Zene nélkül tévedés volna az élet.
Friedrich Nietzsche
A zene mint az önkifejezés, a közösségépítés és az identitás formálásának eszköze a világkultúrában és az egyéni életünkben is alapvető szerepet játszik. Ha meghallgatsz egy dalt, eszedbe jut egy időszak, egy hely, egy illat, egy személy. A zene szorosan kapcsolódik az érzelmi állapotunkhoz és ezáltal képes felerősíteni vagy épp enyhíteni az érzéseinket.
Mi lenne, ha a zenehallgatás mellett gitárt ragadnál, és te magad teremtenél új emlékeket és élményeket zenéléssel? A gitározás a finommotorikus és kognitív készségektől kezdve a ritmusérzéken, az önkifejezésen és a különféle zenei stílusok megismerésén át egészen a játéktechnika fejlesztésééig a zenei és fizikai képességekre is számost pozitív hatást gyakorol.

Dúr, moll, kromatikus és pentaton skálák, nyitott és barré akkordok, ritmus, pengetési technikák, harmóniák: ahhoz, hogy te is élvezhesd a gitározással járó előnyöket, sok időt és energiát kell gitártanulásba fektetned. Akár bluesgitáron, akár rockgitáron vagy dzsesszgitáron szeretnél játszani, a zeneelmélet tanulásával könnyebben tudsz majd akkordmeneteket létrehozni, különféle stílusokban és technikákkal játszani, valamint lickeket és riffeket írni.
Ha kezdő gitárosként nem tudod, hol is kezdj bele a gitár tanulásába, ebben a cikkben megismerkedhetsz a dúr skála mellett szintén alapvetőnek számító pentaton skálával.
Mi a pentaton skála?
A pentaton a görög penta (öt) és a tonos (hang, hangterjedelem) szavakból származik, amelyből könnyedén kikövetkeztethető, hogy a pentaton (pentatónia) a zenében egy ötfokú skálára utal.
Ez nem azt jelenti, hogy bármelyik öt hang alkothat pentaton skálát. Tulajdonképpen kétféle pentaton skála létezik: dúr és moll pentaton skála. Bármelyiket is veszed alapul, a pentaton skála abban különbözik tőlük, hogy két hang kihagyásra kerül:
dúr skálában a negyedik és hetedik hang (C, D, E, G, A a C-dúr alapján),
moll skálában pedig a második és hatodik hang (A, C, D, E, G az a-moll alapján).
A pentaton skála viszonylag egyszerű, könnyen tanulható és sokféle zenei stílusban használható, beleértve a popot, a rockot, a bluest és a reggae-t is. A rockzenében, különösen a szólókban való népszerűsége révén néha rock- vagy szólóskálának is nevezik.
Hogyan játszhatsz pentaton skálákat gitáron?
Először is győződj meg a helyes kéztartásról: a gitár tartásának általánosan elfogadott módja szerint a hüvelykujj a gitárnyak hátsó részén helyezkedik el, a csukló enyhén be van hajlítva, az ujjak pedig a fogólap felé hajlanak. A túl magasra emelt ujjak, a gitárnyak túl szoros fogása és a kéz, illetve az ujjak túl lapos tartása nagyban gátolja a gitárjáték fejlődését, miközben hozzájárulnak a rossz szokások kialakításához.
A kezdő gitárosoknak továbbá a precizitás és tiszta hangzás megőrzése érdekében nem ajánlottak a barré akkordok pentaton skálával. Minden egyes hang megszólaltatásához ügyelned kell a kezek és az ujjak megfelelő mozgatására. A tiszta hangzásért, a ritmusérzék fejlesztéséért, a gyorsabb játékért és a technikák pontosabb alkalmazásáért érdemes pengetővel játszanod. A pengető helyes használatával (le-fel mozgatás, a mutató- és hüvelykujjal enyhén tartva, nem teljesen merőlegesen a húrokra) még hatékonyabbá teheted a játékodat.

A skálák gyakorlásához képesnek kell lenned leolvasni a gitárskála-ábrákat és úgy reprodukálni őket, hogy a legalacsonyabb hangoktól a legmagasabb hangok felé haladsz, majd vissza.
Ne próbáld meg egyszerre játszani az összes pozíciót! Szánj rá időt, és menj végig rajtuk egyesével. Bizonyosodj meg róla, hogy alaposan elsajátítottad az adott pozíciót, mielőtt a következőre lépnél. Az új pozíciók tanulásakor ne feledkezz meg a régiekről sem! A cél az, hogy alaposan és fokozatosan ismerd meg az összes pozíciót – nem azért kell megtanulni az egyiket, hogy azzal egy másikat helyettesítsd.
