A statisztikák elsősorban azért nem győzik meg a többségünket, mert nem egészen értjük őket.
Woo-kyoung Ahn
A statisztika a matematika egyik ága, ami adatok gyűjtésével, elemzésével és bemutatásával foglalkozik. A statisztikai ismeretek az üzleti élettől kezdve a közgazdaságtanon és egészségügyön át egészen a társadalomtudományokig számos területen rendkívül hasznosak lehetnek. A gyógyszervizsgálatok, piackutatások vagy marketingstratégiák mellett azonban a mindennapi életben is előnyünkre válik, például a döntéshozatali és kritikus gondolkodási készségek fejlesztésében.
Amikor valaki statisztikatanulásba kezd, az elsők között találkozik a leíró és a matematikai statisztika fogalmával, a statisztika két fő ágával. De mit is jelentenek pontosan, és miben különböznek egymástól?

Egyszerűen fogalmazva a leíró statisztika az adatok összefoglalásával és leírásával foglalkozik. Ezáltal segít megérteni, hogyan néz ki egy adott adathalmaz anélkül, hogy azon túlmutató következtetéseket vonnánk le. Legfontosabb mutatói közé tartozik az átlag, a medián, a módusz, a terjedelem és a szórás. A leíró statisztikában gyakran találkozni grafikonokkal, diagramokkal és táblázatokkal is, amik vizuálisan tárják elénk az információkat.
Ezzel szemben a matematikai statisztika ennél egy lépéssel továbbmegy. Célja, hogy egy kisebb minta alapján következtetéseket vonhassunk le az egészre (populáció, minta) nézve. Módszerei többek közt a hipotézisvizsgálat, a konfidenciaintervallumok számítása és a regresszióelemzés. A matematikai statisztika tehát azon túl, hogy leírja az adatokat, előrejelzésekkel segít megalapozottabb döntéseket hozni.
Ezek alapján már jól látni, hogy a leíró statisztika azt mutatja meg, mi történik az adatokban, míg a matematikai statisztika segít megérteni, mire számíthatunk a jövőben. Tudj meg többet a statisztika két fő ágáról és felhasználási területeiről néhány példával illusztrálva!
Mi az a leíró statisztika?
A leíró statisztika lényege, hogy az adatokat áttekinthetően összefoglalva és rendszerezve könnyebben értelmezhetővé és elemezhetővé tegye azokat. Nem próbál előrejelzéseket tenni, sem trendeket azonosítani. Célja egyszerűen az, hogy világos képet adjon a rendelkezésünkre álló adatok alapján.

Nem véletlen tehát a „leíró” elnevezés, a leíró statisztika ugyanis valóban leírja az adott jelenséget. Megmutatja, mi történik az adatokban, anélkül hogy megmagyarázná, miért történik. Legyen szó egy osztály vizsgaeredményeiről, egy vállalat havi bevételeiről vagy egy város lakosságának életkoráról, a leíró statisztikával rendet teremthetsz a számok között.
Ez az alapvető, mégis nélkülözhetetlen terület minden statisztikai elemzés kiindulópontja – elvégre is, mielőtt következtetéseket vonhatnánk le, először meg kell értenünk mivel is állunk szemben.
A leíró statisztika legfontosabb elemei
A leíró statisztika központi elemei az átlagértékeket mérő mutatók, amik rávilágítanak arra, hol „helyezkedik el” az adathalmaz lényege. Ide tartozik a(z):
átlag (számtani/aritmetikai közép);
módusz (adathalmazban leggyakrabban előforduló érték);
medián (az adathalmaz középértéke).
Amellett, hogy hol helyezkednek el ezek a középértékek, az is fontos, mennyire térnek el egymástól, vagyis hogy mennyire szóródnak. A leíró statisztika alapvető szóródási mutatói a:
- terjedelem (az adatsor legmagasabb és legalacsonyabb értéke közötti különbség; egyszerű és gyors mutató, de érzékeny a szélsőségekre);
 
- variancia/szórásnégyzet (az adatállományban szereplő értékek és az adatállomány átlaga közötti eltérés mértéke átlagos négyzetes eltérés formájában);
 - szórás (a variancia négyzetgyöke, ami az adatokkal megegyező mértékegységben adja meg az eloszlás mértékét; kisebb szórás = az adatpontok inkább az átlaghoz közel helyezkednek el; nagyobb szórás = az adatok szélesebb eloszlását jelenti).
 
