik oka annak a feltételezésnek, hogy a kémia egy nehezen elsajátítható tantárgy, amelyet csak akkor érdemes alaposan megtanulni, ha valaki különösen tehetséges vagy intelligens diák, az az, hogy egyes diákok egyszerűen nem sajátították el a természettudományokkal kapcsolatos tantárgyakhoz szükséges alapismereteket.

A matematikai ismeretek hiánya gyakran az egyik fő kiváltó oka annak, hogy a diák nem tudja elsajátítani a kémia alapjait. A matematika ugyanis egy olyan alapvető készség, amelyre szinte minden tudományágban szükség van:

  • algebra vagy geometria alkalmazása a fizikában megtalálható különféle egyenletek megoldásához
  • matematika használata egy kémiai egyenlet kiegyensúlyozásához a kémiaórán

A matematika nagyon sokféleképpen átszövi az olyan természettudományos tárgyakat, mint a kémia.

Ennek eredményeképpen, ha egy tanuló nem különösebben magabiztos a matematikai képességeiben, vagy a múltban nehézségei voltak bizonyos területeken, például a számtan vagy a geometria terén, akkor könnyedén előfordulhat, hogy a kémia sem fogja felkelteni az érdeklődését, és nem fogja komolyan venni a hasonló problémaköröket tartalmazó tantárgyakat.

Bár természeténél fogva minden gyermek másban tehetséges – és ezáltal nem mindegyiküknek erőssége a matek – fontos felismerni, hogy egy tanuló képességszinttől függetlenül javíthatja az ismereteit egy olyan tantárgyakból, mint a kémia, ha a matematikai ismeretei akár csak egy kis mértékben is javulnak.

matematikai képességek
A matematikai hiányosságok megnehezíthetik a kémiában való fejlődést.

Mindez megvalósítható több gyakorlással és házi feladattal a meglévő tudás megszilárdítása érdekében, de a diák felelevenítheti akár a matematika olyan területeit is, amelyek már kicsit homályosak, vagy a múltban nem használta eléggé.

Ehhez hasonlóan egy tanuló akkor is nehezen tud kiemelkedő teljesítményt nyújtani kémiában, ha nem ismeri eléggé a kémia alapelveit.

Végül is – valljuk be – bárkinek nagy kihívást jelentene eligazodnia a kémiai vegyületek és reakciók területén, ha nem ismer legalább néhány olyan alapelemet, mint a hidrogén, hélium, oxigén, kálium stb.

Ha egy gyerek nehezen boldogul a kémia alapjainak elsajátításával, vagy egyéb problémákkal küzd, például a tantárgy matematikai elemeivel, akkor jó hírünk van, ugyanis léteznek olyan módok, amelyekkel könnyebben megértheti a kémia lényegét és fejlesztheti a tudását.

Még ha nem is biztos abban, hogy mi a különbség az atom és a molekula között, vagy hogy mi különbözteti meg a savakat a lúgoktól, akkor is megpróbálhatja javítani a tudását a korábbi kémiaórák átismétlésével, hogy megbizonyosodjon arról, hogy minden egyes leckében szereplő anyagot megértett.

Hasonlóképpen mindig fordulhat egy külső személyhez is segítségért. A Superprof például természettudományos oktatók széles hálózatával rendelkezik, beleértve a kémia oktatókat is, akik szívesen dolgoznak a különféle diákokkal együtt, és segítenek kitölteni az esetleges tudásbeli hiányosságokat az adott témában. Emellett, ha személyes segítséget szeretnél, egy tapasztalt kémia tanár is értékes támogatást nyújthat.

Olyan kérdések foglalkoztatják a gyermeket, mint hogy:

  • hogyan kell megoldani az egyes kémiai egyenleteket?
  • hogyan lehet megjegyezni a periódusos rendszert?
  • hogyan tudhat meg többet a különböző kémiai kísérletekről és mi a lényege az egyes kísérleteknek?

A Superprof oktatói segítenek a megfelelő irányba terelni a diákokat a céljaik eléréséhez, amely egy tapasztalt kémia oktatóval már akár online távoktatás keretein belül is lehetséges.

Tetszett ez a cikk? Értékeld!

5,00 (1 rating(s))
Loading...

B. Klaudia

Idegen nyelvek és kultúrák, utazás, sport: lelkes felfedezőként ezért is szeretek fordítóként dolgozni, mert így számtalan új dolog és szakterület egy kis darabkáját tudhatom én is a magaménak.