Szén a vázlatokhoz
A tanárod valószínűleg azzal kezdi majd az első rajzórát, hogy elmagyarázza, milyen sokféle technikával kezdhet el rajzolni egy művész.
A szén az egyik ilyen technika. A rajzszén tulajdonképpen egy cserjéből nyert faszénből készült pálca. Ez az egyik első eszköz, amit az emberiség a valóság síkfelületen való ábrázolására használt. Nagyon régóta használják teljes értékű ceruzaként a rajzok körvonalazására, sőt színezésére is.
A rajzszénnel készíthetsz finomabb vagy erősebb vonalakat, attól függően, hogy milyen szögben tartod a kezedben. Ez teszi olyan hihetetlenül jó rajzeszközzé! Nagy előnye, hogy nem kell egy egész ceruza készletet magaddal vinned: egyetlen szén is bőven elég egy rajz elkészítéséhez.

A rajzszén lehet puha és morzsalékos, vagy szárazabb és ezért keményebb. Ha a szén megszáradt, könnyebb vele világos vonalakat rajzolni, például vázlatot készíteni.
Rajzórán néhány osztálytársam ezzel a típusú szénnel rajzolta a vászonra az első vonalakat. Ez egy remek módja az első vonalak lefektetésének anélkül, hogy azok véglegesek lennének.
A szén könnyen elkenhető, ezért könnyű kiradírozni!
De ne ugyanazt a radírt használd, amit minden nap. A szén radírozásához használj puha radírt. Ez a rugalmas paszta lehetővé teszi, hogy a rajzot alig megérintve radírozz, így elkerülheted a maszatolást.
A szén, ami puha és ezért nagyon morzsalékos, remekül használható a rajz kontrasztosítására és sötétítésére, valamint fény és árnyék hozzáadására.
A szénnel sokkal könnyebb szép árnyalatokat elérni, mint grafitceruzával. A szenet könnyű elmaszatolni, hogy elmosódott területeket kapj, például árnyékoláshoz. Szükség esetén azonban kemény, finom vonalakat is lehet vele készíteni.
Ez azonban törékeny és idővel nehezen javítható. Ne feledd tehát, hogy a legjobb üveg alá tenni a rajzokat, hogy ne fakuljanak el.
A szén másik hátránya, hogy könnyen maszatolódik! Vigyázz a ruhádra, de különösen az ujjaidra és a kezedre, amikor dolgozol, nehogy mindent tönkretegyél, és foltot hagyj a rajzodon.
A szén nem feltétlenül a legkönnyebb eszköz a rajzolás megtanulásához, de néhány óra ceruzával való rajzolás után könnyen áttérhetsz rá. A szénnel portrékat, karaktereket és az emberi testet rajzolhatsz, realisztikus rajzokat készíthetsz, és mélységet adhatsz nekik.
Szénceruza tájképekhez
A szénceruza egy olyan eszköz, amire nem feltétlenül gondolsz, amikor először rajzolsz ceruzával. Ugyanakkor új dimenziót ad a rajzokhoz, mivel színes papírra fehér rajzokat készíthet vele.
A szénceruza puha, kitörölhetetlen és matt. A fekete szín olajos, intenzív és bársonyos. De hogyan is néz ki valójában?

A művészellátó boltokban szénceruzát találhatsz fa ceruza vagy téglalap alakú kréta formájában is. A legjobb, hogy fehér, fekete vagy néhány más színben is kapható. Illetve a keménysége is változó, találhatsz H, HB, B, 2B vagy 3B ceruzákat.
Ha ahhoz van kedved, próbálj meg egy teljes rajzot szénceruzával elkészíteni.
Azt tanácsolom, hogy használj színes lapot, például szépiát vagy akár feketét, ha dramatikusabb vagy. A fehér szénceruzák eredetiséget kölcsönöznek a portréknak.
Azt is észre fogod venni, hogy a fekete szénceruzák mellett rendszeresen találhatsz furcsa, teljesen fehér ceruzákat is a művészeti boltokban. Ezeket blendereknek hívják. Ezt az eszközt, ahogy a neve is mutatja, a szénceruzával húzott vonalak elmosására használják.
A szénceruza némileg hasonlít a faszénhez. Bármilyen felületen használható, de kevésbé piszkos, mint a faszén. A szénnél is pontosabb (de kevésbé, mint a grafitceruza).
Az anyaga jobban tapad a papírhoz, mint a szén, ezért idővel jobban megdermed. A szénceruza akkor is intenzív marad, ha csonkot használsz, de árnyékolást is könnyű vele létrehozni. A szénceruzát viszont gyakran ki kell hegyezni.
Ez a rajztechnika egy kis gyakorlást igényel, de minden művésznövendék el tudja sajátítani. A fő nehézsége az, hogy a világos tónusoknál könnyebb kijavítani a hibákat, mint a sötét tónusoknál. Hagyományos radírral és kenyérradírral is lehet "radírozni", de a papír nem nyeri vissza eredeti fehér színét.
Több lépést is tehetsz, hogy megtanulj szénceruzával rajzolni:
- A vázlat megtervezése: a leggyorsabb és legegyszerűbb technika nyilvánvalóan a fényasztal. De ha nem rendelkezel ezzel az eszközzel, ne ess pánikba, készíthetsz egy rácsot a papírlapodra. Ezután enyhén körvonalazd a rajzot egy ceruzával,
- Az erős vonalak meghúzása: az igazi munka most kezdődik. A mélyfekete színt durván kell felvinni,
- Keverés: ez a munka legnagyobb része. Ez magában foglalja a feketék egyesítését a blender segítségével, ami segít a fokozatosság létrehozásában,
- A fény hangsúlyozása: a kenyérmorzsa radírral fokozhatod a fényt, és javíthatod a fennmaradó apró hibákat.
Ez a rajzeszköz ideális aktokhoz, vázlatokhoz, tájképekhez, portrékhoz stb.