A leíró statisztika fontos eszköze a vizualizáció is. A diagramok, hisztogramok, kör- és dobozdiagramok vizuálisan szemléltetik az adatok eloszlását és jellemzőit.
A populáció és minta szórásának képlete azt mutatja, hogyan mérhetjük az adatok átlagtól való átlagos eltérését, jelezve a számok szóródásának mértékét.
Hol használják a leíró statisztikát?
Az adathalmazok alapvető jellemzőiből származó összegzések számszerű kimutatások vagy grafikus ábrázolások formájában segítenek gyorsan megérteni, mit mutatnak az adatok.
Az üzleti életben ez sokat jelent például az eladások alakulásának követésében. Ezek alapján áttekinthetik, hogy egy adott negyedévben milyen termékek fogytak a legjobban, hogyan változott a bevétel, vagy mely hónapok voltak a legerősebbek. Az iskolában is hasznos, például a tanulmányi eredményeket összesítésében, ami tisztább képet nyújt az osztály vagy évfolyam teljesítményéről.
Fontos megérteni, hogy a leíró statisztika nem általánosít vagy tesz becsléseket, hanem csak egyszerűen magyarázatot ad. Az iskolai osztályzatok példájában egy évfolyam teljesítménye nem feltétlenül jelzi egy másik évfolyam teljesítményét, mivel ez egy teljesen másik tanulói csoport. A leíró statisztika tehát nem a jövőbe tekint, hanem a jelen adatait érthetővé téve megmutatja, mi történt és hogyan oszlanak el az értékek.

Mi a matematikai statisztika?
A leíró statisztikán túl a matematikai statisztika feladata nemcsak az adatok leírása, hanem a kapott minta adatai alapján meglapozott becslések és következtetések levonása az egészre vonatkozóan – ebből kifolyólag következtető statisztikának is szokás nevezni. Ezekkel az eredményekkel potenciálisan többet megtudhatunk a jövőről, így jobban felmérhetjük a kockázatokat a következő lépések előtt.
A matematikai statisztika alapfogalmai
A következtető statisztika lényege, hogy egy kisebb minta alapján következtetéseket vonhass le az egészre vonatkozóan. Az egyik pillére így nem meglepően az ezt lehetővé tevő mintavétel. Amikor az adatok megfelelő gyűjtéséről tanulsz, megismerkedsz a különböző mintavételi módszerekkel (véletlen, rétegzett, csoportos), amik segítségével az összegyűjtött adatok pontosan reprezentálják a vizsgált adatcsoportot.
Például ha az adatgyűjtést csak Budapesten végeznék a magyar diákok tanulmányi teljesítményének vizsgálatakor, az eredmények torzulhatnának. Miért? Azért, mert az oktatási lehetőségek, az iskolák felszereltsége és a gazdasági-társadalmi háttér is országszerte eltér. Egy fővárosi minta tehát a tanulási körülményekből és az oktatási erőforrásokból kifolyólag nem feltétlenül tükrözné pontosan a vidéki diákok teljesítményét.
A következtető statisztika egy másik alapvető eleme a hipotézisvizsgálat. Ez magában foglalja a vizsgált halmaz paramétereivel kapcsolatos hipotézisek megfogalmazását és azok igazságtartalmának tesztelését. A hipotézisvizsgálat mellett a konfidenciaintervallumok fogalmát is megismered. Ez a módszer azt a tartományt adja meg, amin belül a vizsgált adatcsoport tényleges paramétere várhatóan elhelyezkedik.

A matematika statisztika alkalmazási területei
A matematikai statisztikának számos gyakorlati felhasználási területe van. A használt mintaadatokból:
előrejelzéseket készítenek;
hipotéziseket tesztelnek;
trendekre következtetnek.
Az a képesség, hogy valaki az adatokból megbízható előrejelzéseket tudjon levonni, egyre keresettebb készség. Az egészségügyben például a kutatók a klinikai vizsgálatok eredményei alapján a matematikai statisztikák segítségével tesztelik az új gyógyszerek hatékonyságát. A marketingben a vállalatok szintén ilyen módszerekkel próbálják meg feltérképezni a fogyasztói szokásokat, vagy éppen módosítani stratégiájukat a felmérésekből és korábbi értékesítési adatokból levont következtetések alapján.
A leíró és a matematikai statisztika főbb különbségei
A leíró és a következtető statisztika alapvetően mindkettő az adatok elemzésével foglalkozik, azonban eltérő célokat szolgálnak és más módszereket alkalmaznak.
- A leíró statisztika célja az adatok összefoglalása és rendszerezése, amivel anélkül mutatja be világosan a rendelkezésünkre álló adathalmazt, hogy azon túlmutató következtetéseket vonna le.
 - Ezzel szemben a következtető statisztika minták alapján törekszik általános következtetéseket levonni az egészre vonatkozóan, és előrejelzéseket készíteni a jövőre nézve.
 