Ne felejts el metronómot is használni gyakorlás közben. Próbálj egyre gyorsabban játszani úgy, hogy a tempót apránként növeled. Ha már megtanultál egy pentaton skálát, jegyezd meg, hol van a tonikája (alaphang), mivel ez segíteni fog az improvizációban és a skálák közötti eligazodásban.
Ha gitártanárt keresel Debrecenben, aki segít a skálák elsajátításában és a tempóérzék fejlesztésében, érdemes felkeresni egy helyi gitártanár Debrecen területén, aki személyre szabott órákkal támogat a fejlődésben.
A moll pentaton skála
Senkit ne tévesszen meg, hogy a gitárosok a moll pentaton skálát rendszeresen pentaton skálaként emlegetik. Ennek oka, hogy a szólók és improvizációk során a moll pentaton skála dominál a dúr pentaton felett, így sokan ezt tekintik az alapértelmezett pentaton skálának.
A moll pentaton skála különösen fontos, ha rockgitározásról van szó. A rockzenében és improvizációban betöltött szerepe alapján ezért – ahogy már említettük – néha rock- vagy szólóskálának is nevezik. Alapszerkezete a következő:
- I.-III.: három félhang,
- III–IV.: egészhang,
- IV–V.: egészhang,
- V.-VII.: három félhang,
- VII–I.: egészhang.
Láthatod hát, hogy a II. és VI. fok nem része a moll pentaton skálának, valamint hogy a tonika és a harmadik hang között három félhangnyi intervallum van. Ezt így is ábrázolhatjuk a könnyebb memorizálás érdekében:
- másfél-egész-egész-másfél-egész (3-2-2-3-2).
A gitáron a bundok (érintők) között egy félhang van, ami azt jelenti, hogy két bundot kell ugranod egy egészhangért és egyet egy félért. A számok tehát a skála intervallumait jelentik a bundok szempontjából.

A pentaton skála lejátszásának rengeteg módja van. Viszont létezik öt olyan pozíció a gitárnyakon – akár moll, akár dúr alapú pentaton skáláról van szó –, amelyek elsajátításával képes leszel könnyedén és változatosan lejátszani a skálát a teljes nyakon, miközben folyamatosan haladhatsz egyik fekvésből a másikba.
A moll pentaton skála első két pozíciója
Gyors emlékeztetőként a gitár húrjai a következők:
- mély E húr (6. húr/E6),
- A húr (5. húr/A5),
- D húr (4. húr/D4),
- G húr (3. húr/G3),
- H húr (2. húr/H2),
- magas E/e húr (1. húr/E1).
A moll pentaton skála első pozíciója a legegyszerűbb, amit sokszor hallani blues- és rockszólókban. Az a-moll pentaton skálát alapul véve kezdjük a skála első hangjával, vagyis az A-val. Az ujjrend nem olyan bonyolult:
- E6: mutatóujj az 5. bundon
- A5: mutatóujj az 5. bundon
- D4: kisujj: a 7. bundon
- G3: kisujj: a 7. bundon
- B2: kisujj: a 8. bundon
- E1: mutatóujj: az 5. bundon
Az a-moll pentaton skála második pozícióját egy kicsit nehezebb megjegyezni, de több lehetséges ujjrend is van, amelyek közül az egyik legegyszerűbb a következő:
- E6: mutatóujj a 8. bundon (C), gyűrűsujj a 10. bundon (D)
- A5: mutatóujj a 7. bundra (G), kisujj a 10. bundon (A)
- D4: mutatóujj a 7. bundon (C), gyűrűsujj a 9. bundon (D)
- G3: mutatóujj a 7. bundon (F), gyűrűsujj a 9. bundon (G)
- H2 = E6
- E1 = E6
A dúr pentaton skála
A dúr pentaton skála valójában nem más, mint a harmadik hangról induló moll pentaton skála. A dúr pentaton skála első pozíciójának skáladiagramja megegyezik a moll pentaton második pozíciójának skáladiagramjával, csak a hangok elhelyezkedése, illetve az alaphang változik.
Ha kezdő gitárosként szeretnél elmélyedni a skálák világában, gitároktatás kezdőknek online formájában remek lehetőséged nyílik arra, hogy személyre szabott segítséget kapj, és saját tempódban, kényelmesen fejleszd tudásodat. Az online órák segítenek abban, hogy könnyedén elsajátíthasd a különböző skálák technikai aspektusait és alkalmazásukat a gitározásban.