Vörös kréta a portrékhoz
A megfigyelésen alapuló rajzoktól a gyermekeknek szóló illusztrációkig a rajzolási technikák fontos szerepet játszhatnak a végeredményben.
Bár minden technika használható bármilyen rajzhoz, egy portrét könnyebb lesz megközelíteni bizonyos anyagokkal, például szénnel, szénceruzával és vörös krétával.
Nem tudod, mi fán terem a vörös kréta?
Az ókor óta ismert, de csak a 15. századi Firenzében kezdték el a művészek a vörös krétát kizárólagos eszközként használni a rajzoláshoz. A világos vöröstől a bíborvörösig terjedő színű, vaskos agyagból készül.
Használható a minta körvonalazására, de arra is, hogy fénnyel és árnyékkal tölts meg azt, mélységet adva neki.
A legszebb példák természetesen Leonardo da Vinci rajzai. Ezek igazi remekművek, amikben a festő az emberi anatómiát tanulmányozta, miközben testeket vetett a papírra. Rajzainak nyomai még ma is szinte mindenhol megtalálhatók.
Visszavonhatatlanul a művészettörténet részeivé váltak.
A vörös kréta nagyon népszerű volt a 16., 17. és 18. században, mielőtt fokozatosan a feledés homályába merült.
A legnagyobb rajzolók és festők ezután az olajfestéket részesítették előnyben!
Ma ez a technika újra divatba jön a műhelyek által kínált rajztanfolyamokon. Lehetővé teszi, hogy a saját tempódban tökéletesítsd a képességeidet, és megismerj egy olyan stílust, amely kicsit szokatlanabb, mint a grafit.
Grafit, ha jó kontrasztot szeretnél
Az első eszköz, ami a rajzolásról eszedbe jut, kétségtelenül a grafit ceruza. A grafit egy természetesen vagy mesterségesen kristályosított szén. Szürkésfekete színű, puha és morzsalékos.
Emlékezz vissza, amikor az óvodában a tanárok ceruzát adtak a kezedbe, hogy megtanuld kifejezni magad. Az idő elteltével szebbnél szebb rajzokat készítettél.
Sokan megszoktuk ezt a ceruzát, más néven grafitot. Egyes művészet- és rajzrajongók pedig kizárólag ezt az anyagot használják a rajzaikhoz. Ez néha hihetetlen ábrázolásokat eredményezhet.

Ezt az anyagot bizony már a mi szeretett őskori őseink is használták!
Pigmenteket és elszenesedett fát használtak, hogy nyomokat hagyjanak a barlang falán.
Ma a grafitceruzák több kategóriába sorolhatók. Ezek a kategóriák a következők:
- 9H-9B,
- A H betű a kemény ceruzákat jelöli,
- A B betű azt jelzi, hogy a ceruzák puhák,
- A HB tehát a kemény és puha ceruza közötti arany középút.
A legjobb, ha egy egész palettát vásárolsz ezekből a ceruzákból, így variálhatod a kontraszt, az árnyék és a fény hatását.
A grafitceruzával képes leszel fejleszteni művészi képességeidet a geometriai rajzoktól (építészeti rajz stb.) a portrérajzolásig.
A toll az eredetiségért
Ki ne firkálgatott volna már unalomból vagy a rajzolás iránti valódi szenvedélyből egy füzet sarkába?
Ha ez rád is igaz, és sejtem, hogy így van, akkor talán itt az ideje, hogy a tehetségedet művészi karrierre fordítsd? Grafikus, illusztrátor, rajzoló, rajztanár, építész... Sok szakma megköveteli a jó művészi képességeket.
Mi van, ha az egész az iskolai tolladdal kezdődött?
Bár a tollat hajlamosak vagyunk az íróeszköz státuszába sorolni, nagy segítség lehet a munkában. Egyes rajzok teljes egészében tollal készültek.
Minél kisebbek és sűrűbbek a fürtök, annál sötétebb a minta. Másrészt, minél távolabb helyezkednek el egymástól a hurkok, annál szellősebb és világosabb lesz a minta.
Pasztellkréták a színes rajzokhoz
A pasztellszínek nem csak a gyerekeknek valók!
Ezek a kréták fehér agyag, színezékek és gumiarábikum keverékéből készülnek. Vannak zsírpasztellek (agyaggal és olajjal hígított pigmentporok) és szárazpasztellek (gumírozott vízzel hígított pigmentporok).