Mindebből jól látszik, milyen helyzetekben melyik statisztikai megközelítésre van szükség. Ha áttekintésre van szükséged egy mélyebb elemzés előtt, vagy összefoglalót kell készítened az adatokból kapott eredmények alapján, a leíró statisztikát kell használnod. Ha jövőbeli trendek és eredmények meghatározásán dolgozol, vagy ha egy teljes egészre vonatkozó hipotéziseket kell felállítanod, a matematikai statisztika nyújthat segítséget.
A statisztika két fő ága együtt alkotja a statisztikai gondolkodás alapját, hiszen csak a kettő kombinációjával kaphatunk teljes képet az adatok mögött rejlő valóságról.
Milyen készségekkel gazdagít a statisztika?
A statisztika különböző ágai más-más szempontból közelítik meg az adatokat, és eltérő készségeket fejlesztenek. Azonban mindkettő ugyanolyan fontos szerepet játszik az adatelemzésben és a döntéshozatalban.
Leíró statisztika
- Adatok összefoglalása a számtani közép, medián, módusz, tartományt, szóródás és szórás meghatározásával.
 - Adatok vizualizálása grafikonok, oszlop-, kör- és dobozdiagramok készítésével.
 - Adatok eloszlásának értelmezése az adatokban megjelenő minták, trendek és kiugró értékek azonosításával és leírásával.
 
Matematikai statisztika
- Mintavételi módszerek: hogyan kell kiválasztani amegfelelő reprezentatív mintát, és értelmezni a mintavételi hibákat?
 - Hipotézisek tesztelése: hogyan kell megfogalmazni és tesztelni a hipotéziseket, például a t-statisztika, a Pearson-féle khí-négyzet próba vagy a varianciaanalízis segítségével?
 - Konfidenciálintervallumok: hogyan kell felépíteni és értelmezni a konfidenciálintervallumokat a vizsgált adatcsoport vagy mintahalmaz paramétereinek becsléséhez?
 - Regresszióelemzés: hogyan kell elvégezni és értelmezni a regresszióelemzést a változók közötti kapcsolatok feltárása és előrejelzések készítése érdekében?
 

Gyakori példák a leíró statisztikára
Tegyük fel, hogy egy iskola a diákok napi internethasználati szokásait szeretné megérteni. A leíró statisztika által kiszámíthatják, hogy a tanulók naponta átlagosan hány órát töltenek online (számtani közép), meghatározhatják a leggyakoribb értéket (módusz – például a legtöbben napi 3 órát interneteznek), és megkereshetik a középső értéket (mediánt) is.
Ezen kívül készíthetnek diagramokat vagy hisztogramokat az eredmények vizualizálására és a kiugró értékek azonosítására. Ezekből jól látható az értékek eloszlása, például hogy hány diák internetezik keveset, átlagosan vagy sokat. A cél itt is az, hogy áttekintést kapjanak a jelenlegi helyzetről, nem pedig az, hogy előrejelzéseket készítsenek a diákok jövőbeli internethasználatáról.
Ezek mind különböző módszerek az átlagértékek kiszámítására, és mindhármat használják a statisztikában, mert különböző áttekintést nyújtanak az adatokról, amik alapján különböző elemzések készíthetők.
Gyakori példák a matematikai statisztikára
Képzeljük el, hogy egy iskola tesztelni szeretne egy új tanulási módszert. Az iskola csak egy kisebb mintát választ ki a diákok közül, akik kipróbálják az új módszert, majd elemzi az eredményeket.
A következtető statisztika segítségével a tanárok tesztelhetik a hipotézist, hogy az új módszer hatékonyabb-e, és megbecsülhetik azt a tartományt, amin belül várhatóan az összes diák teljesítménye elhelyezkedik, ha mindenki ugyanazt a módszert alkalmazná. Ezáltal nemcsak annak a csoportnak az eredményeit látják, akik kipróbálták a módszert, hanem az egész iskolára vonatkozóan általános következtetést vonhatnak le.
Bővítsd a statisztikai ismereteid a Superproffal!
Ha szeretnéd te is tényekre alapozni a döntéseid, jobban megérteni a statisztika világát, vagy csak egy kis segítségre van szükséged statisztikatantárgyból, a Superprof tökéletes választás. Akár a leíró, akár a következtető statisztikáról van szó, tapasztalt oktatók segítenek elsajátítani a szükséges tudást példákkal és gyakorlati feladatokkal.
Iskolai feladványok, egyetemi tanulmányok vagy mindennapi döntéshozatal, a Superprof statisztikatanárai személyre szabottan vezetnek be az adatelemzés fortélyaiba, hogy magabiztosan tudd értelmezni a számokat, és megalapozott következtetéseket vonhass le. Kezdd el még ma, és tedd a statisztikát a tudásod egyik legerősebb eszközévé!