Azért beszélhetünk dúr pentaton skáláról, mert a tonika és a harmadik hang között két egészhang van. A dúr pentaton skála tehát nagyon közel áll a diatonikus dúr skálához. Felépítése a következő:
- I–II.: egészhang,
- II–III.: egészhang,
- III.-V.: három félhang,
- V–VI.: egészhang,
- VI.-I.: három félhang.
Ebből jól látható, hogy a dúr pentaton skálában nem szerepel a IV. és VII. fok. A moll pentaton skálák szerkezetével összehasonlítva gyorsan feltűnik, hogy a dúr pentaton egész- és másfél hangokra épít, míg a moll pentaton inkább félhangokra.
A dúr pentaton skála intervallumait az alábbi ábrázolással egyszerűbben megjegyezheted:
- egész-egész-másfél-egész-másfél (2-2-3-2-3).
Az A-dúr pentaton skálát például véve ez így néz ki: A, H, C#, E, F#. Észre fogod venni, hogy az A (tonika) és a C# (harmadik hang) között két egészhang van, ami a dúr skálára jellemző.
Mielőtt fejest ugranál a pentaton skálák tanulásába, a bemelegítéshez és az ujjtechnika fejlesztéséhez érdemes lehet a kromatikus skálával is megismerkedned.
A dúr pentaton skála első két pozíciója
Mivel a dúr pentaton skálát és a dúr skálát is ugyanazon a helyen kell játszani a gitárnyakon, ezért a két skála ujjrendje és pozíciói nagyrészt megegyeznek. A fő különbség a használt hangok és a skála szerkezete. Használjuk példának az A-dúr pentaton skálát:
Első pozíció
E6: mutatóujj az 5. bundon (A), kisujj a 7. bundon (H)
A5: mutatóujj az 5. bundon (E), kisujj a 7. bundon (F#)
D4: mutatóujj a 4. bundon (A), kisujj a 6. bundon (H)
G3: mutatóujj a 4. bundon (C#), kisujj a 6. bundon (E)
B2 = E6
E1 = E6
Második pozíció
E6: mutatóujj a 7. bundon (H), kisujj a 10. bundon (D)
A5: mutatóujj a 7. bundon (E), kisujj a 9. bundon (F#)
D4: mutatóujj a 7. bundon (A), kisujj a 9. bundon (H)
G3: mutatóujj a 6. bundon (C#), kisujj a 9. bundon (E)
B2: mutatóujj a 7. bundon (A), kisujj a 10. bundon (H)
E1 = B2
Tanácsok az ujjrendhez és a skálák lejátszásához
Ne emeld túl messzire az ujjaid a fogólaptól – ez segít javítani a játékod sebességét és így nem veszítesz időt. Tartsd magad ehhez attól a másodperctől kezdve, hogy elkezdesz gitározni tanulni. Később sokkal nehezebb csiszolni a már kialakult rossz szokásokon. Ráadásul sokkal könnyebb mozgatni az ujjakat, ha közel vannak a fogólaphoz.
Kezdj lassan játszani, miközben az ujjaid a nyakhoz közel tartod. Ne emeld fel az ujjad az előző hangról, amíg a következő ujjad le nem ér, így elkerülheted a két hang közötti hézagokat. Amikor például egy másik húron kell játszanod egy hangot, tartsd az ujjad az utolsó hangon egészen addig, amíg a következő húr első hangját le nem fogod. Ezáltal biztosabb és tisztább átmenetet érhetsz el!
A skálák megtanulásához haladj lépésről lépésre:
Játszd a megfelelő hangokat a megfelelő ujjakkal.
A kezeddel vagy pengetővel le-fel mozdulatokkal játssz.
Játszd a skálát egy bizonyos ritmus szerint.
Bármelyik skáláról is van szó, kezdőként érdemes a mutató- és kisujjal játszani. A játéktechnikád fejlődésével a középső- és mutatóujj játékát is folyamatosan beépítheted a gitározásba. A tanulási folyamat elején koncentrálj az egyszerű akkordmenetekre és dallamokra, majd ahogy fejlődsz, próbálkozhatsz blues lickekkel és a kedvenc dalaid gitárszólóival is, amelyek már összetettebb technikákat igényelnek.
Ha támogatásra van szükséged, a Superprof magán gitártanárai készséggel állnak rendelkezésedre, hogy bevezessenek a gitár rejtelmeibe. Többségük ingyenes első órával segíti az ismerkedést és a tanulási terv megszervezését, amit teljes mértékben a te igényeid és céljaid szerint állítanak össze.