Az olajpasztell makrancosabb, mint a száraz pasztell. A pasztellceruzával való rajzoláshoz többféle technika is alkalmazható:
- Vonalazás: többé-kevésbé szorosan egymás után következő vonások, mint a színes ceruzáknál. Két különböző színnel készült, optikai keverékeket hoznak létre. Íveltek, térbeli hatást adnak a rajznak. A vonalak fakók, elhalványulnak, de megtartják a textúrájukat,
- Lágy vonások: száraz pasztellrajzoláshoz. Ezt a technikát a részletek (például az arc árnyékai) finom, ferde vonások alkalmazásával történő sejtetésére használják,
- Mázolás: egy szín részleges fedése egy másik színnel. Ezt laza, ferde vagy körkörös vonásokkal végzik. Tónus a tónuson, ez segít felélénkíteni egy színt. Használhatsz világost a sötéten, a fényesség hangsúlyozására. Vagy sötétet a világoson, hogy mélységet adjon,
- Pöttyözés: olajpasztellel. A kép pontok és vonalak halmozódásából jön létre, elmosódás és keveredés nélkül. Ez nem mindig könnyű, főleg kezdőként. A legjobb, ha két-három árnyalatra korlátozod magad, és rendszeresen teszel egy lépést hátra, hogy megnézd, hogyan néznek ki.
A pasztellrajzoláshoz gyakorold a mozgó állatok lerajzolását vagy a fű mozgását a szélben. Kövesd nyomon a formákat, sejtesd a térbeliséget, és egymásra halmozott, ferde vagy nem ferde vonásokkal add vissza a mozgást. A rajzoláshoz szükséges mozdulatokat a könyökből indítsuk el, hogy felszabadítsuk a kreativitásunkat.
Idővel a rajzaid valódi festményekké válhatnak. Degas remek példa erre. Sok festményt készített pasztellkrétával, és szó sincs arról, hogy rajznak minősítenénk őket. A technika hasonló az olajfestészethez, a színek valódi keverékét közvetlenül a vászonra vitték fel.
Festési technikák a színezéshez
A festészeti technikák magukban foglalják a festészethez kapcsolódó összes technikát. Ezek a technikák nem szigorúan véve rajzolási technikák, hanem inkább "színezési" technikák.
Egyes művészek közvetlenül a festékkel való rajzolással kezdik. Ilyen lehet például az akvarell.
Az utazási naplók gyakran készülnek ilyen típusú festékkel. Szó sincs arról, hogy tollal vagy grafittal vesztegetnénk az időt. Néha jobb, ha rögtön ecsettel látunk munkához. Ez az olajfesték, akril, gouache, tus stb. esetében is előfordulhat.
Minden attól függ, hogy mit akarsz csinálni, és mennyire mozogsz otthonosan az ecsetek és ceruzák világában. Ha kezdő vagy, könnyebb lehet, ha ceruzával kezdesz el rajzolni, míg a tapasztaltabb, magabiztosabb művészek közvetlenül ecsettel fognak neki a vászonnak.

Néhány tipp a rajztechnikád javításához
- Gyakorlás: bármilyen eszközt is választasz, legyen mindig kéznél. Mindig legyen papír mindenhol otthon, a táskádban, a kocsidban... Jobb rendszeresen vázlatolni, mint hetente egyszer kész rajzot készíteni, mert így fogsz fejlődni,
- Megfigyelés: a rajzolás legfontosabb része, hogy megpróbáld megérteni a modellt. Tartsd meg a lényeges dolgokat, és ne foglalkozz a csúnya elemekkel. Csak azt tartsd meg, ami érdekel,
- Tégy egy lépést hátra: ne dugd az orrodat a rajzodban. Állj meg, lépj hátra, és vedd szemügyre az egészet, hogy megbizonyosodj arról, hogy még mindig a jó irányba haladsz,
- Vegyítsd a technikákat: ahhoz, hogy megtaláld a kedvenc témádat, elengedhetetlen, hogy több témát is kipróbálj. A technikák keverése különböző és eredeti eredményeket hoz,
- Elemzés: próbáld megérteni, hogy mit tudnál javítani. Ne habozz megmutatni a vázlataidat szakembereknek vagy amatőröknek, hogy friss szemmel nézzék meg, és tanácsot adjanak, hogy mit lehetne javítani.